Gå til innhold
Arkivverket

[#13286] Slekt fra gården Rypaas i Modum kommune, Buskerud


Gjest Christian F. Uhl
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian F. Uhl

Min tippoldemor het Mathea Christiansdr Rypaas. Hun var 1.gang med Ole Johannesen Verner (02.08.38) og 2.gang med min tippoldefar Friedrich Uhl (19.06.1851. Det første ekteskapet ble inngått i Tangen, Drammen - og det andre i Strømsø, Drammen. Mathea var født (ca?) 1815. Jeg greier ikke finne ut noe mer om denne Christian Rypaas, hvor han kom fra og hvem han var gift med. Et spor ser ut til å lede tilbake til Toten - mer vet jeg ikke.Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Følgende er hentet fra bygdebok for Modum, bind 6, s 203 under gården Buskerud: Rypås, bruk 8 og 9. Disse to bruk er delt i et Søndre og Nordre Rypås. Vi kjenner her fra 1673 husmannen Halvard Rypaas og Torger Rypaas som skattet for en halv riksdaler. Rypaas ble frasolgt Buskerudgodset i 1842. På Søndre Rypås bodde i 1875 til leie smed Nils Christoffersen, f. 1818 i Lier, gift med Anne Hansdatter, f. i Heggen sogn i 1815, samt Christian Larsen, f. 1806 på Toten, Han ble underholdt av sønnen Christian Christiansen, f. 1865. Han var hesterøkter hos bestyrer Mørch ved Kongssagene.Jeg gjør oppmerksom på at kvaltiteten på Modum-bøkene kan være meget variabel for å si det pent.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian F. Uhl

Takk for tilbakemelding. Den Christian Larsen på Rypaas som står nevnt i bygdeboka for Modum er født i 1806 og kan umulig være far til Mathea som ble født i 1815.Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Som jeg sa kan kvaliteten på innholdet i Modum-bøkene være svært variabel. Ikke heng deg opp i oppgitt alder, men sjekk reell alder. Det står jo også at vedkommende var fra Toten.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan SKretteberg

Hvis faren bodde på Rypås i 1801 er det mulig du finner ham blant disse. Som du ser i listingen fra FT 1801 er det mange husmannsplasser her, men FT sier desverre ikke navnet på plassene.Det er minst en potensiell Christian der, men dette er mer en et skudd i blinde :)LenkeRedd du må kikke i kirkebøkene for å finne ut av dette.--Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.