Gå til innhold
Arkivverket

[#13247] Nummerskilt og bilder av gamle brannbiler fra Bergen?


Gjest Eva kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva kalmér Savjord

Holder på å identifisere gamle foto. Hva stod det på nummerskiltene på gamle brannbiler fra Bergen? Jeg har et bilde ,men vet ikke om det fra Bergen eller fra Sverige. Bildet er tatt i perioden 1914-1944. Av nummer- skiltet kan jeg lese E 2_ _ De to siste tallene er ikke lesbare ,men kan være 11 eller 12. Er det noen som har et bilde av gamle brannbiler fra Bergen som jeg kan sammenligne med. Perfekt om skiltet kunne leses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg kan ta feil, men eg trur ikkje brannbilane i Bergen hadde vanleg registreringsskilt; dei hadde berre internnummer malt på sida. Men hadde dei var det nok O som alle andre i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Eva. Har undersøkt litt nærmere om nummerering av brannbiler. Min bror er ekspert nettopp på dette, og kunne gi meg flg. info: Fra 1913 av fikk Lillehammer Distrikt som dekker det meste av Gudbrandsdalen seg tildelt nummerserien E1-E499. Brannvesenet fikk ut av denne serien tildelt en kort serie, for å dekke sitt behov. (i 1934 hadde de 3 biler med fastmontert sprøyte og 2 uten!!) Men fra 1930 årene snek det seg inn LHR etc. efter E'en, for å markere området. Uansett, er du helt sikker på at nummeret er tresifret- med E foran, må brannbilen ha tilhørt Lillehammer distriktet! Men se litt nøyere på fotoet, kan det f-eks. være en gammel rusten skrue til å feste nummeret med som får det til å se ut som E? istedenfor Bergensserien som hadde O og også tresifrede tall?? Hva Sverige hadde visste min bror ikke, så den muligheten er jo fremdeles tilstede. Hadde min bror kunnet få se fotoet, ville han helt sikkert kunnet identifisere selve bilmerket, årstall etc, og dermed også muligheter får å kontrasjekke hvilket bilnummer denne bilen hadde. Men da måtte jeg sette deg i direktekontakt med ham. Jeg vet ikke om systemet gir muligheter for å gi deg hans tlf.nr. uten at hele 'verden' får kjennskap til dette?? Han har vel bilde-materiale over det meste når det gjelder brannbiler, veteranbiler etc.etc.. Hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Eva, takk for bildet av brannbilen, min bror og jeg har sudert og diskutert og kommet frem til flg. konklusjon: Denne bilen er en Scania Vabis levert til Bergens Brannvesen i 1919, tatt i bruk i Aug.1919. På skiltet foran står det muligens B2..,(Bergen nr.2) de hadde allerede fått en bil, en ombygd Fiat som vel hadde nr.1, og nok en Scania Vabis i 1919 sannsynligvis kalt B 3.. Men disse bilene var svært solide og ble vel aldri utslitt, snarere umoderne efterhvert. Men i oppbyggingsfasen av brannvenene rundt om i landet ble bilene neppe kassert, bare supplert med nye, iallefall frem til krigen. Så selve bildet kan være av mye nyere dato, og det er iallefall 2 faktorer som understreker dette. For det første er stigesystemet skiftet ut med mer moderne utstyr, og bygningen i bakgrunnen er definitivt av nyere dato - kanskje fra rett før krigen, men akkurat det vet sikkert Bergen Brannvesen, om du kontakter dem hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Bestefar min, Henrik Davidsen, var stallmeister på hovedbrannstasjonen i Bergen og var ein av dei fyrste som køyrde brannbil der. Før det var han m.a. kursk for brannsjef Rolland. Eg har sjølv lite bilete frå brannvesenet, men eg såg ein gong for lenge sidan eit bilsertifikat frå mellomkrigstida som han hadde hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva kalmér Savjord

Til Bjørn. Din bestefar må ha vært på brannstasjonen på samme tid som min morfar,Gerorg Hall fra 1917- 1944.Har du bilder fra brannvesen så er jeg veldig interessert.Kanskje du har bilde av hestene med brannvogn ? Min mailadresse er: ekalmer@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.