Gå til innhold
Arkivverket

[#13262] Jens Mikkelsen og Cecilie Andersdatter, Fjeld


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Jens og Cecilie giftet seg 19. mars 1853 (FS)i Fjeld. De bor på gården Eide i Fjeld i 1865. Cecilie dør i 1860 og Jens gifter seg omigjen. Er på Lauviken, Fjeld i 1875. Både Jens og Cecilie er ft rundt 1826 iflg folketellingene. Men jeg klarer ikke å finne ut hvor de kom fra, det er oppgitt at de er født i Fjeld ved FT. Før jeg plager SAB: Er det noen som har vært borti disse folkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Familysearch LDS IGI:MIKEL OLSEN : ANE JENSDR Marriage: 29 JUN 1823 Sund, Hordaland,Ole Birth: 09 Nov 1823 Christening: 30 Nov 1823 Place: Sund, Hordaland Father: Mikel OLSEN Mother: Ane JENSDRJens Birth: 14 Mar 1825 Christening: 20 Mar 1825 Place: Sund, Hordaland Father: Mikel OLSEN Mother: Ane JENSDROle er kanskje denne på Agotsnes i 1865:LenkeCecilie er trulig denne (Anders blir oppkalt):Sessel Birth: 28 Dec 1821 Christening: 30 Dec 1821 Place: Sund, Hordaland Father: Anders HANSEN Mother: Berte JACOBSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnete Schjønsby

Takk skal du ha, Harald. _Vet_ du at dette er Jens Mikkelsens foreldre? Jeg tipper du er på rett spor uansett, selv om dette ikke er i Fjeld. Ikke alt som står i folketellingene er riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Husk at Fjell var en del av Sund prestegjeld på denne tiden, så informasjonen over kan godt være fra Fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnete Schjønsby

Takk, Heidi. Disse øyene i Hordaland spretter frem og tilbake fra et prestegjeld til et annet. Dette var jeg ikke klar over. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg er litt usikker på om dere har funnet riktig Cecilie - på Familysearch VRI står foreldrene oppført ved giftemålet - hans er Mikel Olsen, hennes er Anders Monsen. Når hun dør 27.12.1860 er hun oppført som 36 år gammel - ved vigselen er de begge 26.Legg forresten merke til at Cecilie døde etter/i barnefødsel. Datteren: Huusmandsbarn Cecilia Jensdatter, 3 Uger, dør på Eide 13.1.1861, elleve dager etter moren blir gravlagt. Jens og Cecilie mister også datteren Kari i januar året før, hun var da et halvt år gammel. Sønnen Mikkel Jens. Eide dør 8 1/4 år gammel 27.8.1861.Jeg finner forøvrig verken Jens eller andre kona Guri Brynhildsdtr. døde i Fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det stemmer det som Heidi skriver, Fjell var anneks under Sund prestegjeld 1819-1842.Men eg veit ikkje noe sikkert om Jens. Eg bare gjetter ut i fra det eg finn på Familysearch og Digitalarkivet.Eg finn desse barna til Jens Mikkelsen og Cecilie Andersdatter:Mikkel JENSEN : 21 May 1853 Fjell, Hordaland Andreas JENSEN : 01 Jan 1855 Fjell, Hordaland Ole JENSEN : 19 Jan 1857 Fjell, Hordaland Kari JENSDATTER : 17 Jun 1859 Fjell, Hordaland Cecilie JENSDATTER : 23 Dec 1860 Fjell, HordalandCecilie dør i barsel 27/12 1860, 36 år gammel (ifølge Digitalarkivet, Døde i Fjell)Etter vanlig oppkallingskikk blei den eldste dattera oppkalt etter farmor. Kari i 1859 stemmer da ikkje heilt inn med Ane Jensdatter som farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kanskje du skal høre med SAB om det finnes skifte etter Cecilie i 1861? Vil forresten tro at enten Jens eller Cecilie er fra Eide/Nordeide (Lauviken ligger under Nordeide), familien holder seg jo der i lange tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er forresten sønnen Anders Jensen f. 1855 som tjenestekarl på Solsvik i 1875:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71246&variabel=0&postnr=1607&fulle=true&spraak=n>LenkeMens i 1900 er han tilbake på Eide Nordre:LenkeGuri er legdslem og enke på Vassmyren (Garen) i Fjell 1900. Hennes sønn Jens Jensen f. 1862 dør på Hjertøen 14.12.1894.Småbr. enkem. Ole Jensen f. 19/2-1857 på Eide, dør 2.5.1933 på Polleide. Hans kone Anna Olsdtr. Fauskanger f. 1849 Herdla, død 28.10.1932, Polleide. Alderen deres i 1900-tellingen er helt feil, men de bor på 'Poldeidet' under Ågotnes da også, med barna Ole, Maria og Olofina:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnete Schjønsby

Jeg er på jobb og har ikke papirene mine her. Noe så sørgelig, når det skjer så mye! Etterkommerne på Hjertøen kan jeg i alle fall huske at jeg har kontroll på. Kommer mer i kveld... Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnete Schjønsby

1875: Jens Mikkelsen bor i en husholdning på Lauviken pr. Nordeide sammen med sønnen Ole. Guri Brynildsdatter bor i en annen husholdning på samme gård, der hun losjerer sammen med sønnen Jens. Både Jens og Guri er oppført med Sivilstand 'f'. Hva betyr dette? Siden de bor hver for seg, betyr det kanskje at de var skilte. Er Nordeide = Eide Nordre? Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har sett dem i 1875 og undret meg over det samme. Sivilstand f kjenner jeg ikke til. Kanskje andre kan hjelpe. Nordeide og Eide Nordre er samme plassen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Alle gode hjelpere: Jeg har nå bedt SAB om hjelp. Se innlegg 13323. Mitt prosjekt har sitt utgangspunkt i Anders Jensen Eides (ft 1855) etterkommer Olai Severin Andersen Eide (ft 1885 på Eide - til Spjeld). Jeg byr på det jeg har, men det er ikke så veldig mye foreløpig! Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg kopierer inn svaret fra Nedrebø i Arkivforum, slik at alle kan få glede av det: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 19.02.2003 15:50 (2) Ifølge kirkeboken var brud og brudgom 27 år ved vielsen. Han var fra Sætningstad, men bodde på Landeraa. Han var sønn av Mikkel Olsen Sætningsstad. Bruden var fra Aasebøe i Manger, men bodde på Landeraa. Hun var datter av Anders Monsen Aasebøe. Ole Nielsen Solsvig og Iver Nielsen Landeraa var forlovere, og lysing skjedde 27. feb., 6. og 13. mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.