Gå til innhold
Arkivverket

[#13216] Askvik i Jelsa


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Jeg lurte på om noen kjente til hvorvidt nyere forskning hadde brakt kjennskap til oppsitterne på Askvik i Jelsa og deres familietilhørighet. Det har vært publisert en del art. der en del navn fremkommer, men ikke noe mere enn det. En Eivind, ant. f. e.1522 skal evt. ha hatt en sønn Peder, som hadde barna Eivind, Laurits, Bergite og Siri. Denne Eivind igjen, skal ha hatt barna Gunhild og Tollak og evt. også en Omund. Gunhild var g. på Rapstad i Helleland. Tollak på Fjelde og Polden i Helleland. Omund på Rapstad. Det kan synes som denne fam. hadde tilknyttning til den annen fam. på Rapstad uten at tilkn. fregår klart. Spørsmålet er da, om noen kjenner til om folket på Askvik evt. kom fra Dalane, eller om noen fra Dalane hadde kommet til Askvik.-De art. som har vært publisert, er jo litt gamle. Jeg er takknemlig for opplysninger. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Ingen svar.-- I Æ.H. 64 er det en art. om Tore Ivarsen Tjentland i Årdal og etterslekta Hans. Den er skrevet av J.J. Jåthun. I denne art. fremkommer det en del opplysninger om folket på Askvik. Men altså igjen, denne er skrevet i 1964. Det kunne jo slik sett være mulig at noen hadde funnet noen nye opplysninger om disse personene. Jeg ville vært svært takknemlig for svar. Beste hilsen Alv Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.