Gå til innhold
Arkivverket

[#13190] Peter Petersen fra Stjørdal, Hanna Røstad fra Trondheim og Kristine fra Levanger


Gjest Gunnar Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Ellingsen

Å sitte på Sunnmøre og leite etter slekt i Trøndelag er ikke alltid så enkelt, men kanskje kan noen hjelpe meg å nøste trådene bakover fra mine oldeforeldre:Peter Petersen var fra Stjørdal og født i 1838 eller 1839 iflg. folketellingene, og flyttet til Trondheim. Han var bl.a. arsenalarbeider og bodde i Åsveien i Trondheim rundt århundreskiftet. Petersen er et intetsigende navn som er vanskelig for en utenforstående å leite etter i Stjørdal. Han var gift med Hanna Kristine Røstad (f. ca 1847) fra Trondheim. Trolig var hun datter til Hans Olsen Røstad (f. ca 1817) og Kirstine/Kristine Olsdatter (f. 1816) fra ”Levangerskogn”.Finnes det noen ”ute i datarømdi” som kan fortelle meg noe mer om disse personene?Hilsen Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gunnar Ellingsen

Til Anne Lise Hovdal:Jeg skreiv innlegget mitt i februar 2002. I mellomtida har jeg fått låne bygdebøkene for Stjørdal og funnet ut at Peter Petersen ble født utenfor ekteskap 26. januar 1839, og at foreldra var fra plassene Grinden og Prestmo under Værnes prestegård. Men jeg er svært takknemlig for initiativet ditt, og vil sende deg en stor verbal rosebukett for det!Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr.Støwer

Hei Gunnar! Da er det mulig at du har disse opplysningene også da? Hanna Kristine Røstad f 1847 i Trondheim. * Datter av Hans Olsen Røstad f. 1817 i Trondheim og Kjerstine Olsdatter f 1816 på Levangerskog. * Hannes søsken het Odin f 1850, Marie Magdalene f 1852, og Hans Nicolai f 1856. , alle i Trondheim. De bodde i 1865 i Ilevigens Grund. I Adressebog for Trondheim 1899 fant jeg følgende; Kjerstine Røstad, enke, Ilsvigøren 24, Hans, Mellomila 17a, og en O. i Bersvendseveita 1. Du finner Adressebok under 17276 på digitalarkivet. Håper dette er av interesse? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Gunnar: Jeg oppdaget etterpå at jeg faktisk svarte på en gammel posting. Jeg har jo ikke vært så lenge på Digitalarkivet, og det er mye jeg ikke har lest enda. Derfor leser jeg ofte gamle postinger. Nå passet det jo også slik at jeg akkurat nå holder på med aner i Stjørdal, og så har jeg kjøpt bygdebøkene for Stjørdal tidligere. Skatvalsbøkene har jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Til Ingeborg: Jeg deler med glede ut en verbal blomsterbukett til deg også! Jeg har funnet de opplysningene du kom med og brukt stort sett de samme kildene + et par til (bl.a. folketellinga for 1875), og har funnet at det i søskenflokken også var ei jente som het Bergliot Caroline, f. 10. november 1855 - men ikke nevnt i folketellinga i 1865. Er du selv inne i disse slektene (Petersen / Røstad), eller er du 'bare' ei hjelpsom sjel som yter god service?! Røstad-slekta 'sliter' jeg fortsatt med, fordi jeg ikke har bygdebøker for Levanger/Skogn, og fordi det ikke finnes slike for Trondheim / Ila. I alle fall: Hjertelig takk for omtanken!Med vennlig hilsen fra Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei igjen Gunnar! Takker for den verbale blomsterbuketten! Er 'bare' ei hjelpsom sjel, som prøve å bidra litt..Forresten så heter en av mine naboer Røstad..Og han er 'innant' som vi sier her. Dvs at han kommer fra Levanger traktene. Du kan gjerne ta kontakt pr.mail, så kan du få navn og tlf.nr.om du har lyst.- Når det gjelder bygdebøker for Trondheim/Ila så kan du vel bruke kirkebøker? Noe står vel der? Ha en fin kveld! Vi har klarvær og 7 minus.. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.