Gå til innhold
Arkivverket

[#13240] Beret Johnsdatter Vipstadgjerdet, konfirmert 1837 Skatvolds kirke, Stjørdal


Gjest Aud Marie Mollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marie Mollan

Hun var født i Tydal (Aas) desember 1821, hjemmedøpt 2. januar 1822.Noen som vet hvor det ble av henne? Fordi det er flere Berit Johnsdatter med omtrent samme alder i Stjørdalsområdet i 1865, har jeg ikke senere opplysninger om henne og hennes evt. etterkommere. (Men den Berit Johnsdatter som var gift med Peder Estensen på Forbord Mellem kan utelukkes.)Berit var datter av John Einarsen (Aas/Vifstad) og Maria Enoksdatter. (Jeg har god informasjon fra før 1801 om begge disse.) John var fra Tydal, Maria oppvokst i Lånke. Som gift bodde de først i Tydal, og flyttet i 1831 til Stjørdal. De hadde da barna Beret, 9 år, Enok 5, Einar 7 og Peder 1. De bosatte seg på Hvidhammerplads (Skatval), ifølge flyttelista. Senere fikk de en datter Karen f. 1833.Berets bror Enok er svært sannsynlig Enok Jonns. nevnt under ”Qvaalsgjærdet” i Stjørdal 1865. Fint om noen har disse opplysningene fra før og kan bekrefte, og opplyse om evt. etterkommere.Noen Einar finner jeg ikke, han har kanskje gått bort tidlig.Peder bosatte seg på Nøstbrettingen, Stadsbygd, og var glassmester der, før han flyttet med sin familie til Trondheim. Jeg har noen få opplysninger om disse.Karen dro også til Stadsbygd og senere til Verran. Hennes etterkommere kjenner jeg til allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.