Gå til innhold
Arkivverket

[#13265] Tolkning av kirkebokinnføring


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Jeg er på jakt etter foreldrene til mine 3xtippoldeforeldre Thor Hansen og Anne Pedersdatter. De fikk datteren Berthe-Maria 19.9.1811. Dette er det eneste barnet jeg kjenner til.Dåpsinnføringen fra kirkeboka for Aker: Lenke. Jeg har problemer med å forstå ordet før 'Thor Hansen', ordene etter 'Anne Pedersdatter' og fadder nr.2. Er fadder nr.1 Anne Pedersdatter selv?mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes det står: Berthe Maria født 19. sept., forældre Thor Hansen og hustru Anne Pedersdt. Wøyen saug.., Faddere Anne Pedersd., Inger Hansd. Hans Nielsen, Niels Jacobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Petter, det står Forældre foran Thor Hansen og Hustru foran Anne Pedersdatter. Første fadder er muligens mora men det går ikke klart fram her, bare at navnet er likt.Andre fadder:fornavn for utydelig her hos meg men det kan være Hansdatter. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk for hjelpen til begge 2! (og tenk om noen fant foreldrene til Thor og Anne. Har tidligere prøvd i dette forumet uten fremgang)Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Finn deres ekteskap, kanskje det er noen opplysninger der. Har du funnet dem som døde slik at du får en ca. alder å lete etter? Konfirmerte?Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Anne og Thore trolovet seg 3.8.1811 (Aker) og den 21.10.1811 giftet ungkarl Thorer Hansen og pike Anne Pedersdatter ved Saugene seg. Forlovere var Christoffer Ingebretsen og Lars Hansen.Jeg vet ikke når/hvor de ble født eller døde. Har heller ikke funnet flere barn enn Berthe-Maria.Det er vel mulig at Lars Hansen og Inger Hansdatter er søsken til Thore.I temaene 7084 og 12636 har jeg funnet mulige kandidater i FT 1801. Kanskje Thore kom fra Ullensaker?Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.