Gå til innhold
Arkivverket

[#13236] Erik Pedersen f. ca. 1796 ? Karlsøy, Lyngen, Troms


Gjest Atle Jan Westrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Jan Westrheim

I FT 1865 for Lyngen er han bosatt på gården Sommerbugt matr. 239 i Karlsøy Prestegjeld. Der står det at han er 76 år gammel. Det vil si at han er født ca 1789. I FT 1875 for Lyngen er han bosatt på samme gård hos sin sønn Ole f. 1828. Da står fødselåret til 1796. Erik var gift med Kirsten Olsdatter. Jeg har funnet ett par alternativer på fødsel til Erik, men trenger vielsen til å få bekreftet rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Her er noen kandidater, dersom Erik Pedersen er født i Lyngen:- Eric Henric, døpt 5. mar. 1797, sønn av Peder Mortensen og Karen Ericsdatter, Rottenvig.- Eric, døpt 25. des. 1797, sønn av Peder Jacobsen og Karen Gutormsdatter, Struben.Men jeg tror ikke det er noen av disse. I FT 1875 står det nemlig at de er født i Sørfjordens sogn, som ble overført fra Karlsøy til Lyngen i 1865, og tar jeg ikke feil, ligger Sommerbukt nettopp i Sørfjorden eller Ullsfjorden som fjorden nå kalles. Det finnes kirkebokavskrifter fra Karlsøy på følgende adresse: http://home.no.net/salsten/kirkebok.htmlMvh. Andreas Snildal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Har vært innom Familysearch på giftermålet i 1818 tidligere. Det jeg håpet på var om forldrene var nevnt i orginalkilden. I Lyngen Bygdebok II står det på side 513 at Erik Pedersen hadde bygslet Sommerbugt i 1832. Det er også nevnt en Peder Larsen som bygsler i 1811. Han kunne være en mulig far til Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.