Gå til innhold
Arkivverket

[#13222] Hvem var Bane Kaskou Tiachica, gift med Johanne Frederikke Marie Naeser?


Gjest Mette Hertz
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Hertz

Johanne Frederikke Marie Naeser blev gift med Hakon Isaksen 5 okt 1876 i Elverum, Hedmark. De blev stationsforstanderpar på Rena Station. Tilsyneladende (ifølge Family search) var Frederikke først gift ca. 1871 med BANE KASKOU TIACHICA, hvem var han mon? Det ville være herligt om nogen var stødt på ham. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det var jo et særdeles uvanlig navn, - mystisk. Kanskje er det mulig å spore opp det 'member of the LDS church' som har bidradd med informasjonen?Johanne Fredrikke ser ut til å vere i Rogaland i 1865. Kanskje mannen med det rare navnet er sjømann? ADOLF GRUNER NAESER Birth: 08 AUG 1820 Toten Op, , Death: 18 DEC 1863 Father: JOHAN FREDRIK NAESER Mother: METTE MARIE GRUNER Spouse: CHRISTIANE TORBERA HEGGE KLYKKEN Marriage: 02 SEP 1847 , , NorwayJOHANNE FREDERIKKE ADOLPH Christening: 18 APR 1848 Elverum, Hedmark, Norway Father: ADOLPH GRUNER NAESER Mother: CHRISTINE THORBERTA HEGGE KLYKKEN1865-telling for 1126 Hetland. Hetland Frue Hetland Bispeladegaard2351 6 1 !! Gløs. logerende Kaptein g 53 m Laurvig 2352 7 !! Gløs. hans Kone g 52 k Laurvig Frue Gløsen 2353 8 Laura Bornhoff deres Foster Datter ug 22 k Elverum Frøken Laura Bornhoff 2354 9 Fredrikke Næser deres Foster Datter ug 18 k Lye Prgj. Frøken Fredrikke Næser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er ingen umulighet at Bane Kaskou/Kasko var hans navn, og at det siste navnet Tiachica kanskje kan angi et stedsnav. Kaskou er nok ikke av de vanligste navnene, men kan se ut til å ha en viss tilknyttning til Frankrike.Denne linken ...Lenke..angir stednavnene Issy-les-Moulineaux (By), Hauts de Seine (subregion) og Ile de France (region)/ og Villepinte (by), Seine St Denis (subregion) og Ile de France (region). Selv om dette er fra nyere tid må jo navne komme et sted fra.PÅ Ellis ISland dukker det dessuten opp en greker med etternavnet Kaskou, og enda flere med endelsen -letos, -ris, -ras mfl.Tiachica er helt greskt for meg......kanskje bokstavelig talt. Kan hende det egentlig inneholder en 'Z' her og der.Ja hva tror du selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Den grekeren som er listet under Ellis Island er i beste fall en kvinne — hvis hun i det hele tatt er gresk. Folk fra diverse minoriteter på Balkan oppgav ofte å være grekere fordi det lød bedre overfor amerikanske innvandringsmyndigheter. Dessuten kunne de jo godt være ortodokse; religion var viktigere enn språk på begynnelsen av 1900-tallet — hvis ikke fremdeles.Jeg har aldri sett navnet *Káskos — obligatorisk genitiv *Káskou for en kvinne — men Kóskos finnes, et navn som ganske sikkert er av albansk opprinnelse.Dermed står vi igjen med de helt ugreske navnene Bane, Tiachica + en “trykkfeil”. Jeg tror kanskje man må til andre himmelstrøk for å finne mannen til Johanne Frederikke Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være tittel Bane og Haakon(Kaskou) Isachsen(Tiachia (i=s)). Med litt godvilje og fantasi er det ikke umulig.Ved Johannes '2' ekteskap, står det da enke eller pike? Hvor er de i 1900? Og hvor var Hakon i 1865/75? Jeg finner ham ikke noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Næs blir til Naes, og mannen med det rare navnet kan ha kommet fra hvor som helst. Men jeg tipper nok at det ble skrevet på en anne måte.-----Har prøvd å søke på navnet Kaskou i forskjellige varianter, men jeg kom ikke nærmere enn styrmannen Kasjus C. J. Zetlitz fra Stavanger (1865)Om han ikke var sjømann, kan han ha jobbet ved et sirkus?-----Dersom Johanne bodde i Hetland Rogaland bør hun være mulig å finne i kirkeboka der som gift, ev. å følge henne som innflytter/utflytter av sognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Da Johanne og Haakon giftet seg i Elverum 05.10.1876, er navn og tittel innført slik i kirkeboka: ”Ugk. Stationsmst. Haakon Isachsen, FRØKEN Johane Fredr. Marie Næser” (Elverum MINI 11, folio 265). Frøken er som kjent tittel for ugift kvinne. Haakon var følgelig Johannes første mann.Jeg tror nok Bane Kaskou Tiachica er et fantasifoster. På FamilySearch er det mye rart å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Da spørsmålet ble lagt inn første gangen var jeg på nippet til å legge inn et svar, men tenkte at det skal jo bli spennende tross alt å se om noen faktisk finner mannen. Men det ser ikke slik ut. SÅ: jeg tror nok dette er det som slike merverdigheter pleier å være i FamilySearch, rot i databasen. Brukt med vett inneholder FR mye bra, men det finnes mye underlig innimellom. Jeg heller nok til at denne vår ukjente venn finnes et eller annet sted, men neppe som gift med Johanne i 1876 (hadde det vært 1976 derimot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det finnes faktisk en eneste person i Folketellingen i 1865 som heter Bane til fornavn. Han er da 21 år, bosatt i Skudesnes i Rogaland. Hans yrke er - sjømann. Hans fulle navn er Bane B. Hansen. Men om et sånt navn kan vris til Kaskou Tiachica? Kanskje hvis man er kreativ nok..og sjømann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var fint at Ronny gikk til en kilde for å se på fakta ang. Johanes ekteskap. Det er godt med litt fakta på bordet av og til.Men, er det noen som har funnet denne Haakon Isachsen i 1865 eller 1900? Det skulle jeg likt å vite for jeg kan ikke finne noen H... Isa..... noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er ikke umulig at du finner ham som agronom Hakon Mons. i FT 1865 for Hof i Hedmark. Faren heter Mons Isaaksen - bostedet heter Rønne.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Videre info fra ovennevnte kirkebokinnførsel: Haakon født i Hof 1842; opph. Stor-Elvdal; far M. Isachsen; Johanne født i Leiret (Elverum sentrum) 1848; far: kapt. A. G. Næser. Forlovere: stasjonsmester Schrøder og Ingvald Landet. Paret ble viet uten forutgående lysning, etter kongelig bevilling av 20.09.1876.Det ser ut som Kjell har funnet rett person i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Litt mere spekulasjon ang. Bane Kaskou Tiachica:Jeg har ikke helt lyst til å gi meg ang. tolkning av dette navnet. Jeg har før nevnt Bane som f.eks. en tittel, Kaskou som Haakon og Tiachica som Isachsen. Men det kan jo også være Bane mester Isachsen. Antall bokstaver stemmer, og flere av dem er av en type som lett kan feiltolkes. Det er ikke så umulig som man ved første øyekast skulle tro. Jeg tror ikke noen har lagt inn dette bare på tøys. Det står jo også gift ca. 1871.Hva heter stasjonsmester på dansk? Kan det være banemester? Kan det være at barn av dette paret emigrerte til USA, og deres etterslekt siden har funnet et dokument hvor navnet banemester Isachsen står. I FS står det jo ikke at dette merkelige navnet er funnet i noen kirkebok. Det kan jo ha vært en slektning som ikke var altfor stø i gotisk og dansk/norsk som har lagt det inn der.Jeg tror nemlig ikke at dette navnet er tatt helt ut av løse lufta. Det skal bli spennende å høre hvor Mette kommer inn i bildet vedrørende dette ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Hertz

Sikke en gældelig overraskelse at lukke op for så mange spændende indlæg efter at være væk et par dage. Tak skal I have!Først Bane Kaskou Tiachica. Jeg har tænkt på, om han var sømand eller artist. Johannes familie havde tidligere boet i Vest Indien, kunne der være en forbindelse dertil? Kunne hun have været rejst kortvarigt udenlands og giftet sig der? Navnet kunne også lyde sydamerikansk, men det nærmeste jeg kom, var en portugisisk rødvin ved navn Tia Chica.Jeg har også lurt på Bane fra Skudenæs - Så ham vil jeg forfølge, hvis muligt.Det forlyder, at Johanne havde en stor gæld, da hun giftet sig med Hakon (han vidste ikke om dette på det tidspunkt) så jeg lurte på, om det første ægteskab kunne være medvirkende til gældsstiftelsen på en eller anden måde.Men Ronnys kirkebogsopslag sætter nok tingene på plads - at der ikke har været en anden ægtemand før Hakon. Horfor skulle der kongelig bevilling til vielsen med Hakon, er det vanligt?Det lyder også meget sandsynligt, at navnet kan være fejltolket, både 'bane' og bogstavsammenfaldet med Isachsen, ja og banemesteren, det kan det nok godt have heddet. På dansk lyder det helt fint.Jeg er nu blevet klar over, at man selvfølgilig i FS skal hæfte sig ved, om der er tale om kirkebogsafskrift eller ej. Og at usikkerhedsmomentet ER til stede der, bla. i cirkaårstallet.Det er meget spændende at høre jeres bud på, hvor 'Bane' kunne komme fra - og selvfølgelig er der den mulighed, at han har eksisteret, et andet sted. Det er i øvrigt en 'god' historie, at det var finere at være græker end så meget andet ved Ellis Island.Hakon og Johanne(som kaldtes Fredrikke) havde ingen børn selv. Min mormors lillesøster voksede op fra spæd hos dem på Stationen i Rena (hvor Johanne havde lavet museum og bla udstillede stein fra mange lande, som folk rejste langvejs fra for at se, men det er en anden historie) Den lille pige fik ingen direkte efterkommere. Hakon var bror til min mormors mormor, Emilie Isaksen. Jeg er også kommet frem til, at deres far var Mons Isaksen, derfra er jeg ikke kommet sikkert længere tilbage. Er der nogen, der kan hjælpe der?Johannes historie havde jeg nogenlunde styr på, indtil denne mystiske fremmede Tiachica dukkede op, tak alle dere, som har været med til detektivarbejdet om ham. Og lad mig endelig høre, hvis I finder mere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.