Gå til innhold
Arkivverket

[#13208] Mer om Ørbech, Cunningham og Nagel.


Gjest Carl Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

Det har nylig vært flere innlegg om Christine Cunningham og Ørbech'er etter henne og mannen Hans Jensen Ørbech.Anne var en datter av disse to. Ifølge Hans Tore Dahl: Embetsmenn i Midt-Norge 1660-1700, s. 147, var hun gift med kaptein Peder Hauritz. Anne og Peder hadde datteren Karen (g.m. Bernt Nagel), men hun har i alle sammenhenger jeg har funnet henne JENSD. som patronymikon. Er det noen som kan belyse dette litt nærmere. Maren (1654-ca1740) var en annen datter av Christine Cunningham og Hans Jensen Ørbech. Gift med Dominikus Nagel i Årdal iflg. Johan F. Lampe: Bergens Stifts biskoper og præster efter reformationen, Kri. 1895, bd. 2,s.20. Jeg antar at denne Dominicus Nagel var gift 1. gang med Mette Sørensdatter Døsen og at hun hadde iallefall 7 barn i 1. ekteskap. Vet noen om hun også hadde barn i 2. ekteskap? Niels Ørbæk refererte for noen dager siden fra skiftet etter ovennevnte Maren Hansdatter Ørbech i 1741. I dette skiftet er person 3 omtalt som 'Anna Nagel Mor' Marens mor var vitterlig Christine Cunningham, som også Niels Ørbæk sier. Finnes det noen forklaring på dette misforholdet? Det virker merkelig at det i et skifte virkelig skulle foreligge en slik blemme at avdøde mors navn er galt oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dominicus Beentsen Nagel var gift to ganger, først med Mette Sørensdatter Døsen, død 1692. Hun var eneste barn av den rike Søren Jensen (Sønderhaug), handelsmann på Døsen, født ca. 1610, død 1700, og Mette Jensdatter, død 1693. Skifte etter Mette Sørensdatter avholdt på Eidet i Årdal den 30. mai 1692. Foruten enkemannen etterlot hun seg 10 umyndige barn: Berent, - Lars, - Søren, - Christopher og Mads Dominicussønner, og Mette, - Anna, - Kirsten, - Clara og Maren Dominicusdøtre.Tilstede på skiftet var og barnas morfar, Søren Jensen Døsen. Hennes etterlatte formue taksertes til 2985 rd., hvorfra 299 rd. gikk til div. utgifter.Dominicus Nagel gift 2. ca. 1695 med Maren Ørbech, født 9. februar 1654, død 6. juli 1738. Uten barn.Vedr. skiftet etter Maren H. Ørbech, så kan jeg ikke gi deg noe svar, men der fantes jo også en Hans Andersen Ørbech, f. 1675, d. i Årdal 1752. Han var gift 1702 med Anne Dominicusdatter Nagel, død i Årdal 1748. Disse hadde 10 barn. Jeg kjenner ikke navnet på disse, men om de har hatt en datter Maren, så er det jo en mulighet for at det kan være henne det er skiftet etter, siden Anna Nagel er nevnt som mor. (Bare en tanke.)(Som kilde er brukt Bergen Hist. For. skrifter nr. 38, 1932.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til Arne S.: Takk for opplysningene. Du sier: '..men der fantes jo også en Hans Andersen Ørbech, f. 1675, d. i Årdal 1752. Han var gift 1702 med Anne Dominicusdatter Nagel, død i Årdal 1748. Disse hadde 10 barn. Jeg kjenner ikke navnet på disse, men om de har hatt en datter Maren, så er det jo en mulighet for at det kan være henne det er skiftet etter, siden Anna Nagel er nevnt som mor.'Dette har slått meg også, men alle koblinger fra våre slektsgranskerkollegaer jeg har sett til nå, har skiftet i juli 1741 etter Maren Hansdatter med Hans Ørbech som far og Christine Cunningham som mor, men siden Hans Ørbech ikke er nevnt med patronymikon i skiftet etter datteren, K U N N E det kanskje dreie seg om Hans ANDERSEN Ørbech og ikke Hans JENSEN Ørbech som hennes far. Da ville moren Anna Nagel i skiftet i 1741 bli 'riktg'. I såfall må en del av oss flytte på en del personer!Er det noen som sitter med fasiten?mvh Carl M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Hej Carl og Arne.Jeg gør jer lige opmærksom på tema nr. 5557 og 6771 i Brukarforumet. De omhandler også skiftet efter Hans Jensen Ørbech, samt Nagel-slægten. Skiftet efter Hans Jensen Ørbech er også omtalt i Arkivforumet nr. 2014. Der er som omtalt her tale om et komprimeret skifteuddrag, hvori der kan være fejl. Er der ikke nogen der har mulighed for at checke selve skiftet?Venlig hilsen Niels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har nå gjennomlest innleggene under de tema som nevnes, og forstår godt at man stiller seg tvilende til skifteutdraget i Fylkesarkivet.Jeg har dessverre ikke anledning til å oppsøke SAB med det første, men kan det ikke rettes en forespørsel i Arkivforumet, konsentrert kun om dette skiftet etter Maren Hansdatter i 1741?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Hei; Er ikkje siker på om det er dette me diskuterar, men dette spurte eg etter for omlag eitt år sida!?Terje Hagen, Årdalstangen, 02.11.2001 13:24 (2) Hei! Er dette eitt rett skifte? Eg er i tvil om dette skiftet er eit rett avskrift av dei orginale kjeldene? Maren Hansdtr. Ørbech som døydde i Årdal i året 1738. Etter det eg kan sjå eller forstå av dette skiftet, så er ho dotter av Hans Ørbech og Anna Nagel? Eg har alltid trudd at mori var Christina Jonsdtr. Cunningham??? Etter BB for Luster og andre kjelder. Eg har forresten denne syskinsflokken til Hans Ørbech og 'Christina': 1: Hans Hansson Ørbech (1644-1685) 2: Anna Magdalena Hansdtr. Ørbech (1646- ) 3: Elen Hansdtr. Ørbech (1649-1723) g. Anders Sørenson Heiberg. 4: Christine Hansdtr. Ørbech (1650-1712) g. Ludvig Christenson Paust. 5: Maren Hansdtr. Ørbech (1653-1738) g. Dominicus Berntson Nagel. 6: Jens Hansson Ørbech (1656- ) g. Margretha Pedersdtr. Hanning. 7: Otto Hansson Ørbech (1659-1705) Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen. Etter Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, post 60 for Årdal Skipreide.SKIFTET AV 7/7 1741.Namn arvtakar: Maren, Hansdtr Ørbech Gard: , nr.:0 Husmannsplass: Yrke: Matrone Skipreide: Årdal Protokoll/side: 5b-262b Datering: 1741-1748 Dato: 7.7.1741 Eiga: 153 Dalar, 0 ort, 11 skilling Gjeld: 174 Dalar, 1 ort, 8 skilling Netto: 0 Dalar, 0 ort, 0 skilling Merknad: FalittPersonar i skiftet : (1) Christopher Munthe (2) Hans Ørbech Far (3) Anna Nagel Mor (4) Christen Ørbech Brorsøn (5) Otte Ørbech Brorsøn (6) Hans Ørbech Død Brorsøn (7) Jens Ørbech Død Bror (8) Kirsten Madame Jensdatter Ørbech Brordatter (9) Christopher Munthe Gift med Kirsten (10) Otte Ørbech Bror (11) Nicolai Ørbech DødRingebu Brorsøn (12) Anders Ørbech Danmark Brorsøn (13) Hans Ørbech Brorsøn (14) Østen Ørbech Brorsøn (15) Lars Ørbech Død Brorsøn (16) Otte Ørbech Død Brorsøn (17) Kirsten madame Ørbech Brordatter (18) Dorethe mademaselle Ørbech Brordatter (19) Margrethea Ørbech Kristiansand stift Brordatter (20) Anna Ørbech Søster (21) Karen Haurits Enken Søsterdatter (22) Berent Nagel DødSunfjor Bergen Sitft Gift med Karen (23) Elen Ørbech Søster (24) Anders Sørensen Indre Sogn Gift med Elen (25) Hans Ørbech Indre Sogn Bergen St Søstersøn (26) Maren mademoiselle Ørbech Bergen Søsterdatter (27) Kirsten Ørbech Død Søster (28) Ludvig Paust Gift med Kirsten (29) Ludvig Christian Paust Watzøe Søstersøn (30) Christian capitain Paust Sundfjord Søstersøn (31) Abel madame Paust Død Søsterdatter (32) Kristine Helen Paust Søsterdatter (33) Hans Drøy Gift med Ingebor (34) Hans Norenberg Bergen Gift med Berethea (35) Boets gjeld Kreditor (36) Reesen Gift med Anna Lovise (37) Martha madame Ørbech Brordatter (38) Anna madame Ørbech EnkenBergen Brordatter (39) Ingebor Paust Død Søsterdatter (40) Hans Ørbech DødRomsdahlen Bror (41) Jens Ørbech DødNesstrand Brorsøn (42) Capitain Hauritz Goft med Anna (43) Anna Lovice Paust Enken Søsterdatter (44) Berethea madame Paust SøsterdatterTerje E Skrolsvik, Bergen, 05.11.2001 09:45 (3) Skiftet er ganske sikkert rett. Det er ,slik jeg har sett dette, snakk om to forskjellige personer . Skiftet nevner Hans Andersen ? Ørbech og Anne Nagel. Har desverre ikke hvem hun er datter av for hånden. Skal skaffe opplysninger. TerjeTerje E Skrolsvik, Bergen, 06.11.2001 09:08 (4) Her er litt. Hans Andersen Ørbech bodde i Årdal i Sogn, var gift med Anna Dominicusdatter Nagel, d.1748. Hun var datter av Dominicus Nagel f. ca1640 Kroken, død 1702, og Mette Sørensdatter Døsen,d.1692 i Årdal. Der var 10 barn etter Dominicus. Han ble gift 2. med Maren Hansdatter Ørbech f.9/2-1654, d.6/7-1738. Hun var datter av Maren Hansdatter Ørbech og Christine Cunningham. De hadde ingen barn. Nu kan man prøve å lese skiftet. Det virker litt rotete. TerjeTerje E Skrolsvik, Bergen, 06.11.2001 09:11 (5) NB. Maren Hansdatter var ikke datter av seg selv, men av Hans Jensen Ørbech og Christine Cunningham.Det gikk litt fort i svingene. Terje.Terje Hagen, Årdalstangen, 06.11.2001 10:09 (6) Hei!Eg har alltid trudd at Maren Ørbech har vore dotter av Hans Jensson Ørbech og Christine Cunningham. Men, når vi studerar oppstillingen frå Fylkesarkivet i S&Fj. Så står det skrevet i deirast oppstilling. Sitat: Personar i skiftet: (2) Hans Ørbech far (3) Anna Nagel mor. sitat slutt.Dette her må være feil.Eg vil heller tru at Anna som er nemnt som mor er stedotter til Maren, Anna Dominicusdtr. Nagel som vart gift med Hans Andersson Ørbech, Natvik son av Anders S. Heiberg og hans andre kona Elen H. Ørbech. Desse to hadde muligheiten til å være med i dette skiftet. Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av skiftet etter Hans Ørbech på Natvigen i 1752 kan de se ut til at barna kan være: Helene (g. Peder Næsgaard), Maren, Dominicus, Mette Kirstine (g. Jens Johansen Bremer), Kirsten Helene (g. Niels Henrikssøn Heyer), Anders, Anna (g. Stevelin Sørensen Lem), Øllegaard, Karen (g. Christopher Jenssøn Morgenstierne), Kirstine Cunningham (g. Abraham Felthuus), Torborg (g. Henrich Monssen Mariestuen).Det er litt vanskelig å tolke listen, og jeg skulle gjerne motta korrigerende kommentarer til ovenstående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra 'Årdal i Sogn, Bygd og Ætter', Jon Laberg, - (Bergen 1932), under gården Nattvik:Hans Ørbech døydde 1752. Kona var død 1748. Dei hadde i alt 10 born som vart vaksne.1. Dominikus Ørbech som fekk Nattvik.2. Helene var g. m. Peter Næsgård. Ho var død fyrr faren, og hadde etter seg mann og 3 born: Hans, 7 år gamal og var, då morfaren døydde, hjå klokkar Kruuse i Sogndal. Sidsel _Arntsdtr._, 10 år, hadde til no vore hjå morfaren, og Kristine Petersdtr. , 6 år, var hjå moster-mannen, Ola Wedscher.3. Maren, g. m. Ola Wedscher på Bjørk i Luster. Wedscher var elles 'for nogle aar siden bortreist, og siges nu at opholde sig hos prost Leganger på Eidsvold som skoleholder.'4. Mette, g. m. Jens Johansen Bremer.5. Kristine Kønningham, g. m. Abraham Felthuus.6. Kristine Helena, g. m. løitnant Nils Henriksen Høyer.7. Anna Hansdadtr. Ørbech, g. m. Stevelin Lem, handelsmann på Tangen.8. Torborg, g. m. Henrik Monsson Maristuen.9. Øllegård Ørbech, g. m. lensmann Jon Jørgenson Jordanger i Hafslo.10. Karen, g. m. Christoffer Jensson Morgenstjerne på Hovland. Han var 'hyttemester' ved sylvverket på Kongsberg.Buet etter Hans Ørbech viser ei nettoeiga av 800 rdl., og det etter at dei fleste av dei mange døtrene hadde fenge si heimanfylgja.Einaste sonen til Hans Ørbech, Dominicus Hansson Ørbech, var f. 1709 og vart i 1739 g. m. Åsta Johanna Kristoffersdtr. Lemvig, dotter til Kristoffer Lemvig, handelsmann i Solvorn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det skal ikkje vere lett. Eg lurer bare på dette: Kven var Gunilde Marie Ørbech som i Borgund på Sunnmøre 1758 ekta Jacob Hanssen Thode (1728-, ættnamnet etter mora) fra Jangarden på Valderhaug? Og kor blei paret av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem er den Anders, mon tro, som er nevnt i skiftet på Natvigen i 1752 etter Hans Anderssøn Ørbech (1675-1752) ? Jeg har oppfattet ham som et av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vel, jeg må ha blingsa, for jeg finner nå ingen Anders i skiftet på Nattvik i 1752 (gjengitt som inlegg (15) den 11/2 i diskusjon 13039 ). Derimot finnes der en Marie Hansdatter, som er nevnt i 'samme åndedrett' som de andre barna til avdødes søster Helene, som hadde barn (u.ekt.) med en Arnt og med ektemannen Peder Næsgaard. Marie også 'bur hjå' Peder. Er Marie enda et utenomekteskapelig barn av Helene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Bjørn, hvem var denne moren til Jacob Hansen Thode (f. i Borgund 1728) som han hadde Thode-navnet fra ? Jeg tipper hun var d. av kjøpmann i Borgund, Jacob Jacobsen Thode (1662-1725) i hans 2. ekteskap (1703) med Anna Maria Stefensdatter Loeds (1678-1733), ev. fra 1. ekteskap med Maren Berentsdatter Storch (1666-1702). Jacob hadde barna Jacob, Berent, Hans, Wenche, Karen, Gidsken, Jacob, Maren, Stephen, Anna, Stephen, Job og Hans. Er hun blant disse fem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Karen Jacobdsdt Thode var datter av Jacob Jacobsen Thode c1663-1725 og Maren Berentsdt Storch c1667-1702 på borgarsetet Bigumsneset eller Todeplassen (seinare Lorkeneset) i Ålesund. Karen ekta i Borgund 1728 Hans Christophersen 1701-30 fra Jangarden på Valderhaug, son av Christopher Johansen (Børkop) og Elisabet Hansdt Molberg. Dei fikk barna Jacob Hanssen Thode 1728-, 1758 gm Gunilde Marie Ørbech, og Hans Hanssen Thode c1729-54.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

En annen Thode, Helene Cathrine Thode, var gift med tollbetjent Hildebrand Omsen i Bergen (1723-1771), og fikk barn i perioden 1751-1771. Er det noe kjent slektskap mellom Thodene i de siste innleggene og Helene Cathrine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ja, det var visst bare ei Tode-/Thodeslekt med utspring i Bergen på denne tida. Sunnmørsgreina sin stamfar, Jacob Jacobsen Thode, var son av Jacob Hanssen (Tode) i Bergen og Wenche Jacobsdt Dischingtun, som ser ut til å vere stamforeldre til alle Thode'ane (også i Trondheim og vidare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tilbake til skiftet etter Hans Andersen Ørbech. Jeg gjengir noen linjer fra originalen. Selv om det gir lite nytt, så kan det vel kanskje være 'kjekt å ha.'Sor. i Indre Sogn, Skifteprotokoll nr. 7a, 1751 - 1762 - fol. 45b.Anno 1752, dend 13de - 14de og 15de Martii blev holden Rigtig Skifte og Deeling efter dend ved døden afg. Mand Hans Andersen Ørbech, boende paa Gaarden Natvigen udi Aardals Skibrede beliggende, efterladende sig 10 Barn, 1 Søn og 9 Døttre.Sønnen Dominicus Hanson gift og boende paa Gaarden Natvigen.Helene Hansdatter som ved Døden er afgangen og var udi Egteskab med Peter Næsgaard, hvormed hun auvlede og efterlod sig 3de barn, 1 Søn og 2de Døttre. Sønnen Hans Pedersen 7 aar gammel, værende hos Klockeren i Sogndals Præstegield, Martinus Kruese. Zidselle Arentsdatter 10 aar gl. har været til denne tiid hos sin Sal. ModerFader og Kirstine Pedersdatter 6 aar gl., værende hos mosterens Mand Ole Wedscher,dend anden Datter Marie Hansdatter som har til ægte Ole Wedscher boende paa Gaarden Bierch i Lysters Skibrede, og ved denne Skifte deeling var nærværende, hendes Mand er for nogle Aar siden bortreiset, desuden siges og at hand skal opholde sig Øster Paa Norge hos Provsten hr. Hans Lechanger, Pastor til Esvold Præstegield, hvor han skal være Skoele holder.dend 3die Datter Mette Kirstine Hansdatter som haver til ægte Sergiant Jens Johansen Bremer, som ved denne Skifte-Deeling var nærværende.dend 4de Datter Kristine Kiønningham Hansdatter Ørbech, som haver til ægte Abraham Felthuus og ved denne Skifte-Deeling var nærværende.dend 5te datter Kirstine Helene Hansdatter Ørbech, som haver til ægte velædle hr. Lieutn. Niels Høyer, under velbaarne Sr. Obriste Segelchens Regiment, som ikke ved denne skifte-deeling var nærværende.dend 6te Datter Anna Hansdatter Ørbech er u-gift, 35 aar Gammel, og ved denne Skifte deeling var nærværende.dend 7de Datter Torbor Hansdatter Ørbech, som haver til ægte Henrich Monsen ved Maristuen, og ikke Manden denne sinde nærværende.dend 8de Datter Øllegaard Hans Datter Ørbech var fraværende, og Karen Hansdatter Ørbech var nærværendes.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er mulig Carl Müller ikke har fått svar på spørsmålene sine ennå, men jeg tar sjansen på et lite sidespørsmål. Som nevnt i flere innlegg, etterlot Hans Andersen Ørbech seg en datter som er omtalt slik i skiftet fra 1752: 'Zidselle Arentsdatter 10 aar gl. har været til denne tiid hos sin Sal. ModerFader'.Er det noen som vet hvordan det gikk med denne Sissel (Cecilie)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

For ordens skyld; Hans Andersen etterlot seg ikke en datter Zidselle, men en datterdatter, altså en datter av hans datter Helene.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hva skal man si til slikt? Dette var selvsagt bare et forsøk på å skape mer kaos, Arne :-). Du har selvsagt rett. Jeg kom til å skrive 'datter', men det skulle ha stått 'datterdatter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

I denne tråden har det kommet frem mye matnyttig og iallefall for meg nye opplysninger, særlig vedrørende skiftet etter Hans Andersen Ørbech i 1752, spesielt takk til, Arne Solås! Såvidt jeg kan se er det imidlertid ikke fremkommet kommentarer som kan avklare hvorfor MOREN til Maren Hansdatter Ørbech i skiftet 7.7.1741 kalles Anna Nagel og ikke Christine Cunningham. Kan vi slå oss til ro med at dette er en feilskrift i selve skifet, evt. feil i avskriften av skiftet? Eller er det en sammenblanding med Maren Hansd. Ørbechs STEDATTER Anna Dominicusdatter Nagel det er snakk om?mvh Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Da jeg som snarest var innom SAB igår, så ba jeg om kopier av to skifter; etter Hans Andersen og Maren Hansdatter. Kopien av skiftet etter Hans fikk jeg tatt, mens kopien etter Marens skifte blir sendt meg i posten. Håper den kan komme i morgen, Lørdag. Jeg mener (etter hukommelsen) at dette skiftet var datert til den 7. juli 1738, hvilket jo også stemmer bedre med Marens dødsår.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Bjørn, den Jacob Hansen Thode du nevner (ca.1630-før 1673) (bosatt i Bergen , med barna Hans, Job, Jacob og Trine), hadde muligens en bror, Stephen Hansen Thode, hvis sønn Johan (angelmaker i Årborg, Jylland) visstnok g. seg med en Birgitte Niesd. Smith (smed) fra Kristiansund.Jacob's kone Wenche Dishington g. seg 2. gang i 1673 med Hans Jensen Bigum fra Hobro, Jylland (barn: Helene og Jens). Er det her opphavet til navnet Bigumsneset (Thodeplass/Lorchneset, Ålesund) ligger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hans Jenssen Bigum heldt kjøpsveinar i Ålesund i 1680- og 90-åra, inntil stesonen Jacob Jacobsen (Thode), som ofte blei kalt Bigum, overtok. Derfor namnet Bigumsneset. Som enkemann (1701) flytta Bigum fra Bergen til Borgund og dreiv handel på Kipperberget. Bigum ekta Anne Cathrine Mundermann, seinare gm tyskaren Herman Krag, også kremmar på Kipperberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg trodde (som skrevet over) at 2. kone til Jacob Jacobsen Thode (1662-1725) (kalt Bigum, enkemann i bergen 1702/02), var Anna Maria Stefensdatter Loeds (1678-1733), mor til de 6 siste av Jacob's 13 barn, deriblant Hans. Var han 'istedet' g. 2. gang med 'Anne Cathrine Mundermann, seinare gm tyskaren Herman Krag' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Gode Per Nermo. Jacob Jacobsen Thode g1m Maren Berentsdt Storch, g2m Anne Marie Loss. Jacob Thode budde i Ålesund. Hans Jenssen Bigum g1m Wenche Jacobsdt Dischingtun, g2m Anne Cathrine Mundermann (seinare gm Herman Krag). Hans Bigum budde først i Bergen, sidan i Borgund. Send meg epostadressa di, så kan vi drøfte nærare nokre spørsmål om m.a Smith. bjodale@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.