Gå til innhold
Arkivverket

[#13237] Oppslag Berg Østfold - vielse 06.11.1836 Marthe Halvorsd. og Christian Andersen


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Mine kirkebøker for Berg stopper i 1831 - er det noen som kan hjelpe meg med detaljer om denne vielsen i 1836?Har visstnok opplysning om at Marthe skal være født i 1816, men vil gjerne ha det bekreftet (finner f.eks. ingen Marthe Halvorsdatter født verken i 1815, 1816 eller 1817 i Berg - verken i kirkebok eller på FamilySearch). Er også interessert i foreldre og forlovere dersom noe slikt er opplyst.Dersom man har nærmere opplysninger om Marthes dåp (som jeg altså ikke finner) er det selvsagt også meget nyttig.Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Jørgensen

Jeg prøver meg igjen.Siden sist har jeg stadig ikke funnet Marthes dåp, men konfirmasjonen i 1831 fant jeg og her står det klart at faren er Halvor Alkerød og at Marthe er født ca. jan 1817 (det står en dato 26.01.1817, men jeg klarer ikke å tolke kommentaren - det er IKKE dåpsdag som på de andre konfirmantene).Stadig mangler jeg informasjon om vielsen. Dersom noen har kirkebøkene og kan hjelpe, setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Konf.= Dåpen confirmert 26/1 1817.Gift 8/11 1836 Berg ungk. borger og slaktermester Christian Andersen Langerod/Longerod, 22 år F.hald, far Anders Olsen ogpike Marthe Halvorsd. Alverod/Alvsrod, 20 år, far Halvor Danielsen. Forlovere: garvermester Bergh/Bergli og skomaker Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Takk Berit,jeg tolker kommentaren 'dåpen confirmert 26/1' til at hun var hjemmedøpt og at dette ble innskrevet i kirkeboka 26.1? (selv om jeg ikke finner dette i kirkeboka).Ad. vielsen så tolker du det til Alverod/Alvsrod - jeg antar dette KAN være Alkerød (som nok er riktig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

ve/vs var ikke helt tydelig så det er nok en mulighet for at det kan være Alkerød.Konfirmert dåp pleier å bety at barnet først hadde blitt hjemmedøpt og siden konfirmert i kirken. Vanligvis står dette i kirkeboka. Det bør vel sjekkes om det av en eller annen grunn kan være skrevet inn før eller etter 26/1 1817. Lurer på hvor presten fant datoen. Hun var nok født en gang i 1816 skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.