Gå til innhold
Arkivverket

[#13179] Louis Hermanns mange barn i Bergen og omegn


Gjest Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Songstad

På leting etter enda flere av min tippoldefars uekte barn er jeg kommet over noen spor jeg ber om hjelp til å få sjekket ut. Louis Hermann fikk ett barn med Ingeborg Ingebrigtsdtr. Det var Daniel født 16.10.1871 og hjemmedøpt, dåpen er senere stadfestet i Domkirken 21.1.1872. I et notat har jeg funnet at det i kirkeboken for Arbeidsanstalten står at Louis Hermann hadde to barn med Ingeborg Ingebrigtsdatter. Er det mulig å få sjekket dette? Hermann hadde ogs to barn med Oline Gundersdatter, som også holdt til på arbeidsanstalten, i 1892 og 1893. Oline hadde ett barn fra før. Det var Gudrun Louise Hermanna født 28.1.1887. Faren skal være oppgitt å være ugift arbeidsformann Andreas Rasmussen Erdal, Oppstryn. Barnets navn er såpass spesielt at jeg lurer på om det her kan være en sammenheng? Noen meninger om dette? Kan han ha betalt en annen til å være faren? Han var troende til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ein kan absolutt undre seg, men ein slik 'handel' ville vel neppe etterlate seg noka kvittering..Andreas Rasmussen Erdal er vel forresten identisk med Jernbanearbeider Anders Rasmussen Endal frå Øvre Stryn som legg etter seg sonen Ivar Andersson Romslo i Haus - eg har merkeleg nok ikkje notert meg årstalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

I henhold til Haussoga er Ivar født i 1880. Moren giftet seg 1885 med Tomas Johs.son Romslo Men det var altså Hermanns mulige barn jeg var på jakt etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eller var det ein ettertrykkeleg bønn om unnskyldning - at jenta kalte dottera opp etter kjæresten, når ho hadde fått barn med ein annan? Det ser i så fall ut til at ho vart tilgjeven, sidan dei fekk to barn i lag seinare.Har du sjekka kven som vart skriven som far ved konfirmasjon eller bryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.