Gå til innhold
Arkivverket

[#13241] Ovenstads militærbiografier, Motzfeldt/Westerwaldt


Gjest Olaug Dreyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaug Dreyer

På s. 185 sier Ovenstad at Carl Motzfeldt giftet seg 11/2 1763 i Inderøy med Margrethe Maria Nobel Westerwaldt , mens han på side 500 forteller at M.M.N.W. ble gift med C.Motzfeldt omkring 1767. Er det noen som vet hva som er rett her ? Margrethe Maria var sønnedatter til apoteker i Trondheim, Julius Stracken. Vet noen noe om ham?Olaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ikke svaret, men det er mulig at svaret ligger i Ovenstads egne kildehenvisninger. Innholdet i de trykte biografiene er forkortede (redigerte) utdrag av rullebladene, som befinner seg i Ovenstads privatarkiv i Riksarkivet. På det enkelte rullebladskort står som regel kildehenvisningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg sitter med en kopi av 'Stamtavle over Familien Motzfeldt', trykt i Det Steenske Boktrykkeri, Kristiania, 1882. Av den fremgår at Carl Motzfeldts første kone, Margrethe Marie Nobel Westerwaldt, ble født i 1747 og døde 28.10.1799. Dessverre angis ikke vielsesdato eller -år, men ut fra damens fødselsår er kanskje 1767 mer sannsynlig enn 11.02.1763? Jeg har riktignok for flere år siden selv notert denne sistnevnte dato for denne vielsen, men jeg ser nå at min kilde for dette var Familysearch, og den er jo ikke alltid pålitelig, som kjent. Tores forslag er det sikkert fornuftig å følge opp. Håper resultatet av en slik sjekk kan bli presentert her!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei.Takk for svar,Hans og Tore. Jeg ser at jeg skrev at Margrethe Maria var sønnedatter av apoteker Stracken,men hun var sjølsagt datterdatter.Hans,vi har vært i kontakt før om felles aner, - har du noe mer på denne apotekeren?MVH Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Olaug: Nei, dessverre intet om apotekeren. Ser nå at mine registreringer antagelig er mangelfulle eller direkte gale, idet jeg har notert som Margrethe Maria Nobels foreldre Johan Julius von Strachen og Marie Rebeca Dungvart. Kan du vennligst bekrefte/eventuelt korrigere dette? Har jeg 'hoppet over' en generasjon her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Margrethe Maria Nobel var datter av løytnant Caspar Henrich Westerwaldt, født ca 1700 på Bornholm, død april 1771 i Inderøy, gift 9/9 1745 med Anne Marie Stracken.Anne Marie var datter av apoteker i Trondheim 1706-45, Johan Julius von Stracken, død 20/2 1748, og Maria Rebekka Danquart (Dunker?) (1700-1780).Johan Julius var sønn av apoteker i Slagelse, Johan Julius Stracken, gift 1675 med Abigael Anchersen, født 1648.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Jeg har den siste tiden registrert vigde i Inderøy, og kommer der inn på denne debatten.Det stillies spørsmål om Carl Motzfeldts første kone, Margrethe Marie Westerwaldt.Disse ble viet 11. februar 1763 i Inderøy. Jeg har denne siden i kirkeboka som digital fil, men det ser ikke ut til at jeg kan legge denne inn som et svar i innlegg. Så Ovenstads første påstand, gift i 1763 er den korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.