Gå til innhold
Arkivverket

[#13194] Merke : Albin ?!


Gjest Eva kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva kalmér Savjord

Holder på å identifisere gamle fotografier. På en (brann ? )pumpe står merket Albin.Ble brannpumper med dette navnet brukt i Norge eller Sverige i tidsrummet 1917- 1944?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva kalmér Savjord

Takk for svar. Den ligner ,så det er nok en brannpumpe. Men det var det om en slik pumpe fantes i det norske brannvesen i 1930 - 1944 årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Albin brannpumper er veldig alminnelig. I sivilforsvaret har jeg sett og jobbet med mange av de. Så det er nok mange brannvesen i Norge og Sverige som har brukt og bruker Albin pumpermvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Oslo/Aker Brannvesen kjøpte i 1951 Landrover biler og monterte bl.a. Albin brannpumper på disse til bruk i utmark. Som fastmontert brannslukningsutstyr på de vanlige brannbilene brukte de andre brannpumper, ikke Albin. Men de kan jo selvsagt ha blitt benyttet i andre områder av Norge. Var det bilde av en bil/er på fotoet ditt, dette er alltid en hjelp til å tidfeste fotoet, eller var det bare en løs pumpe? Kan du stedfeste fotografiet? mvh. John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva kalmér Savjord

Dessverre så ser jeg bare forparten på pumpen .Og et hjul. Det er det jeg lurer på om bildet er tatt i ved Bergen Brannvesen eller om det er fra Sverige. Jeg har nå sendt bildene over til Brannvesenet.og håper på positivt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.