Gå til innhold
Arkivverket

[#13178] Ingebrigt Olsen Dale, f. 1875 i Haus


Gjest Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Tvedt

Ingebrigt var far til min mormor, Agnes Jensen f. Olsen 1899. Hun var uekte barn. Han døde da hun var 2 år. Kan ikke finne ham igjen noen steder. Han var odelsgutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Mest sannsynlig døde han i Bergen, der min mormor ble født. Han bodde på Minde da (var dette Fana kommune?) På Family Search har jeg funnet en Ingebrit Olai Olesen som ble født i 1875 i Haus. Ifølge familien skal han være født dette året. Kanskje det kan være ham? Min mormor (Agnes (Angnes) Henriette fikk etternavnet Olsen etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om det er mulig at familien kan ha brukt etternavnet Birkeland, så finnes det ved folket. 1900 en Ingebrigt O. Olsen f. 1874 i Haus, - fyrbøter, med midlertidig oppholdsted New York. Begge hans foreldre er født i Hosanger. :LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er riktig at det ble født en Ingebrigt Olai Olsen i Haus i 1875: Ingebrigt Olai, sønn av Ole Knudsen Bustevolden (under Haugland) og kona Ingeborg Bastesdatter, født 6. juni 1875, men han døde alt i 1890, og er følgelig ikke aktuell som barnefar i 1890.Da Agnes Henriette ble døpt i Johanneskirken 4. juni 1899 står det at faren var 'Ug. Tjenestedreng Ingebrigt Olsen Dale, Minde', og fødselsåret står som 1875. Det er ikke ført noe fødested. Men i 1900-tellingen finnes ikke noen Ingebrigt Olsen i Fana, heller ikke i Bergen.Det er ikke registrert noen Ingebrigt Olsen som død i Bergen eller i Birkeland, Fana i årene rundt 1899 og like etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På søken etter *ngebr* Olsen (alle varianter) i Hordaland 1875-tellingen, finner jeg kun en, på Askøy. Han er den eneste født 1875 +/- to år:LenkeVet ikke om han er verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og siden du nevner Familysearch:1) Ingebrigt Olsen - Vital Records Index / NO - født og døpt 19 Jun 1875, Herdla. Foreldre: Ole Nilsen og Anna Hansdtr.2) Ingebrigt Olai Olsen - Vital Records Index / NO - f. 27 Jul 1875, døpt 29 Aug 1875, Tysnes. Foreldre: Ole Kristoffersen og Marta Ingebrigtsdtr.Håper dette ihvertfall gir et par kandidater til å sjekke ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Tusen takk foreløpig. Det er kjedelig å stå fast, men jeg skal sjekke bygdebøkene for Osterøy, kanskje jeg kan finne noe der. Det kan jo hende han ikke var helt ærlig m.h.t. fødested osv? Eller kanskje min oldemor skrøt ham litt opp når hun sa han var odelsgutt? Jeg får lete videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ragnhild Tvedt

Jeg har nå fått vite at han var en av arbeiderne da Strømme bro ble bygget, og at han døde på sykehus i Bergen før 1902. Er det noen steder det går an å få ut opplysninger om noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ragnhild Tvedt

Prøver meg igjen. Ingebrigt Olsen Dale er født i Haus i 1875. Det var sagt at han var odelsgutt. Han var arbeider på Strømme bro (Fana). Han døde 1901-1902 på sykehus i Bergen. Har nå fått opplyst at det var farskapssak for retten, og dette har da vært i tidsrommet 1899-1902. Er det noen steder det går an å få sjekket dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Veka

Hei! Det er fleire Ingebrigt Olsen som er fødd i Haus i perioden 1874-76. Har du fleire opplysninger? Kven var han gift med, kva var namn på borna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.