Gå til innhold
Arkivverket

[#13191] Ikke å finne i folketellingene!


Gjest Kjell Werner Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei! Kan noen hjelpe meg? Jeg kan ikke finne min oldefar, Carl Ludvig Halvorsen,født i 1842. Oppgitt som far til min bestefar,Oskar Ludvig Halvorsen i Oslo 1900. Kan ikke finne han i folketellingene (landsomfattende)hverken i 1865,1875 eller i 1900,finnes det noe om sjømenn, kanskje? Med vennlig hilsen Kjell Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta voigt Nesbø

Kan dette være noen kandidater?: Carl Halvors. 23 år, Handelsbetjent, Christiania. Carl Halvors. 24 år, bryggesjauer, Ski sogn/Christiania.Disse to (+ 11andre) fikk jeg frem i 1865-tellingen ved å søke på fornavn inneholder arl, alder=23(+ - 5)og etternavn begynner på HalVennlig hilsen Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis du går inn på Type (øverst på den mørkeblå linjen), Folketeljingar, 1900, så vil du etter Finnmark finne Heile landet, som er skipslistene for 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her behøves alle opplysningene du har (f.eks. hvorfra er opplysningene om din oldefar hentet, tilsvarende din bestefars fødsel?), da er det enklere å forsøke å hjelpe. Det er ikke problem å finne kandidater (Greta Nesbø har nevnt én), men for å spare for unødvendig arbeid, vil kilder for opplysningene være viktige. Dessuten opplysninger om din oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei igjen Opplysningene om min oldefar fant vi i Oslo Domkirke,i kirkebøkene for Vaterland småkirkemenighet for 1900,under dåp.Bestefars fødsel hadde jeg fra før, men da med et annet etternavn(Nilsen), han var uekte. Hans mor hette Maren Lovise Hansen,født i 1857 i Sandefjord. Datter av Knud Hansen, Handelsmann,født i 1816. Dette var hennes andre eller tredje uekte barn, med forskjellige fedre. Hun bodde sammen med sine to barn i Rødfyldgaten 12 i 1900. Hun døde kort tid etter dette.Med vennlig hilsen Kjell Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvis du har funnet ham i Vaterland småkirkemenighets kirkebok i 1900(som ikke er filmet før fra 1907), har du vel trolig fødselsdato og dåpsdato (det er f.eks. godt mulig at han er født på Rikshospitalet og da kan jeg finne opplysninger der). Du skriver også at moren døde kort tid etter (1900), når? Om du vet det, kan det være at jeg tilfeldigvis finner noen i Skifteprotokollene. Og vet du hva som skjedde din bestefar etter at han mistet sin mor tidlig, hvor ble han konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.