Gå til innhold
Arkivverket

[#13235] Norge: Anders og Ellen/Severin og Vina. - I Amerika: Severin og Ellen?


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Anders Svenningsen, Dypvåg, var gift med Ellen Olsen. Anders døde i 1904 (emigr.skip 'Norge'). Broren Severin Svenningsen, f. 1867, var gift med Vina ....., Tvedestrand. Vina Svenningsen, 34 år, emigrerte i 1898 til N.Y.(mand: hustømmermand). Severin var antakelig allerede i USA; kan ikke finne ham i emigrantlistene. Ellen Svenningsen emigrerte i 1906, med to barn. Jeg har gamle bilder av 'Sam og Ella' i USA, med deres barn. (Severin og Ellen?) Det jeg gjerne vil vite: Døde Vina Svenningsen i USA mellom 1898 og 1906/ Giftet Severin (Sam?) Svenningsen seg med Ellen (Ella) etter 1906? Hvor må jeg begynne å lete? Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Vina Svenningsen ankommer Ellis Island den 8.oktober 1898. Utreisehavn København. Manifestet oppgir at hun skulle til Severin Svenningsen. Se linje 7 [url="http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi%2Dbin%2Ftif2gif%2Eexe%3FT%3DK%3A%5C%5CT715%2D0035%5C%5CT715%2D00350617%2ETIF%26S%3D%2E5&pID=603012040067&name=Vina%26nbsp%3BSvenningsen&doa=October+++08%2C+1898&port=Copenhagen&line=0007>Lenke Her er protokollen fra Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

:-))Har du flere bilder og hvor/når er de tatt i Usa? Finnes det noe navn på fotografen som kanskje kan føre oss til et sted i Usa? Fikk Ellen og Severin noen felles barn? Sagt på en annen måte - hvilke opplysninger har du utover det du har oppgitt i ditt innlegg.Her er forresten Anders og Ellen boende på gården Bergli Furøsund, Dypvåg i 1900. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg fant denne etterlysningen din på Rootsweb i 2002. Fikk du noe svar?'I am searching for descendants of: Sverre Svenningsen, born 1901 in Norway, emigrated 1906. He had one daughter, Eleanor and two sons Arthur and Eugene. Sverre lived in 1955 in Bayonne, N.Y., Eleanor in St. Island.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

(skrev et innlegg nettopp, men ved forsendelse 'forsvant' det. Kanskje dette er dobbelt opp?) Til Nina: Innlegget mitt om Anders og Ellen osv. er fra februar; jeg har ikke sittet stille i mellomtiden, og det jeg nå vet er følgende: Severin var i USA (som jeg tenkte, og som du var så snill å bekrefte 14.4) da Vina ankom i 1898. Om de fikk etterkommere; hvor de bosatte seg, vet jeg ikke. Skulle jeg gjerne ville vite!Etter min mors utsagn giftet Ellen, enken etter Anders Svenningsen, seg påny, i USA med en fetter av Anders, han skal ha hett Severin. Ettersom jeg ikke visste om noen annen Severin i familien enn Vina's Severin (Svenningsen), altså bror til Anders, tenkte jeg at min mor hadde husket feil og at det kanskje var ham Ellen giftet seg med. At Vina var død, og at Severin som enkemann giftet seg med enken Ellen. Men (siden februar)har det dukket opp en fetter av Anders, Halvor Severin (Johnsen), født i 1871 (om ham finnes intet i kirkeboka siden konfirmasjonen i 1886 og heller ikke noe i emigrantlistene. Men nå tror jeg egentlig han må ha emigrert og at det kanskje var ham Ellen giftet seg med, at han ble kalt Sam. 'Sam og Ellen' fikk ialfall 3 barn sammen; Nelly, Selma og en gutt i 1908, som jeg ikke vet navnet på, 'Sam og Ellen' bodde først i New Brunswick, og flyttet senere til West New York. Ellen, også kalt Ella, bodde i 1956, 81 år gammel, på et gamlehjem i Brooklyn.Jeg fikk ikke noe svar på Rootsweb. Har prøvd å lete etter Eugene Svenningsen, født 1941. Han skulle jo kunne leve fremdeles. Faren, Sverre Svenningsen, (sannsynligvis den samme Sverre som emigrerte i 1906) var gift med Edna ... Hun døde da Eugene var liten; han flyttet da til søsteren Eleanor i St. Island.Jeg holder på med historien om hjemstedet mitt og samle alle opplysninger også om emigrantene. Synes det er svaert innviklet å finne amerikanske slektninger. Bl.a. også p.g.a. min litt mindre bra engelsk. Nina, jeg er takknemlig for enhver pekepinn i riktig retning. Alt er av interesse.Jeg har ingen fotografier med fotografnavn, bare etpar brev og kort med litt spredt informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du kan jo starte med å lete etter deres vigsel dersom det skjedde i New York http://www.genlookups.com/ny_marriages/Men uten noe sikkert navn ...... Hvilke kilder angir at hun er på gamlehjemmet? Kanskje du først og fremst skulle satse dine ressurser på å finne frem til stedet hun bodde på for så å finne hennes fødselsdato og etternavn? Kanskje du kan finne en obits også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En solbrent hilsen fra sydlige grader av bredde og varme...Jeg finner ikke disse med navn Svennings... i 1900-1910 tellingene. Jeg finner heller ikke en passende Sverre S. i 1920-1930- det finnes en Sverre, men han er for ung... alt for ung!Og, jeg er trett. ALtfor trett og solbrent og full av god mat... mmmmmmJaja. Har du noen forslag, Valgjerd, på navn de kan ha brukt? Eller var det så teit at de gjorde om til Swanson...Nina, har du prøvd mer på manifestet som forsvant i det store intet, Ellen?Dersom du er villig til å betale, finnes en glitrende dame i NY som jeg har benyttet, hun er litt dyr, men meget seriøs. Skal se om jeg finner henne igjen...Laila i margaritaville.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg fant en Sverre som ble født i 1909 og døde i 1970, men har ikke nevnt ham. Det kan jo være en 'ny' Sverre dersom den første døde.Jeg har lett etter manifestet men ikke funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Jeg kan tenke meg at de omdøpte seg til Swensen, eller kanskje Swenson. Jeg finner ikke noe ekteskap mellom Halvor Severin Johnsen og Ellen Svenningsen i New York.Den Sverre som ble født i 1909, hva fant du om ham, Nina? Det kan jo tenkes, som du sier, at 'den gamle' Sverre er død og at neste gutt fikk samme navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Har prøvd lenka som Nina ga. Johnson har mer enn 600 navn; hvordan leter en da etter H.S. Johnson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.