Gå til innhold
Arkivverket

[#13229] Andreas Christiansen i Moss


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Min oldefar ungk. Mikael Andreasen Grav. fra Moss ble gift i Vaaler kirke 3.1.1857 med pige Anne Maria Hansd. fra Stensrød. Far til Mikael var Andreas Christensen og far til Anne Maria var Hans Olsen (Waaler - MINI I 6 1840-1861). Kan noen hjelpe med opplysninger om ekteparets foreldre, søsken m.v.Mikael og Anne Maria flyttet fra Waaler til Vestby omkring 1868-1870. Ønsker hjelp til å finne når flyttingen skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Mo

I familien fortelles det at tippoldefar Andreas Christensen var møller i Moss. Kan noen gi opplysninger om dette kan være sant?Oldefar Mikael Andreasen var en tid husmann på Blåfjeld under Dyster gård i Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Mo

Vel ett år etter første etterlysning har jeg ikke kommet lenger enn til at oldefar antagelig var enebarn. Er det noen med gode kunnskaper om slekter i Østfold og Akershus som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva er det du egentlig spør om? De grunnleggende opplysningene står jo i kirkebøkene. Iflg. Familysearch var Mikael 26 og Anne Maria 23 år da de ble gift. Men dette er usikre opplysninger, men om de er riktige så får du jo omtrentlig fødselsår der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Beklager at jeg er så upresis i mine spørsmål. Jeg ønsker hjelp til å finne flere opplysninger om anene til min oldefar Mikael Andreasen,og når mine oldeforeldre flyttet fra Waaler til Vestby. Jeg ønsker også om mulig å få bekreftet opplysninger i familien om at tippoldefar Andreas Christensen var møller i Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Regnet med det ja. Jeg kan godt ta en titt i kirkebøkene og se om jeg kan finne noe for deg. Men, jeg er stygt redd for at det kan gå en drøy uke før jeg får gjort det. Men, det er jo et år siden denne etterlysningen så du venter gjerne en drøy uke til ? Om du vil at jeg skal det, så er du kanskje så snill å skrive ned det du har av navn, dato, sted osv, så blir det lettere for meg. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Jeg tar gjerne imot hjelp til å lete i aktuelle kirkebøker. Skriver ned aktuelle opplysninger en av de første dagene. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Hei Anne Lene!Som nevnt står det at Andreas Christensen var far til min oldefar Mikael Andreasen da han giftet seg i Vaaler kirke 3.1.1857. Jeg er på leting etter hvem Andreas Christensen var, hvor og når var han født, hvem var han gift med, hadde han flere barn osv. Jeg håper du kan hjelpe meg selv om jeg ikke har flere opplysninger.Jeg leter også etter opplysninger om to av søstrene til min bestefar: Anne Mikaelsdatter f. 14.4.1865 i Waaler og Karen Marie Mikaelsdatter f. 2.4.1870 i Vestby. Anne har jeg ikke funnet flere opplysninger om. Karen Marie mener jeg at fødte en datter Margit f. 7.7.1904 i Aas. Jeg finner ikke når Karen Marie døde, og jeg finner ikke opplysninger om Margit ut over at hun ble konfirmert i 1920 i Aas. Kan du hjelpe? Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Dette finnes på side 472 i Våler bygdebok (bind 3: Våler del 1):Hytta, husmannsplass under Grav:Mikael Andreasen født 1817, sønn av Andreas Kristiansen, Moss. Gift 1857 med Anne Marie/Maren Hansdatter født 1833, datter av Oline og Hans Olsen Stensrød.Barn:Alette, født 1857, flyttet 1871 til VestbyHans Oskar, født 1862Anne, født 1865, gift med politibetjent Paul Fredrik Lund, Oslo/BodøKristian Martinius, født 1867(Karen Marie er ikke nevnt her)Familien bodde på Grav fra 1857 til 1874, da de flyttet til Vestby. Mer om Anne Maries foreldre på side 299, Stensrud nordre:Hans Olsen, 1803-1866, sønn av Maren og Ole Jonsen Stensrødplass, gift 1830 med Oline Villadsdatter, 1807-1882, datter av Ingeborg og Villads Olsen Ombustvedtødegården. Ti barn født 1830-1850 (jeg skriver dem ikke opp, i tilfelle du ikke er så interessert i dem, eller du vil finne dem selv i kirkeboken).Side 303:Ole Jonsen (Stensrødplass) var født 1754 og sønn av Torborg og Jon Olsen Kure. Gift 1788 med Maren Hansdatter, født 1762, 5 barn nevnt.Side 182: (Kure)Jon Olsen, 1705-1783, sønn av Anne og Ole Kure, gift 1730 med Torborg Olsdatter, 1711-1760, 11 barn nevnt.Ole Kure, død ca. 1712, gift med Anne Halvorsdatter, 1660-1743, datter av Ingeborg og Halvor Kristoffersen Kure. 4 barn nevnt.Side 180: (Kure)Halvor Kristoffersen, 1629-ca.1670, antagelig gift med Ingeborg, 3 barn nevnt.Side 173: (Ombustvedtødegården)Villads Olsen, 1777-1821, sønn av Elisabeth og Ole Amundsen, nordre Strøm. Gift 1802 med Ingeborg Aslaksdatter, 1777-1826, datter av Lisbeth og Aslak Johnsen Kure. 9 barn nevnt.Side 183: (Kure)Aslak Jonsen, 1744-1826, sønn av Torborg og Jon Olsen Kure (samme som nevnt over). Gift 1773 med Lisbeth Villemsdatter, 1746-1809, datter av Gjøran og Vilhelm Sakariasen, nordre Gylder. 8 barn nevnt.Side 122: (nordre Strøm)Ole Amundsen, 1725-1807, sønn av Kirsten og Amund Larsen Strøm. Gift 1754 med Elisabeth Villadsdatter, 1732-1814, datter av Anne og Villads Arvesen Folkestad.Amund Larsen, 1675-1748, antagelig sønn av Lars/Laurits Amundsen, Lunder i Svinndal. Gift 1720 med Kirsten Olsdatter, 1698-1766, datter av Ellen og Ole Halvorsen Høiås. 6 barn nevnt.Side 320: (nordre Gylder)Vilhelm Sakariassen, død 1791, antagelig sønn av Sakarias Dahler i Hobøl. Gift 1738 med Gjøran Askilsdatter, død 1796, datter av Åsle og Askild Anonsen, Hobøl. 8 barn nevnt.Side 43: (Folkestad)Villads Arvesen, 1700-1795, sønn av Lisbeth og Arve Villadsen Tveter. Gift 1726 med Anne Svendsdatter, 1707-1788, datter av Sigrid og Svend Gundersen Kjærnes. 12 barn nevnt.Side 198: (Høiås)Ole Halvorsen, 1658-ca.1717, sønn av Halvor Vilhelmsen, vestre Folkestad. Gift med Ellen Ingvaldsdatter, 1659-1739, datter av Olaug og Ingvald Mikkelsen, Høiås i Hobøl. 9 barn nevnt.Side 39: (Folkestad)Halvor Vilhelmsen, født 1607, nevnt til 1680, sønn av Siri og Vilhelm Folkestad. 3 barn nevnt.Vilhelm Folkestad er nevnt som bruker 1615-1624. Enken Siri er nevnt som bruker til 1635. 4 barn nevnt. Mine egne notater om Laurits Amundsen Lunder er hentet fra et av de andre bindene av Våler bygdebok:Gift med Anne Sigvardsdatter, datter av Sigvart Lunder, nevnt 1632, død 1659. Laurits var sønn av Amund Halvorsen Frøland (1605-ca.1659), sønn av Halvor Tordsen Frøland (ca.1560-1644), sønn av Sigri og Tord Amundsen Frøland (ca.1530-ca.1592), sønn av Amund Frøland (ca.1500-ca.1570).Puh! Håper det var til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hvor forfatteren av bygdeboken har hentet fødselsår 1817 på Mikael Andreassen Grav fra, vet jeg ikke. Han er oppgitt å være 26 år ved vielsen, og skulle i så fall være født 1830/31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Takk for mange nye opplysninger. Nå er jeg virkelig satt på sporet av slektningene mine. Ifølge kirkebok for Moss ble Michael Andreasen født 30.12.1829. Foreldrene er oppgitt som arbeidsmand Andreas Christiansen og Anne Larsdatter, Moss.Kristian Martinius f. 10.2.1867 i Waaler er min bestefar. Han hadde 5 søsken: Alethe f. 12.3.1857 i Waaler, Hans Oskar f. 12.1.1862 i Waaler, Anne f. 14.4.1865 i Waaler, Karen Marie f. 2.4.1870 i Vestby og Andreas f. 30.10.1874 i Vestby. Jeg er spent på om det er mulig å få hjelp til å finne opplysninger om slekten etter Alette og Karen Marie. Jeg har funnet en del opplysninger om slekten etter Hans Oskar og Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen|

Jeg ska l på biblioteket senere i dag Kjell. Jeg ser jo det har skjedd en del her. Har ikke lest alt nøye enda. Har du fått greie på det du lurer på nå eller er det noe jeg skal se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Anne Lene Hagen!Jeg beklager at jeg ikke fikk svart deg før du gikk på biblioteket i dag, men min Pc er i stykker så jeg må låne en maskin av andre når jeg skal inn på Brukerforumet. Det jeg akkurat nå er mest interessert i er opplysninger om Karen Marie og datteren Margit, konf. innlegg 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingen skade skjedd, det kom noe i veien for meg, så jeg må utsette til mandag. Da skal jeg få sett etter det du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Karen Marie Mikaelsdatter f. 2.4.1870 i Vestby fødte 11.10.1891 i Aas en sønn Karl Ingvald Johansen. Karl Ingvald døde 10.4.1892 i Aas. Barnets far var Johan Ellefsen f. 1860 i Drøbak. Karen Marie Mikaelsdatter fødte 7.7.1904 i Aas en datter Margit Pedersen. Barnets far var Harald Pedersen f. 1878. Margit ble konfirmert i Aas. Søker flere opplysninger om Karen Marie og datteren Margit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Terje Pettersen-Dahl

Tok en rask titt gjennom kirkebok 5 for Moss og fant følgende:1.6.1828. Savmester Andreas Christiansen og kone Anne Larsdatters datter Gunild Christine døpes (født 16.5.1828). Faddere var Anne Kirstine Fredriksdatter, Maria Christensdatter, Maria Nilsdatter, Knud Nilsen Møller, Anders Christiansen og Jørgen Marcussen.Fant ikke noe giftermål mellom Andreas og Anne, noe som skulle tyde på at de ikke giftet seg i Moss.Mvh Terje Pettersen-Dahl Norsk slektshistorisk forening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Terje som har funnet opplysning om at min oldefar Michael Andreasen f. 30.12.1829 i Moss hadde en søster Gunild Christine f. 16.5.1828 i Moss. Håper på hjelp til å finne mulige slektninger etter Gunhild Christine, og kanskje også flere søsken?Terje skriver at han ikke fant noe tidspunkt for giftermålet mellom foreldrene Andreas Christiansen og Anne Larsdatter. Den samme erfaring gjorde Kenneth Holter i innlegg 14 til dette tema. Ved nærmere lesing viser det seg at giftermålet ble inngått 7.3.1821 i Hobøl, konf. lenken oppgitt i innlegg 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.