Gå til innhold
Arkivverket

[#13224] Søsknende Jensen på Linderuddalen i Buskerud


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

HeiEr det noen som har kjenskap til Maren M. Hans Johan og Carl August Jensen på Linderuddalen i Modun. De var født mellom 1850 og 1865 ca. Foreldrene var Jens Hansen og Randi Ingebrethsdatter. Jeg har fundet dem i ft.1865. har prøvd på Mormonerbasen i kveld men har problemer med oppkoblingen til deres sider. Hadde de flere søsken? Hvor ble de av? Er Linderuddalen et gårdsbruk i dag? Er det noen som har kjenskap til søskene eller gården Linderuddalen blir jeg glad for og høre fra dere. Er velgig innteresert i gårdene Linderud og Linderuddalen og alt som har med gårdene og familiene der og gjøre, fra 1600 til ca.1870. Ønsker og komme i kontakt med andre som er eller kan fore sine aner tilbake til disse gårder.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

-----Gårdsmatrikkel Øvre Eiker, Bakke herred Linderuddalen 1886, eier Ole Hansen. [url="http://www.rhd.uit.no/matrikkelsoek/matrikkelsoek.asp?fornavn=&etternavn=&gard=Linderuddalen&bruk=&sogn=&kombiner_gard_bruksnavn=on&spraak=norsk_bokm%E5l&kommando=S%F8k>Lenke-----Gården Linderud i Modum samme matrikkelBuskerud Modum Nykirke, 127 1 Linderud (gårdsnavn) Linderud(bruksnavn) Hartz Lyth (eier) 0, 17Buskerud Modum Nykirke, 127 2 Linderud (gårdsnavn) Dalen (bruksnavn) Hansen Grefstad Andreas (eier) 1, 4-----Om Maren Marie står det på Familysearch at hun ble født den 14. Jan 1853,Modum, og døpt 27. Feb. 1853.-----I folketellinga for 1900 står gården reg. som Linderudallen og kanskje ikke like lett å finne. Disse bor da på gården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I følge Modums historie VI var det Andreas Hansen Dalen som hadde Linderuddalen i 1875. I FT 1900 var denne gården (Dalen i FT) overtatt av Hans Andreassen som temmelig sikkert er sønnen. Hans var gift med Berte Olsdatter Green fra Sigdal. De hadde blant anna sønnen Karl (Karl Green) som overtok Nørstegren i Sigdal.Jeg veit ikke om det er slektskap mellom Jens Hansen og Andreas Hansen, men det er ikke umulig. Jeg har dessverre ikke klart å finne mer om Jens Hansen og barna hans.I følge Modums-boka overtok Christian Hansen Tandberg gården i 1901. Seinere ble han stortingsmann. Det er samme slekta som har Linderuddalen i dag.Hovedbruket Linderud ble i en lang periode eid av folk som ikke bodde på gården. Fra 1933 er det Thoresen-familien som har eid og drevet den.Det står en god del mer om gårdshistoria til Linderud i Modums-boka. Jeg kan referere mer fra boka dersom det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk til Nina og Halvor.Min mors stamfar Torgeir var på Linderud fra ca 1624. siden fulgte sønn etter sønn til 1807-9 da Torger Andersøn skiftet med barna og gården ble delt på brødrene Ole som fikk 2/3 og Jens som fikk 1/3 del. Ole solgte sin del i 1807 og jens i 1809.Deres bror Hans prøvde og få gården tilbake på odel i 1814 men var et 1/2 år forsent ute dog fikk han tilbake den ene 1/3 delen som Jens hadde solgt. Jeg tror da at Hans flyttet inn på Husmansplassen Dalen og kalte den Linderuddalen. Så er spørsmålet hvor ble de av Hans og jens? Jeg har funnet en Ole Hansen Linderuddalen med hustru som flyttet fra Modum til Eikeren. Karnsje kjøpte han et lite bruk i Eiker og kalte det for Linderuddalen? Ja jeg får leite i kirkebøkene. Takk for hjelpen så langt.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Da er vi ganske sikkert i slekt. Boel Reidarsdatter fra Jokstad var først gift med Kittil Engebretsen Kvisle, deretter med Anders Torgersen Linderud. Jeg stammer fra Kittil og Boel og er født og oppvokst på Kvisle. Hans og Jens er dermed også mine slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Halvor.Så gøy at vi er i slekt.Anders og Boel er mine 4 gange tipp oldeforeldre og Anders var min mors 3 gange tipp oldefar i rett nedadstigende linje, eller er det oppatstigende linje det heter? Min mor var født med pikenavnet Torgersen.Jeg håper du ikke syntes jeg er for frekk men jeg jeg bare må spørre deg om du har et bilde av gården Kvisle som jeg kan kjøpe av deg, eventuelt ta kopi, gjerne et fra rundt 1900. Jeg er nemlig på jakt etter bilder av gårdene familien har eied eller bodd på. Jeg var på Linderud sommeren 1996. Kjempegøy men også litt vemodig. Så må jeg bare spørre om du vet noe mere om Boel og Anders en det som er å lese i Modumbøkene som du er villig til og dele med meg.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Ps. jeg deler gjerne med deg det jeg vet om slekta men det blir jo det som står i bøkene da. Jeg har netopp begynt og leite etter barna til Torger Andersen og Anikken Jensdatter.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg er redd for at jeg ikke har tilgjengelig noen eldre bilder av Kvisle, men jeg skal tenke på det.I tilfelle du ikke har Sigdals-boka til A. Mørch, skal jeg referere litt av det som står om Anders Torgersen der. Anders gifta seg med enka etter Kittil Engebretsen Kvisle, Boel Reidarsd., i 1738. Boel var samtidig svigermor til bror til Anders, Ole Torgersen på Linderud. Anders og Boel fikk 7 barn født i Sigdal: Else 1736, Ola 1737, Torgeir 1739, Kari 1742, Marte 1744, Anne 1744 og Elsabet 1747. Dersom det er rett at Anders og Boel ble gift i 1738, fikk de altså 2 barn før de ble gift. Anders overtok også halve nordre Gren etter far til Boel i 1739. Anders solgte Kvisle til den ene stesønnen i 1751 og delen av Gren til den andre stesønnen i 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Halvor.Takk for opplysningene men det er ikke riktig at Anders og Boel giftet seg i 1738. De giftet seg i 1735. Jeg har kopi av kirkeboka (microfilm). Vet du om Holmen kirke som de giftet seg i står ennå eller om det er en nyere utgave som står der nå?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Den gamle Holmen kirke ble revet på 1800-tallet. Den nåværende står på et annet sted.Jeg ble ikke overraska over at årstallet for giftermålet var feil i Sigdalsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Halvor.Takk for opplysningen om Holmen kirke.Ja det er utrolig med feil i disse gamle bøkene. Den værste av dem alle må vell være Modumbøkene.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.