Gå til innhold
Arkivverket

[#13223] Barn født utenfor ekteskap


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Min oldemor Mathilde Mikkeline Johannesdtr. Økland f. 12/9-1887 var et såkalt uekte barn. Moren het Oline Mikalsdtr. Økland og var født 12/1-1864 i Austevoll. Det ble sagt at faren var dreng på en gård i Austevoll (dette vet jeg ikke om stemmer, men det var det min bestemor fortalte). Er det mulig å finne noen sikker far??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Mathilde Mikeline, datter av 'Ungk. Sømand Johan Martin Dahl Karlsen, Marstenens Fyr', født 1870, og tjenestepike Oline Mikalsdatter, Økland, født 1863, ble født 12. september 1887, og døpt 2. oktober samme år i Austevoll sokn. Fødselen ble meldt presten av Mikal Peder Økland.Johan Martin Dahl Karlsen var født i Nesna i Nordland 12. januar 1871, og var sønn av Karl Johansen og hustru Kristine Johansdatter Thorsvåg. Han var på Marsteinen da han ble konfirmert i Møkster 11. oktober 1885.Johan Martin Dahl Karlsen seilte ut første gang 26. mai 1887 med 'Female' til Frankrike. Han returnerte til Stavanger i januar 1888, og mønstret 1. februar 1888 på 'Vaun' i Stavanger for en reise til 'Brhaven', men var i Newport da han rømte 9. mars 1888. (Kilde Innrulleringssjefen i Bergen: Annotasjonsrulle 1869-1897, nr. 6329.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.