Gå til innhold
Arkivverket

[#13263] Hvor kan jeg finne mine tippolderforeldre som utvandret i 1867


Gjest Jørn H. Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn H. Christiansen

I følge navneliste over folk som utvandret fra Gausdal til Amerika 1845-1870 (datareg. av Jan Olav Skaug Dis-Oppland)reiste mine tippolderforeldre til Amerika (sted ikke presisert) i 1867.Peder Hansen Borkhus 45, kona Karen Erlandsdtr. 36 sønnene Kristian 7 og Iver 3. Bare min oldermor på 8 år bled værende igjen i Gausdal.Jeg kan ikke finne denne familien i Emigrasjonsprotokollene, hvor er det best å lete, hvis det er noe å finne ?M.v.h. Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, siden de er på Røningen i 1865, hvor har de Borkhus-navnet fra? 1867 er veldig ukomplett på DA (emigrantlistene), det ser ut til å være 24 stk.Har du lett deg gjennom 1880-tellingene her? LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

Fra FamilySearch.org, Peter Hanson, 59, og familien, Wisconsin, Hixton Township, Jackson County, Microfilm # T9-1429, siden 391A.Også i Digitalarkivet data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn H. Christiansen

Takk til både Laila og Kathy, jeg hadde lett gjennom mesteparten av 1880 tellingen, men denne familien hadde jeg ikke fått tak i.Nå har jeg i hvertfall en familie som jeg vet hvor er. Nå kan jeg nøste videre på denne tråden for å finne ut om det er den rette, og eventuelt finne noen etterkommere.Jørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn H. Christiansen

Jeg har ingen forklaring på hvorfor Peder kaller seg Borkhus. Som Du selv sier, de bodde i Rønningen under folketellingen i 1865, og hvorfor han bruker dette navnet 2 år senere vet jeg ikke.Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg antar at dere kjenner til at Borkhus er en gård som finnes i Gausdal .........Kan Rønningen ha vært et bruk under Borkhus? Er Peder født der, eller kommer kanskje hans foreldre derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn H. Christiansen

På et skriv min tante har fått av en s.forsker som jeg ikke vet navnet på, står følgende: Peder Hansen, f.30/08/1822, dpt.02/10/1822 foreldre: Hans Egebretsen Balsoll paa Næs paa Hedmarken, Kari Engebretsdtr.Hanestadejer.Merknad: Født paa Taskrud paa Næs paa Hedmarken. Denne Hans Engebretsen Balsoll har været Gift, men er Skilt med sin kone, og har siden og udenfor Ægteskab bliven Fader til 6 Uægte Børn. Han er nu paa Tugthuuset for Tyveri.Dette er det jeg vet om Peder, utenom det som står i folketellingene.Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Et raskt søk i FamilySearch viser en Peder Hansen som ble født og døpt de nevnte datoer i Østre Gausdal. Foreldre er Hans Engebretsen og Kari Engebretsdr. Og Peder Hansen og Karn (sic) Erlandsdr gifter seg i Østre Gausdal 6 jun 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Men, Trempealeau Co, Lincoln , Wisconsin Wisconsin, TREMPEALEAU, Roll 1737 Book 1, Page 227afant jeg familien, og er vel i grunnen hellig overbevist om at dette er dine.Peter Hansen, laborer, b. in Norway, 48 years can read and write.Caroline Hansen, f, keeping house, b. in Norway, 39 years, can read and writeChristian Hansen,f!, 10 yrs, at home born in Norway can read and writeEva!!, f, 6 yrs,, at home, born in Norway,Merry f, 2 yrs, at home, born in WisconsinPeter 11/12, m, 11/12 (11 mnd), born in Wisconsin................ Så.Her må vi bestemme selv hvem som er 'male' og 'female'. Census-takeren har funnet at Cristian er female og Eva er female, jeg er like hellig overbevist om at Eva er din 'Ivar', som har blitt Edwin i 1880.Hva tror vi? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn H. Christiansen

Hans, denne merknaden om født på Nes, den gjelder vel sikkert Peders far, Hans Engeb. tror du ikke?Laila, det som du er hellig overbevist om skal i hvert fall ikke jeg protestere på, jeg har sett på innleggene dine i mange debatter at du finner det som er riktig. Sånn ser det ut her også.Tusen takk for hjelpen, Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Merknaden gjelder begge. Det er riktignok en Hans Engebretsen som har flere uekte barn på Nes frem til 1827 men ikke den du er ute etter. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.