Gå til innhold
Arkivverket

[#13205] Skifte etter Eugen Møller, født 1900 Kristiania, død ca. 1935 i Oslo


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Er på jakt Etter Eugen's skifte. Han var sjømann, men skal ha dødd her hjemme. Vet han var gift 2 ganger og at han skulle ha en datter fra 1. ekteskap.Mulig at han bodde i Bentsebrugata på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er diverre berre Statsakrivet i Bergen som svarer på spørsmål her. Difor flytta eg spørsmålet over til brukarane. Elles er det vel Statsarkivet i Oslo som er staden å venda seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Turid Holsve

Hei NinaI dødsfallsprotokollen for Oslo (MK 03 Oslo Skifterett Dødsfallsprot. Avd II C 19, 06.03.1926-18.02.1938 kort 3/9) finner jeg:Nr. 928 Anleggsarbeider Hans Eugen Møller, 35 1/2 aar død 17.8.1936 paa Ullevaal sykehus, bopel Østgaardsgt. 34. Etterlater seg: Hustruen Anna Møller, Østgaardsgt. 34, men ingen barn. Eiede intet. Anmeldt av svogeren Albert Syvertsen, Delenengt. 36. Enken fikk giftetillatelse 14.10.1939.Er dette riktig Eugen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ja faktisk må det være det.Skal tygge litt på det.Burde ikke barnet vært nevn her da selv om hun var fra hans 1.ekteskap?Nei det må være ham, men jeg har aldri hørt navnet Hans av noen i slekta så der lærte jeg noe nytt. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Et veldig godt spørsmål. Men kanskje det var så enkelt som at det ikke var noen kontakt mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Selv om det ikke kan duge som 'bevis' er det iblant betryggende at andre har opplevd det samme som en selv. I forbindelse med min tippoldefar Bernhard Madsens død i Oslo 1941 oppgis arvingene i skifterettens dødsanmeldelsesprotokoll å være enken Margrethe samt tre myndige barn. At avdøde også etterlot seg fire, på det tidspunkt høyst oppegående, barn av første ekteskap kommer ikke frem med en tøddel. Og her har familiene hatt mye kontakt opp gjennom tidene. Jeg eier til og med et brev skrevet av et av de nevnte barna til et av de ikke omtalte for å fortelle at deres far nå er død.Et annet eksempel er fra 1900. Hans Christian Johansen Solberg var død og som arvinger oppgis enken Olava Solberg og et umyndig barn. Tre barn av avdødes første ekteskap er her utelatt.Jeg har ikke undersøkt bakgrunnen for dette, men kan det ha noe med at å sitte i uskifte den gang ikke var noen rett, og at man ved å oppgi særkullsbarn også måtte skifte? Ofte bestod vel etterlatenskapene kun av innbo og nødvendig husgeråd, og da kunne jo dette bli litt vanskelig. - Vil understreke at dette er rene funderinger, men kanskje noen vet?Mange hilsner fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.