Gå til innhold
Arkivverket

[#13273] Slekt fra gården Fjerdingstad i Eiker eller Kongsberg


Gjest Christian F. Uhl
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian F. Uhl

Min oldemor het Berthe Johanne Pedersdtr Fjerdingstad, gift med Carl Frithjof Uhl. Hun var født i Kongsberg 1848. Vet noen noe om denne Peder Fjerdingstad?mvh Christian F. Uhl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Antakelig kom hun fra Fjerdingstadgrænden. Så det er mulig at hun bare har tatt navnet.Det finnes en familie på Kongsberg i 1865 med navnet Fjerdingstad. Husfadern heter Erik Jacobs. Fjerdingstad. Har du sjekket med orginalkilden slik at du er sikkert på Pedersdatter? Kona til Erik er 38 år og heter Berthe Sørine.Så teoretisk sett kan hun være deres første barn.De hjemmeboende barna het Johan, Lauritz, Anton Martinius, Karl, Inga Marie og Olava.-----Hva het Berthe's barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge IGI på http://familysearch.org/ skal ei Berthe Johanne være døpt på Kongsberg 25. mars 1848 som datter av Peder Eriksen og Ingeborg Hansdatter. De får også sønnen Hans, døpt 30. juni 1850 på Kongsberg.Det er kanskje de samme foreldre som døper Hans 1. november 1835, Erik 15. september 1839, Berthe Johanne 26. desember 1842 og Hans 18. januar 1846, alle i Eiker.I FT-1865 finnes enken Ingeborg Hansdatter, f. ca. 1808 i Eiker, med sønnen Hans Pedersen, f. ca. 1850 på Kongsberg. Dette er sannsynligvis enken etter Peder Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Berte behøver ikke å ha vært fra Fjerdingstad. Det var mange Fjerdingstad-familier på Kongsberg først på 1800-tallet. I sølvverkets 'avskjedigelsesmanntall' fra 1805 er 5 arbeidere ført med dette navnet: Anders Olsen Fjerdingstad (f.1754), Knut Olsen Fjerdingstad (f.1757), Erik Christensen Fjerdingstad (f.1767), Hans Madsen Fjerdingstad (f.1774) og Ole Andersen Fjerdingstad (f.1782). Det er ingen Peder her dessverre, men han kan jo ha vært en sønn av én av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg skrev mitt innlegg uten å ha sett innlegget til Ketil. Hvis vi skal stole på Family Search-dataene, så er vel Peder Eriksen Fjerdingstad den Peder som blir døpt på Kongsberg 17.1.1807. Foreldre: Erich Christensen og Maria Pedersdr. Og da er vel Erich den Erik Christensen Fjerdingstad (f.1767) som jeg nevnte i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian F. Uhl

Takk til dere alle! Dette var oppklarende, og jeg har nå funnet noen av forfedrene til min oldemor Berte Johanne Pedersdtr Fjerdingstad.Hvor ligger Fjerdingstad og hvor er Fjerdingstadgrenden?Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei,Langs gamle Kongsbergvei, (landets eldste veianlegg - bygget med tanke på sølvverket), mellom Kongsberg og Hokksund ligger noen gårder som heter Fjerdingstad, høyst sannsynlig er det herfra de kommer. Det er også en Fjerdingstad i Øvre Eiker langs riksvei 35 mellom Hokksund og Åmot i Modum. Hvis du søker på www.hvor.no på Fjerdingstad så kommer begge opp på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.