Gå til innhold
Arkivverket

[#13210] 1837 Melø[y] før 1900


Gjest Svein Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Iversen

Kan noen forklare meg hvorfor 1837 Meløy ikke forekommer i folketellinger før 1900? Og hvilket sogn tilhørte de som ble talt og som bodde i Meløy? Jeg undres videre på om de som i tellingen i 1900 sto oppført med 'Lutherske frimenighed' som Trossamfunn, ikke ble talt ved tidligere folketellinger? Jeg finner ingen av mine forfedre fra Meløy før 1900, selv om jeg dels kjenner både navn, fødselsdato (og trossamfunn). Har noen en god forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ved å gå på lenka 'Dagens område' på den øverste menyen, finner du at kilder for dagens Meløy også er å finne under 1836 Rødøy. Gå f.eks. til 1865-tellinga for Rødøy og søk på sogn lik 'Melø'.Ei glimrende referanseside i denne sammenheng er denne:Lenkeder du finner at Meløy hørte til Rødøy prestegjeld tidligere.Når det gjelder dissentere, har jeg aldri hørt at de ikke ble talt i tidligere folketellinger. De 'skjuler' seg nok et sted i folketellingenes dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Takk skal du ha. Du ser ut til å ha lengre fartstid enn meg på Digitalarkivet. Her er det mye som må læres grundigere, ser jeg. Kanskje jeg kan få deg til å gjøre et 'dypdykk' sammen med meg? Kunne det være en utfordring å forsøke å finne Ole Iversen, f.1815 på Bolga i Meløy, og hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Flott Birger. Da er vi kommet halvveis (?) til å løse den store utfordringen; Hvem er Ole Iversens foreldre?? Er det noen som tør ta den utfordringen? Jeg vet, som dere har sett av innleggene ovenfor, ikke mer enn det som nå er kommet frem ved hjelp av mine 'helpy helpers'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fremdeles ved å gå på kilder under 1836 Rødøy, vil du se at det er en del kirkebøker tilgjengelig, bl.a. døpte 1739-1824. Mulighetene bør være gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hvis du mener den Ole Iversen som bor på Bolga ved FT-1865, 50 år gammel og gift med Hendrika Arntsdatter, så er nok ikke han født i Meløy - eller Rødøy - som det står i folketellingen, men på Skonseng i Rana. Han var uekte sønn av Iver Erichsen og piken Berit Fordelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette er egentlig svar til noen som skrev et annet sted i denne tråden. Det skrives at kirkebøkene 1739-1824 er utlagt på nettet for Rødøy, men iallefall tidligere manglet både Meløy og Lurøy/Træna som gikk under Rødøy prestegjeld. Jeg fant f.eks. ikke mine aner Andreas Svendsen døpt 1798(født i Brevik eller Breivik) og Helena Nilsdatter i 1792(født i Våga) som døpt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg antar at denne 'noen' er meg, Anne Lise, så jeg tar med den frihet å komme med noen ord!Jeg må skynde meg å si så mye som at jeg ikke på noen som helst måte har erfaring med området, ei heller lokalkunnskap. Som jeg tidligere påpekte, viser Riksarkivets side at kirkebøker for Meløy må søkes under Rødøy før Meløy ble eget prestegjeld.Når innførsler for Meløy mangler i kirkebøkene som er på nettet, kan det være mange forklaringer. F.eks. at kirkebøkene er ført med egne kapitler for hvert sogn, og at kun innførslene for Rødøy (hoved)sogn er registrert.Når databasens overskrift er 'Døpte i Rødøy 1739-1824', kan det altså bety Rødøy prestegjeld eller Rødøy sogn. Det er vel her jeg eventuelt har gått i baret.En e-post til personen(e) som har sendt databasen til Digitalpensjonatet vil sikkert kunne gi svar på eventuelle spørsmål. E-postadresse er oppgitt i vedkommendes rom i Digitalpensjonatet, og så vidt jeg kan se ønskes kontakt med personer som arbeider med Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tok en sjekk, og det ser ut som om kirkebøkene nå er lagt ut for Meløy. Jeg fant iallefall mine aner i 1764,1765, 1792 og 1798. For perioden 1739- 1750 er alle sogn ført under samme, og her er også Meløy, Lurøy og Træna med. Ellers kan jo de som forsker i Rødøy prestegjeld før 1825 være klar over at Lurøy og Træna som gikk under Rødøy til 1825, ikke er utlagt på nettet for perioden 1758-1825). Da må man over til å se mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Til Anne Lise Hovdal: Begge dine aner finnes i våre registreringer i Digitalarkivet: Andreas Svendsøn dpt 1798 (post 1755) og Helena Nilsdtr, dpt 1792 (post 1561). Det er kun Rødøy herred i Rødøy prestegjeld som er registerert der. Forøvrig har jeg mye registeringer på disse 2, deres aner. Skriver gårdshistorie bl.a. om gården Breivik. Hvis interesse, ta kontakt: 8186 Tjongsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du sender meg mailadressen, så kan jeg ta kontkt pr. mail senere. Min mailadresse: anlih@ online.no. Jeg har ganske mye på anene til Helena Nilsdatter(blant annet en god del om slektene Budde og Brugmann som jeg kommer inn på via moren Elisabeth Larsdatter og dennes far Lars Mickelsen Budde født i Ytteren i Rana 1717). Har noen av anene til Andreas Svendsen.Jeg tok vel egentlig disse navnene som eksempler på personer jeg ikke fant døpt i Meløy tidligere, men jeg fant dem altså i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Til Terje; Du har tydeligvis truffet spikeren på hodet her. Hva skyldes det at du vet disse tingene om foreldrene til Ole Iversen? Har du mer interessant å fortelle meg om disse? Kanskje jeg kan kontakte deg på mail? Jeg har selv mailadressen svein.iversen@alt.hist.no Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.