Gå til innhold
Arkivverket

[#13242] Carl Einar Engebretsen Hamberg, emigrerte til USA i 1903, men hvor ble han av..


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Finnes det en knupp der ute som kan hjelpe meg med å finne spor etter 'handelsbetjent' Carl Einar Engebretsen Hamberg, født i Drammen 31.3.1881. Han emigrerte i 1903 (utreise 15.5 med 'Montebello' med mål Minnesota)?Han skal ha oppholdt seg i området rundt Albert Lea og Austin i Minnesota en periode, men etter det opphører alle spor.Jeg har sett at noen synes å ha en unik 'nese' mhp. å finne folk i folketellingene 'over there' - håper derfor på litt starthjelp. Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

I tried looking for Engebretsen, Ingebretsen, and Hamberg (used both exact spelling and soundex searches)on Ancestry.com and did not find Carl in the 1920 and 1930 US censuses. Perhaps someone else's nose will be in better working order.The only thing I did turn up was a 'Carl Engebretsen' listed in the Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957. Record from Marsh County, Code 13 (whatever that means!), page 209, reel 5, volume G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er det mulig at Karl einar dro sammen med jenta fra Odalen? Marthe Karlsdatter Vestby?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&variabel=0&postnr=152890&fulle=true&spraak=n>Lenke-----Den 17 juli 1908 drar kontoristen Samuel Engebretsen Hamberg fra Kristiania til Chicago.LenkeI følge manifestet er Samuel fra Drammen og han skal til ingen ringere enn sin bror Einar Hamberg i W.Eir (?) street 228 i Chicago Il. Året er altså 1908. Hmmm....carl måtte da være et enklere navn å bruke enn 'Einar from Norway' ...-----I 1916 er Sam atter en gang på reisefot, denne gangen som korrespondent fra Rjukan til NY, og enn en gang til sin bror Einar Hamberg som nå bor i NY. Hans adresse er Einar Hamberg , c/o the Norwegian Consulat New York.I manifestet står det at sam har vært i Amerika for 4 år siden, og da i Chicago Ill. Det betyr at Einar iallefall bodde der i 1912. Se linje 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1930: Det kan se ut til at Samuel forlyttet seg til California.-----Hamberg, SamuelAge: 42 Year: 1930Birthplace: NorwayState: California ED: 71County: San Joaquin Image: 0474Township: O'NealRelationship: Lodger-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1908, linje 30, Sam Hamberg skulle til sin bror Einar i Chicago.-----Lenke-----W.Erie street. Da skal det la seg gjøre å finne Einar i Illinois, Cook County, Chicago i 1910 tellinga.La oss se om Einar han hadde noen familie, eller om han gikk under et annet navn (Carl Engebrektson e.l.)-----District 1567 i Chicago 'Chicago city, Ward 17; Tract Q 7 (pt.of) Bounded by; W. Huron, N. Centre Ave., Board fence between Bismarck Place and W. Erie, Noble'. Det er 39 sider å bla i. Har noen mulighet kan de gjerne bla forfra så begynner jeg bakerst.-----I følge Einars manifest i 1916 sto det også at han hadde vært i Chicao 4 år tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Den Samuel som var kyllingformann på Slocton Hospital farm i 1930, hadde norsk far og svensk mor. Tror vi at han la fra seg skrivesakene og begynte med kyllingledelse?? Og, iflg. 1900-tellinga her i gamlelandet var vitterlig moderen fra Lier....Laila som blar forfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvor lå dette 'hospitalet' da...'Chicago Hope' ????Fra kontorassistent til korrespondent til kyllingformann??Vi vet jo ikke om sam dro hjem til Norge igjen. Jeg lurer litt på hva han gjorde i Rjukan, og om det kan ha vært noe familie der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nesten alt, finner ingenting. Men jeg er faktisk litt usikker på distriktet selv om jeg ikke finner noe annet distrikt som nevner denne gatestumpen. Det er jo ikke slik at den direkte ble nevnt heller da ..........District 1567 i Chicago 'Chicago city, Ward 17; Tract Q 7 (pt.of) Bounded by; W. Huron, N. Centre Ave., Board fence BETWEEN Bismarck Place and W. Erie, Noble'.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Verden er full av knupper!Opplysningene rundt Carl Einar og broren Samuel faller direkte på plass med det jeg i min noe enklere slektsforskerverden har klart å finne ut av.For å ta det enkleste først: Moren het Sofie Carlsdatter Grønberg og var født i Sverige (13.11.1851 i Norrbãrke, Kopparbergs län). Fødested=Lier i FT 1900 er derfor feil.En tredje bror, Josef, emigrerte i mars 1902 og både han og Samuel endte opp i Stockton, California. Joseph døde der i 1943, ugift. Samuel ble gift med en Flora, f. Petzel. Samuel og Flora døde i Stockton, hhv. 1955 og 1980. (Vet ikke om noen barn).Carl Einar, derimot hadde jeg ingenting om.Det var derfor usigelig fint å få all denne hjelpen med å få alle de nye opplysningene som setter Carl Einar inn i en sammenheng.Når det gjelder emigrasjonen i 1903, må jeg forøvrig innrømme at jeg hadde oversett muligheten for at han hadde kvinnelig reisefølge.En annen ting som kanskje er irrelevant i denne sammenhengen, men som kan være artig å nevne er at både Samuel og broren Josef var døpt inn i den Katolsk-Apostoliske menigheten i Drammen/Kristiania. Navnene deres er da også mer bibelske enn deres eldre søsken. Foreldrene ble medlemmer ca 1882. (Tom Askerøi hadde en kommentar om denne menigheten i et tidligere innlegg her i Digitalarkivet).Hjertelig takk så langt!Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I følge genelogy.com skal en Einar Hamberg finnes i Minnesota i 1910. Kan ikke se for meg at det er sp mange med dette navnet, og om han var omreisende (handelsbetjent) kan han kanskje ha hatt flere adresser?Er det noen som kjenenr til denne, har Kjell selv lagt den inn?'.....Einar Hamberg,Norwegian Research Registry, Seeking descendants of JOSEPH and EINAR HAMBERG, born in Christiania(Oslo).......'LenkeHvem er i såfall Joseph/Josephine? Og fantes det flere Einar Hamberg fra Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ingen tvil om at Samuel var hjemme en tur før han reiste ut for annen gang i 1916. Jeg har en formening om ta der kan ha vært i forbindelse med at moren døde. (Har ikke funnet ut når det var, ennå).Når det gjelder hva han gjorde på Rjukan ser jeg for meg muligheten for at han hadde prøvd seg som journalist (han oppgir 'korrespondent' som yrke i 1916). Rjukan som samfunn ble jo etablert i årene etter 1910.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda! Etterlysningen etter Josef og Einar er mitt verk. Sålangt jeg husker hadde ikke Emigrantdatabasen i Digitalarkivet kommet så langt på den tida at jeg visste at Samuel reiste i 1908 (og i 1916). Derfor er Samuel ikke nevnt.Samuel og Josefs endelikt fant jeg via RootsWebs 'Døde i California 1940-1997' som det finnes link for her i DA.Mjo, det finnes ihvertfall en Einar 'Hamberg' til som jeg vet emigrerte. Han døde i Hennepin county (Minneapolis) i 1911. Jeg finner ham ikke i farta i FT, men han var født på Hamar og hjemme kalte familien seg 'Hamborg'.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hamburg, Joe View Image Online Age: 47 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_212 Race: White Page: 2A State: California ED: 80 County: San Joaquin Image: 0737 Township: O'Neal Relationship: Lodgerugift var han og... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Carl/Einar; Skal du følge konsulatsporet videre? Eller var det bare en vinkling som var relatert til Samuels korrespondentjobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

If Einar is in the 1910 census in Chicago, that is just after the street addresses were changed, so that 228 West Erie would have a higher number, such as 1200-something. Before 1909, West Erie was west of the north branch of the Chicago river (and East Erie was east of the river). After 1909, State street, which is east of the north branch, was the point defining east and west. So even if Einar didn't move between 1908 and 1910, his address changed. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.