Gå til innhold
Arkivverket

[#13200] Brogade no. 78 Levanger i 1875.


Gjest Gerd Hovdahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Brugata går fra Kirkegata ved Levanger kirke, paserer Festiviteten (kinoen), krysser Håkon den godes gate og ender i Jernbanegata, muligens fortsetter den i nyere tid ned mot jernbaneområdet.Leiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Takk for svar. Jeg har spurt mange, men de sier: Var det så mange hus i brogata som no. 78? I folketelling 1875 bor fam. Løkke/Fladaas der, mannen er baker. Har sett videre at i 1882, ble en fra det huset konfirmert. Da er adressen Kirkegaten, men det sto ikke hviket nr. De kan ha flyttet i mellomtida.Jeg tror tror kanskje at brogata gikk fra Brusvebru til den brua som gikk over sundet ( ved skolen nedi by,n) Mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Du har nok rett i at Brugata fortsatte over Brusvebrua. Jeg deimot har rett i at Btugata startet fra den gamle gravplassen sydvest for kirka. Sundbrua er nok av nyere dato og er nå flyttet til n.ø. for kirka. Det var nok ferge på den tida, tror jeg.Ellers er diskusjonen nytteløs.12.desember 1877 begynte det å brenne hos Stavlo som bodde i Brogaten. Av 136 husnummer stod det igjen 23.Det var nok løpende husnummer den gang uavhengig av gate.Byen brant på ny i 1897. Av byens 133 hus brant denne gang 104.Leiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Hei Leiv! Har vært på Levanger bibliotek i dag. Folketelling fra 1885. Da bodde de i Kirkegaden 24 f. Den gården ble vel med i brannen i 1897. Den gården ligger i krysset v/ kirka. I dag er det frisørsalong der. Tro den het Flatåsgården, da stemmer det med navn i familien jeg søker etter. Mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Hei Gerd, hyggelig å høre fra deg igjen.Det ringer bjeller. Min mor giftet seg i Levanger i 1914. Det er- antagelig spøkefullt- sagt at hun gikk på rød løper hjemmenfra til kirken. Hennes foreldre bodde i 'Flatåsgården', så for å komme til kirken var det bare å krysse gaten. Distriktslege Brun hadde kontor i første-etasjen. Slakter Flatås hadde kjøttfotretning i Kirkegaten, i krysset mot gaten ned til stasjonen, Sverres gate tror jeg. Flatås bodde muligens i samme gård. Senere var det en slakter By, som overtok slakterforretningen,Vennlig hilsen Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Hei Leiv Har lånt meg bøkene:Bygårder i Levanger av Asbjørn D.K. Eklo er 2 kjempefine bøker som viser bilde av hver bygård og deres historie. Du nevner Slakter By er kirkegaten 34, og helt på hjørnet kommer Nordenborggården nr 36. Det er gått ut fra folketelling i år 1900. Da var jo ' dama jeg leita etter i Bodø' Jeg vet ikke om slakter Flatås, det kan jo være slekta hennes. Ser i folketelling av 1900 at besteforeldrene hennes er på gamlehjemmet i Haakon den godes gt 43.Boka :Levanger By- med Hanne- 1940-1952. Hanne Holthe Munkeby har skriver om sin barndom og oppvekst i Levanger by. Flott bok med mange bilder. ( Det er nyere tid, så der sto de ikke nevnt.)Jeg kan se i gamle papirer for Levanger kommune på bibloteket der. Mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Hei Gerd. De bøkene du nevner høres ut til å være interssante. så jeg har bestilt dem.Min morfar Lars Larsen kom til Levanger ca 1905 og startet 'Listefabrikken'. Muligen først i gården til byggmester Jonsen Årvik i Sverres gate like ovenfor Kaffistova, senere i Jernbanegaten 19-21, derefter i Jernbanegaten 11-13.Er du i familie med Anne Lise Hovdal (Sandnessjøen?) ?. Hun er en meget aktiv slektsforsker.Mvh Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Hei Leiv. Takk for innlegg. Det står ganske mye om din familie i Bygårder i Levanger. I bøkene til Hanne er det en hel del skolebilder fra 1930-40 og 50 årene. Hun har vokst opp midt i by,og har en fortellerglede så det er til å få hjemlengsel av. Alle bøkene er veldig bra, dem vil du få mye glede av.Anne Lise og min mann har felles tippoldefar. Oldeforeldrene Lornts og Gunder (Gunnar) Hovdal var brødre. Oldemødrene Anna og Lovise Marie Augdal var søstre.Anne Lise er meget aktiv og sånn klisterhjerne har jeg ikke opplevd. Mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Gerd Hovdahl,Kan du sende meg e-mailadressen din? Det er mulig jeg kan komme til å spørre deg om ett og annet angående fam. Gunnar Hovdal/Hovdahl.Mvh Arne Langås, Åsen - a.langaas@c2i.net(holder hus 'oppover dalen og rett over høgda' for Fætten, gården Gunnar eide noen år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

God dagen,Skåråsen er gården Gunnar hadde på Ekne. I 1904 kom familien hit til Åsen, og slo seg ned på gården Fætta (Fætten) ved Fættfjorden, nederst i Vuddudalen. I dag ligger Fættenfjord Camping vest for gårdstunet der. Over skog og høgdedrag nord og øst for Fætten ligger Langåsan, min fedrene gård.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette er egentlig svar til Gerd lengre oppe her. Du sier jeg har klisterhjerne antående slektsforskning. Det eneste jeg har gjort er å lese en god del i kirkebøker og bygdebøker og litt i skifter, og fått kontakt med folk gjennom nyhetsgruppene i slektsforskning. Disse har sendt meg informasjon som jeg har skrevet ned. Har jo ellers ganske lett for å huske alt som har med tall å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God formiddag!Dere får unnskylde at jeg trenger meg på, men da dere kom fram med Skaaraas (Skårås)ble jeg nysgjerrig. Jeg leter jo etter en Nils Skaaraas som var far til Kjerstine Nilsdtr. (Nielsdtr.)Hun var født ca. 1827 i Levanger. Første gang g. m. Mortinus Olsen Bye, andre g. m. Edvard Andres. Hervig.Datter til Kjerstine fra første ekteskap:Marie Nicoline Mortinusdtr. f. 1852, er sannsynligvis min oldem. Nils Skaaraas var fadder for henne.Kjenner dere til noen av disse navnene? Dere får unnskylde så mye at jeg blandet meg inn i deres diskusjoner. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Hei Allis-ElinGod morgen. Har lest ditt innlegg. Det er noen bjeller som ringer bak i hodet.Så Tomas Berg svarte på et av dine innlegg i går. Jeg ser mange navn som begynner å flette seg inn når det gjelder faddrer til de jeg leter etter. Det er en sammenheng her. Forretningsmenn Sjøfart. Kan det være at Rokkones kan skrives Røkenes? Du nevner i et tidligere innlegg Oksur kan det våre Oksås. Du er også inne på Hermann og Ner Hofstad og Dalemark i Leksdal. Innlegg nr (6831)Du skal se vi kommer inn på Bruemslekta i ogndalen.mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God morgen Gerd!For meg er det morgen, har vært på nattevakt og da snur man jo om på døgnet.Kaffe og litt til så er man igang igjen.Har du lest innlegget fra Thomas Berg? Nr. 13122Har søkt etter Marie i ca. to år,har vært innom så mange navn at det går nesten i surr. For ikke å snakke om alle snuteslagene, Men sånn er det når man sitter på en annen kant av landet.Har aldri hørt at Rokkones-navnet i vår fam. har blitt til Røkenes.Men ingenting overrasker. Min farfar's far Rasmus Mikkelsen Rokkonæs var født i Rennebu. Min farmor Martine Kristine Henriksdtr.f. 11/10 1874 i Steinkjer. Hennes far Henrik Ingebrigtsen Oksur tok over 'Oksurplass' i 1865.De andre navnene du nevner tror jeg ikke stemmer, selv om man aldri skal ta noe for gitt.Marie Nicoline Mortinusdtr. Bye sin bror er jo født i Levanger. Når deres mor giftet seg med Edvard Anders. Hervig i Steinkjer bodde Hans Martin Mortinusen f. 1853 på samme adr. men i Ft. 1865 er navnet Martin Mortensen.Får du noe ut av dette? Tusen takk for at du tok kontakt. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.