Gå til innhold
Arkivverket

[#13249] Kom Thor Christensen tilbake fra Amerika?


Gjest Liv B Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv B Christensen

Min tippoldefar hadde 5 barn og var selv kurvmaker. 11. januar 1865 ble hans sønn Thor Christensen født i Garnisonsmenighet. I emigrantprotokollene finner jeg at han reiste til USA i 1892: ”28.04.1892 28.04.1892 Thor Kristens. Kurvmager m 27 Kr.a New York Ingen %(Fr.Lie)% Island Till. sess. Gaar med som skibets besætning (Kok) ” Dette får jeg bekreftet på Ellis Island.Men på folketellingen i 1900 finner jeg: ”Kommune: Kristiania Gatenavn: Norbygaden 43Antall personer registrert på bostedet: 3. Olaf Kristensen hf g Løsarbeider Veivesenet 1871 Kristiania Alf Kristensen fl g Fyrbøder tilsjøs 1876 Kristiania Thor Kristensen fl g Fyrbøder 1867 Kristiania”Thor har en yngre bror som er født i 1871 og het Olaf, som nok var arbeider, han ble senere journalist i en ”Sosialdemokratisk” avis.Hvor kan jeg finne om han faktisk kom tilbake til Norge? Alf vet jeg ikke noe om, kanskje det er en bror til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har søkt på Census 1920. Der kan en også søke på bare fornavn. Har forsøkt alle 'tenkelige' kombinasjoner av skrivemåter + age 53-57, birth place Norw* uten noe troverdig tilslag. Dette er selvsagt ikke noe bevis - men en indikasjon på at han KUNNE ha returnert til Norge. Dessuten forutsetter det at fødested er rett notert - det var det ikke alltid i Census. Likeledes at han har benyttet hele eller deler av navnet (med varianter) Jeg har ikke søkt på SSDI eller andre kilder - han kan jo ha blitt i USA og dødd tidlig, men da er også SSDI lite verdt.. Kanskje noen kan sjekke på genealogy.com - har erfaring for at den kan være et interesant supplement til leting særlig rundt 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Liv! En tur til byarkivet vil sannsynligvis løse dette mysterium. Der kan du se om disse guttene bor i samme adresse i 1901-tellingen, og dermed be/avkrefte om det er dine. Adressebøkene kan evt. fortelle hvor de bor dersom de flytter.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Takk for hjelp og ideer. Er enig i at adressebøkene er gode kilder. Skal se mer på dem ved første anledning. Har brukt dem litt i det siste og det kan være en god hjelp i å finne ut f.eks når noen dør - ved at de ikke lenger er i Adressebøkene. Det er da lettere å finne ut hvor en skal lete videre.Men finnes det digitalt om noen innvandret/returnerte til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nei, Liv, tilbake til Norge er ikke registrert, hverken digitalt eller på papir.Jeg snakker ikke bare om adressebøker. Folketellinger for Oslo/Kristiania, dødsfallsprotokoller you name it! Men, du må på Byarkivet.Kom deg vekk fra pc'en og inn i de originale kildene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.