Gå til innhold
Arkivverket

[#13211] Adresse i Bergen/Fana etter 1915?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Byggmester Johan Olai Bergesen (f.1865)og konen Rakel (f. 1885)bodde i Bergen kommune fram til ca. 1915. Deretter vet jeg at de bodde i gamle Fana kommune, i området Grønnestølen, men vet ikke hvor..... Som byggmester flyttet familien en del, han kjøpt opp hus og tomter som han seinere ga videre til sine barn. Alle husene ligger idag i søndre bydel. Er det noen som vet hvordan jeg kan finne adressen til Johan Olai Bergesen etter 1915?Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei ! Du kan gå inn på Branntakster for Hordaland i Digitalarkivet, søk på Bergesen som rekvirent av takst, og du finner da på Bergesen, Johan div. eiendommer med gardsnavn Grønnestølen og Dolvik. Videre kan du med disse opplysningene ta turen til Statsarkivet. Der kan du få se i protokoller og kjøpe kopier av de sidene som måtte ha interesse. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk, Sylvi! Vet du hvordan jeg kan finne adressene ut fra gårds og bruksnummer også? Dette var jo veldig spennende....... helt utrolig, synes jeg, da!Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen. Jeg er ikke så inne på dette, men jeg hadde selv en farfar som var byggmester og eide tomter/hus bl.a. på Nygård, Fana. Han bodde en del år i Grønnestølsveien, og min far gikk på Minde skole. Jeg søkte først på branntakstene og deretter gikk turen til Statsarkivet. Ut fra numrene som er skrevet i rubrikken 'Protokoll', gnr./bnr., år og dato fikk jeg hjelp på Statsarkivet til å se i Grunnboken. Der kunne man se hvem eiendommene var skjøtet fra/til. Du kan gjerne ringe til Statsarkivet på forhånd og avtale at de finner frem protokollene til deg. Om du finner ut hvem som nå eier den aktuelle eiendommen, kan du evt. se i telefonkatalogen hva adressen er. Muligens kan man også ringe Byskriveren. Jeg skal forhøre meg litt om det og evt. komme tilbake.Kanskje er det andre som kommer med innlegg og gode tips til deg.Lykke til. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Jeg har forhørt meg ytterligere. Det enkleste du kan gjøre, er å ringe til Bergen Kommune Oppmålingsavdelingen. Du oppgir gårdsnr. og bruksnr. og spør hvilken adr. Oppmålingsavd. har registrert på vedk. eiendom. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk igjen, Sylvi. Skal ringe til Oppmålingsavdelingen i kommunen og forhøre meg. Bor selv på Grønnestølen nå....Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.