Gå til innhold
Arkivverket

[#13271] Jørgen Didrik Holm, gift 20/3 1735 Våler i Østfold. Hvorfra?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jørgen Didrik Holm var født ca. 1676, gift med Marthe Ingebretsdtr. De flyttet til Bærums Verk, der Jørgen var skolemester. To barn døpt i Bærum. Jørgen døde 7/3 og begr. 19/3 1741 i Bærum.Navnet Holm brukes hele tiden, både i Våler og Bærum. Noen som vet mer om ham? Hvis noen vet mer om kona hans, ville det også vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Holm-navnet kan vel komme fra så mange steder - vi har jo bl.a. Holm i Våler, og det er vel mest nærliggende å søke ut fra (gårdshistorie for Svinndal er ferdig, bok for hovedsognet Våler er under arbeid).Jeg ser imidlertid at over grensa til Vestby har vi også en Jørgen Holm på en av Holm-gårdene i Såner sogn. Jørgen Nilsen Holm er omtalt som bruker eller eier av Holm søndre fra ca 1723 til 1739. Jørgens ektefelle er i Vestby gårdshistorie omtalt som Karen Ellingsdtr, men det kan jo ha vært snakk om et ekteskap nr 2 når den du søker gifter seg i 1735?Så ta dette som et lite skudd i blinde...Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har også tenkt på Holm-gårder, det er imidlertid påfallende at Jørgen Didrik aldri omtales med patronymikon, noe som kunne tyde på at Holm i dette tilfelle er antatt som slektsnavn (han tok det jo også med til Bærum). Det er jo derfor mulig at han kanskje ikke bodde på noen gård Holm da han giftet seg. Jeg lurer på om han kunne ha en mer 'urban' bakgrunn - fra Moss, for eksempel?Han kan ikke være identisk med ham i Vestby, for Jørgen Didrik og kona hadde innen 1737 flyttet til Bærum da de døpte et barn i oktober det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

I hht Familysearch IGI gifter de seg i 1735 i Våler MARTHA ENGELBRETSDR Female Marriages: Spouse: JORGEN DIDERICH HOLM Family Marriage: 20 MAR 1735 Vaaler, Ostfold, NorwayMen det visste du vel. Da er vel naturlig å leite i kirkebøkene for Våler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Vielsen er lett opp i kirkeboka, det er ikke dét som er problemet. Det står ikke mer om hvor noen av dem er fra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er fortsatt interessert i å vite hvor denne karen var fra. - Det er heller ikke så mange som hadde doble fornavn på denne tiden, i hvert fall ikke på bygda. Det kunne kanskje antyde et mer urbant opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kanskje det har løsnet litt. Det kan nemlig se ut til at Jørgen Didrik Holm og hans nærmeste slekt må ha bodd i Lier en periode, men opphavet var vel neppe der, og akkurat hvordan slektssammenhengen kan være, er heller ikke helt godt å si, så hvis noen vet mer om disse her, er jeg svært interessert:20/2 1718 døpte Michel i Gluggen datteren Anne i Frogner, Lier. Da er disse faddere: Anne Maria Holm, Dorthe Christina Holm, Eli Larsdtr. Frogner, Jørgen Diderich Holm, Peder Stenersen og Anders Jacobsen Frogner.Dorthe Christine PETERSDTR. Holm var gift med Ole Pedersen Auvi (1692-1769), og de hadde barna: Peder, Anne Barbro og Petronelle. Dorthe Christine Holm døde i 1748. Ved skiftet etter henne nevnes sølvtøy med følgende inskripsjoner: P.L.H. 1682, J.A.S. 1716, O.P.S. 1715, Peder Hendrichsen Holm 1720, H.L.S. - A.M.H., C.E.H. 1718, H.P.S 1732, OPS - KPD 1738. Ole Pedersen døde på Gjellebekk, en plass under Auvi, og det ser ut til at også noen av etterslekten hans oppholdt seg der. I så henseende er det interessant at en Ole Gjellebekk var fadder for Jørgen Didrik Holms datter Dorthe Cathrine som ble døpt i Bærum i 1737, samt at hun oppholdt seg på nettopp Auvi da hun ble konfirmert i Lier i 1756. - En annen av Dorthe Cathrines faddere i 1737 var en Petter Henriksen, den samme som Peder Hendrichsen Holm på sølvtøyet?Henrik Larsen (Holm?) (ca. 1678-1741), klokker i Lier, fikk skjøte på Nordre Viulstad i 1708. Henriks visstnok ENESTE sønn var: Petter Henriksen Holm (1712- 1776), g. m. Anne Dorthea Bey. Petter var underklokker. Kom kanskje Holm-navnet fra Petters morsside? Var det kanskje Henrik Larsen som var gift med Anne Maria Holm? - Men denne Petter Henriksen Holm var vel neppe den samme som nevnes på sølvtøyet på Auvi, datert 1720?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jo, det var klokkeren Henrik Larsen som var gift med Anne Maria Holm. De ble gift i Bragernes 2/5 1710, og der kalles hun Anne Maria Peter Lorentzd. Holm. LenkeDet skulle tyde på at faren het Peter Lorentz Holm, evt. Peter Lorentzen Holm, kanskje identisk med initialene P.L.H. 1682 på sølvtøyet fra Auvi.En hypotese kan være at Anne Maria Holm, Dorthe Christine Holm og Jørgen Didrik Holm var søsken. Jørgen Didriks eneste sønn, f. et par-tre år senere enn Dorthe Cathrine, het Lorentz Hendrich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Heidi Austad

Hei Svein. Jeg har et spørsmål til deg:Jeg har i mitt slektstre ei Johanne Marie Holm f 1766 g ca 1795 m Richard Hilditch (fra England). Bodde i Christiania i 1801. Kan hun være et barnebarn av de omtalte i innlegg 8? Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det vet jeg ikke. Navnet Holm brukes av flere, både i Christiania, Bragernes, Lier og Fredrikstad, av folk som var samtidige med de som er nevnt i denne tråden, men jeg har ikke funnet noe slektskap mellom dem.Når det gjelder Holm-navnet i denne tråden, ser det ut til at det dør ut. En mulighet kunne være den evt. etterslekten til Petter Henriksen Holm, men jeg kjenner ikke til barna hans, og søkefunksjonen på Lierbøkene på nettet er ute av funksjon for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Petter Henriksen Holm var gift to ganger, men synes ikke å ha hatt barn i noen av ekteskapene.Dorthe Christine Holm og Jørgen Didrik Holm hadde etterkommere, men ingen som brukte navnet Holm, etter det jeg har sett.Det var nok en søster til: Barbro Sophie Holm. Hun nevnes som fadder i Lier noen ganger 1732-34, delvis sammen med en av søstrene og Petter Henriksen Holm. Det er mulig hun var ugift, har i hvert fall ikke funnet mer om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.