Gå til innhold
Arkivverket

[#13256] Steffen Larsen Hjelmbrekke, vigd 1745 i Jølster, Sogn og Fj.


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er interessert i forfedre og kona til Steffen Larsen Hjelmbrekke, far til Lars Steffensen Hjelmbrekke og farfar til Stephen Larssen Fossheim.St.L.Hj. giftet seg 24.6.1745 (Vigde i Jølster, Post 502), men ingen informasjoner om bruden er oppført der.Er det kjent hvem som var kona hans og foeldre til brudeparet? Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Steffen Larsen var døpt 1. desember 1719 som sønn av Lars Marqvardsen Hjellbrekke og Marte Larsdatter. Lars Marqvardsen var sønn av Marqvard Larsen Fluge (død 1697) og Brithe Stephensdatter.Presten førte ikke navnet på Steffen Larsens brud, og hun har heller ikke latt seg identifisere i andre kilder jeg har hatt tilgjengelige.23. november 1783 skriver presten i Jølster at han gravfestet 'Danela Helmbrekken 69 Aar'. Det var bare to bruk på Hjellbrekke, og konen på det andre bruket het Marthe. Følgelig er det mulig at det er denne Danela som er identisk med den ikke innførte bruden fra 1745. Alderen passer rimelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lars Markvardsen kom fra Fluge og overtok bruket til Lars Larsen på Hjellbrekke. Det er nok svært sannsynlig at Marte Larsdatter var datter av Lars Larsen Hjellbrekke og kona Karen Arnesdatter, og at Lars Markvardsen overtok bruket etter svigerforeldrene, men verken kirkebok eller skifter kan gi definitivt bevis for det.Lars Larsen Hjellbrekke var sønn av den Lars 'Maresøn' som døde i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Et tillegg om Danhilde, død 1783: Dette kan knapt være noen annen enn Danille Malene, datter til klokker Daniel Sørensen Nedrebø og Malene Simonsdatter, født etter sin fars død, oppkalt etter foreldrene, og døpt 18. august 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg gleder meg meget over denne oplysningen. Nå kan jeg føre inn klokkerne Daniel Sørensen, Søren Jensen, Jens Jacobsen og presten Jacob Hanssøn Schaaning igjen, som har blitt strøket av min anelista i tema 12275. Hjertelig takk! Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Steffensen

Hei Barbara. Steffen Larsen Hjelmbrekke er min 4 x tippoldefar. Jeg er etterkommer av hans sønn, Gjert Steffensen Hjellbrekke 1755-1835, gift i 1782 med Kari Eliasdtr. Hammer. Gjert flyttet til Fana og var pakter på Hop fra 1787-1797. Det hadde vært hyggelig om du kontaktet meg på: marit.steffensen@c2i.net Vennlig hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.