Gå til innhold
Arkivverket

[#13267] Hans Morland -1739- Buskerud, Vestfold Telemark.


Gjest Jan Engedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

Hvor ble det av Hans og hans barn. I NST bind XI side 124-132 Nogen oplysninger om presteslekten Morland Ved S. H. Finne-Grønn. Utdrag fra side 132, her nevnes en Hans Morland som 30. april 1739 blev holzførster Søndenfjelds og gift med Ingeborg Christine Nielsdtr. Steenshorne, der som enke efter ham blev begr. 29. mai 1773 på Kongsberg, 54 år gl.; Deres datter Christiane Sophie Morland blev gift 30. jan. 1773 på Kongsberg med Erik Thomassen Wee og døde s.steds 1773, begr. 3. april, 18 ½ år. gl. Jeg har kikket etter Chritianes dåp i Kongsberg og i kirkebøkene i Telemark i 1750 åra uten og finne Christiane døpt. Dessverre mangler kirkebøkene for Tinn til 1734-1757. Etter dette har jeg funnet to sønner som ser ut til å være barn av Hans og Ingeborg.Hans Morland nevnt 1766-1769 som kommunikant i Kongsberg.Nils Hanssønn Morland født ca. 1747 – begravet 1773, Kongsberg.Likeledes nevnes det ei Friderica Juliana Hansd: Morland fra Telemark. Komfirmert i Kongsberg 1772. Muligens og en datter. Ved komfirmasjon av Christiane Sophie står det hun er fra Telemark.Er det noen der ute som har tilleggsopplysniger om Hans Morland og hans barns sjebne.Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant på VRI Familysearch:Hans Hansen Morland dpt. 14/3 1747 Laardal Telemark, far Hans Morland.Niels Hansen Morland dpt 29/7 Fyrisdal Telemark, far Hans Morland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei JanJeg har en Frode Morland f. 1904 d. 1977 i Drammen (tror jeg) i slektsprogr. mitt. Han var gift med en slektning av meg. Men familien hans bakover vet jeg ingenting om.Jeg har navnene på døtrene hans og deres etternavn som gifte, så er du interessert i å kontakte de og høre hva de vet om slekten, kan du få e-mail adr. min :-)Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg har søster til Erik i konas anetre. Erik var gift tre ganger, jeg husker ikke detaljene her og nå, men du får titte i mailboksen utover i uka - da kommer det jeg har.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Erik Thomassen Wee var sønn av Thomas Olsen Ve fra Årdal i Sogn (1722-1778) og Sønnauv (Synnøve?) Eriksdatter (ca.1719-1767). Ekteskapet med Christiane Sophie Morland ble etter det Jan Engedahl skriver meget kortvarig (2 mnd.). Han giftet seg 12.6.1779 med enke 'Carine Olsd. Schiærpen' og fikk i alle fall ett barn med henne (Ole f.1781). Jeg kjenner bare til at Erik hadde én søster, nemlig Kari (f.ca.1740) som giftet seg 30.6.1764 med Claus Andersen Mosegaard.I tillegg til opplysninger om Hans Mosegaards foreldre er jeg interessert i utfyllende opplysninger om Erik Thomassens familie. Hva var opphavet til moren, Sønnauv? Hadde han noen flere søsken enn Kari? Hadde han andre barn enn Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Knut!Der hjalp du meg med mer enn du aner. Jeg hadde to fettere Thomas Ve i Årdal som alternative fedre, og Sønnauv hadde jeg ikke funnet. Jeg mener jeg fant en bror til til Erik og Kari. En Christen Thommesen Wee gifter seg nemlig med Gunhild Andersdatter på Kongsberg i 1757. Jeg kommer tilbake på det pluss de barna jeg har funnet etter en alvorsprat med databasen min, den har heldigvis bedre hukommelse enn meg.Claus Andreassens foreldre har jeg ikke funnet, men jeg er rimelig sikker på at jeg har farfaren hans! I 1732-manntallet for Sølvverket finnes det nemlig en hauer Claus Mosgaard (32), født i Flensburg, med kone og ett barn som han forsørger. Han var opprinnelig skredder, så han må ha gjort et markert skifte i yrkesvalg.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Per! Du sier du hadde to fettere som alternative fedre. Det skulle vel ikke være de to BRØDRENE Thomas Ve du hadde som alternativ? Han som 'emigrerte' til Kongsberg hadde en rekke søsken, bl.a. en eldre bror som hadde samme navn. Du vil finne mer om slekta her: LenkeHvis du er interessert i slike ting, kan jeg tilføye at det finnes skifte etter Sønnauv (nr. 351/1768).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Knut!Learning all the time, jeg ante ikke at disse opplysningene lå på nettet, og notatene mine fra bygdeboka ligger hjemme. Nei, Thomas Olsen d.e. visste jeg at ble på Ve, det var Thomas Nilsen Ve (f. 1723) jeg ikke turde å utelukke. Bygdeboka skriver, om jeg ikke husker feil, bare at familien til Nils Thomasen Ve forsvant fra kildene.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

At det var Thomas Olsen Ve, - og ikke Thomas Nilsen Ve, som var far til Erik, ser vi bl.a. av dette:Begr. 21.nov.1767: 'Thomas Olsen Wee fra Aardal hans hustru Sonøv Erichsd., 48 aar gl.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Da ser det ut til at Ve-familien er på plass,i alle fall er jeg overbevist. Men Jans opprinnelige spørsmål, Morland, står fortsatt åpent.Og personlig er jeg selvfølgelig interessert i å få verifisert Andreas Mosgaards opphav, og å få ham giftet bort.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Per! 'Avskjedigelsesmanntallet' fra 1805 forteller at borhauer Anders Claussen Mosgaard var døpt 4.7.1772. Og ganske riktig; i kirkeboka for Kongsberg finner vi denne:Dpt. 4.7.1772: Claus Andersen Mosegaards søn Andreas Henric. Faddere: Jacob Andersens kvinne Anna Hansd., Christiana Sophia Hansd. Morland, Søren Sørensen Jyde sen., Søren Sørensen Jyde jun. og Eric Thomesen Wee.Jeg har vel noen flere opplysninger om Mosegaard-familien også, men det var vel dette som var viktigst for deg? Jeg er ellers enig i at vi bør konsentrere oss om Morland-familien som var Jan Engedahls tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Knut!Det som er litt 'foruroligende', er at ved dåpen til Andreas' bror Thomas 8/8/1778 er fadderne Lars Svendsen Schottis, Gunhild Andersdatter Socke, Anna Olsdatter Ludvigs, Ole Haraldsen Wee, Hans Jørgen Henrik Eggert, Eric Thommesen Wee.Uromomentet her er selvfølgelig fadder nr. 3, Ole Haraldsen Wee. Jeg har ikke gjort noe seriøst forsøk på å lokalisere Harald. Jeg kommer tilbake i privat mail med de barna jeg har registrert.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det var mange fra Ve i Årdal som reiste til Kongsberg. Jeg tror nok at 'Ole Haraldsen Wee' er en feillesing for 'Ole Hovaldsen Wee', kjent som 'Ole Håvardson Ve' i Årdal der han var født i 1746. Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hvorfor du er så 'urolig' for ham.Vi kan godt utveksle flere opplysninger pr epost. Bruk da adressen: knbryn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei alle sammen takk for svar. Forde om det skle fort ut :-). (Tror egentlig det er meget vansklig å ungå).Desverre så har foreløpig ikke fått svar på det jeg egentlig spurte etter.Anne Margrete: Takker for tilbudet. Hvet du om de i hele tatt har greie på slekta bakover? Og om de er villig til å dele det med andre. Har faktisk hatt kontakt med folk som har sagt rett ut at det har jeg ikke noe med.Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Familysearch, VRI Norway: Hans Hansen Morland, far Hans Morland, ble døpt 14. mars 1747 i Lårdal i Telemark.Source Information: Batch Number: C425641 Source Dates: 1724 - 1748Film or Fiche Number: 126927Collection Details: Fyrisdal; Den Norske KirkeNiels Hansen Morland, far Hans Morland, ble døpt 29. juli 1748 i Fyresdal i TelemarkSource Information: Batch Number: C425821 Source Dates: 1721 - 1752Film or Fiche Number: 126958 Collection Details: Laardal; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

JanDessverre så vet jeg ikke om de har greie på slekta bakover, men de var i allfall hjelpsomme da jeg skulle ha opplysninger om deres mors slekt, som også er av min slekt. Var disse som ikke var villig til å gi deg oppl. av Morlandslekten?Jeg kan i allfall ta en tlf. til en av døtrene til Frode Morland for å spørre om de har en som driver m. slektforsking i slekta i dag, dersom du vil det?Det er jo mange eldre som ikke bruker nettet.......Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Anne Margrete. Neida de var ikke av Morland slekta. Det var noen fra den gærne sia a ælva (les Mjøndæln) :-)) Fleip!! skal kanskje ikke fleipe med slikt. Takk Anne Margrete, du kan gjærne ta den telefon. Morland slekta er stor, så det skal noe til at det klaffer. Men en bør jo ikke la noe være uprøvd. Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

JanKommer fra et sted rett ovenfor den gærne sia a ælva....Mjøndæln jei...nemlig Konnerud...:-) Bare fleip i vei du....sånt får`n tåle! Jeg kan ta en tlf., regner i allfall med at de kan navnet på farfaren sin, og er jeg heldig så flesker de til med navnet på oldefaren også, og det kan vel muligens være til noe hjelp?!Og er jeg riktig heldig...har de gjemt en aldri så liten slektforsker ett sted også! :-)Mvh Ann M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.