Gå til innhold
Arkivverket

[#13181] Bekreftelse: Jon Ellings. Løvås (Lindås) og Gjertrud Olsdtr. Tynning


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Ref. innlegg nr. 12864.Gjertrud Olsdtr Tynning f. 1788, d. 1845 var gift med Jon Ellingson Løvås frå Lindås f. 1798.F.t. 1801, Lindaas, Loftaas: Elling Jonsen Huusbonde 50 Gift 1ste gang Gaards mand M Marta Iversdtr Hans kone 40 Gift 1ste gang K Jon Ellingsen Deres sønner 3 M Knud Ellingsen Deres sønner 1 MFar til Jon: DA: Døpte i Lindås 1699-1764: D. 21 Octobris Elling Joen Sirsets m Lindaas 1754Mor til Jon: DA: Døpte i Lindås 1699-1764: Domin. 9na post Trinit. Martha Iver Konglevolds f Lyhre 1762Deira vigsel: DA: Marriages in Lindås 1740-1815, gir følgande om vigselen: U.K. Elling Jonsen Sursæter Pige Martha Iversdtr. Brunsland LS 0307 1792Eg trur vidare at far til Elling Jonsen er: DA: Døde i Lindås 1740-1801. Dom. 20 p. Trin. Joen Erichsen Siursætter 52 Aar m Lindaas 1773Dette kan igjen stemme med fødsel på denne: DA: Døpte i Lindås 1699-1764: D. 15 Oct. Johannes Fuse Sirsætters m 1722Far til Marta Iversdtr. kan då vere: DA: Døpte i Lindås 1699-1764: D. 11 October Ifver Joen Udlyrens m Lygren 1727 Er det nokon som kan bekrefte eller avkrefte dette? Eventuelt bidra med ytterligere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg går ut i fra at du har forfedrene til Gjertrud siden du ikke nevner henne. Hvis ikke har jeg dem 6 generasjoner bakover til Lasse Tynning som og er min forfar - eller en av dem-:)mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Kjellaug! Den informasjonen har du allerede gitt meg, se innlegg nr. 12864.Det er Jon sine forfedre jeg har lyst til å få 'bekreftet'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huff og atter huff!! Det må være alderen som begynner å tynge!Dessverre har jeg ikke fått vite noe mer om Jon.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Elling Jonsen Sjursæter (1754-1804) gift 1792 Marta Iversdatter Brundtland (1763-1804)Ellings foreldre:Jon Eriksen Hosteland (1720-1773) gift 1752 med enka Magdeli Mikkelsdatter Sjursæter (1712-1764) Magdeli var enken etter Elling Sjursæter (ca. 1718-1764)Martas foreldre:Iver Henriksen Saue, Voss (1732-1820) gift 1754 Ragnhild Knutsdtr. Gjermo, Voss (ca. 1731-1776) Bosted: Saue på Voss 1754, Konglevoll 1758-1765 og Brundtland fra 1765.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for info!Berre eit pat saker......Ellings Sjursæter d. 1752Dom Reminiscere Elling Sirsætt 35 aar 10 Maaneder m Lindaas 1752Finn ikkje det nevnte gitermål mellom Iver Henriksen Saue og Ragnhild Knutsdtr. Gjermo i 1754 i DA, men denne der Ragnhild er nevnt:Soldat Arne Henriksen Bøe Ragnilde Knudsdatter Gierme Dom 10 a Trin 2. Oct. 1754Kan du oppklare dette for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg vil anta at fornavnet på Arne i kirkeboken er feil og at det rette skal være Iver/Ivar. Om det er registrator eller presten som har blingset er vanskelig å si. Originalen bør sjekkes. Iver Henriksen ble døpt i Voss 21 nov. 1732. Faren var oppgitt til Henrik Lillesaue. Iver Henriksen Saue får datteren Torbjørg, døpt 8 oktober 1754 på Voss. Han var da en gift mann. Den samme Torbjørg døde på Brundtland i Lindås 1820. Det er forøvrig ingen Arne Henriksen døpt i Voss på 1730-tallet.Ivers foreldre:Henrik Monsen Berge (ca. 1677-1738) gift 2 gang 1729 med enka Torbjørg Levorsdatter, født Store Skiple. Da Henrik døde i 1738 ble det holdt skifte etter ham der blant annet sønnene Mons (født 1721 på Nedre Mjelde, Haus og forøvrig min ane) og Iver er nevnt. Enken Torbjørg giftet seg for 3 gang 1741 med Ole Eriksen lille SaueMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Jeg hadde omtrent de samme opplysningene som Kenneth.Elling dør Feb/mars 1952, første dødsfall etter fastelavens Søndag.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=LIND1740&variabel=0&postnr=857&fulle=true&spraak=n>LenkeKan noen gi meg eksakt dato for :'Dom Reminiscere 'Enken Magdeli gifter seg på nytt kun et par måneder senere 2 juli 1952 md Jon Eriksen Hosteland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tja hvorfor det står Frøysæter og ikke Sjursæter er verre å forklare. Tingbokene er en god kilde å ha og her får vi vite følgende:Skifte etter Elling Andersen Sjursæter 12 april 1752.Skjøte 16 oktober 1752 fra Ole Kåresen Sjursæter og Anders lille Lindås til Joen Eriksen. Ole Sjursæter og Anders Lille Lindås solgte dette jordegodset på vegne av sine myndlinger Michel Ellingsen og Kari Ellingsdatter.Første barnet til Jon Eriksen og Magdeli blir døpt 21 oktober 1754. Faren Jon bor da på Sjursæter (og ikke Frøysæter)Håper dette var litt oppklarendeMvh.Kenneth BRatland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.