Gå til innhold
Arkivverket

[#13297] Andersen Sørli fra Heggedal, Asker til Amerika etter 1900


Gjest Inger Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Vesthagen

Søker opplysninger om Anne Helene Andersdatter, f. 13.1. 1868, Hovind, Spydeberg. Foreldre: Anders Andreassen, f. 10.12. 1826, Øvre Gjevelsrud, Enebakk og Karen Amundsdatter, f. 13.1. 1827, Trosvik, Skiptvedt. Familien flyttet til Heggedal, Asker og tok da etternavnet Sørli. Anne H. emigrerte til Amerika, etter 1900. Hun bosatte seg antagelig i Spokane, Washington, men dette er usikkert. Anne H. giftet seg med en Stewart og fikk minst to barn: Violet og Arthur. Hennes bror Hans August Andersen, f. 3.3. 1863, Hovind, Spydeberg. Han døde i Spokane, Washington 30. 8. 1931 som amerikansk statsborger. Ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er Hans den samme som-----Hans A. Sørli fra Asker, hjulmaker, 22 år, som emigrerer fra Kristiania i 1885? Nr 9092 den 30.oktober 1885?-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Denne da? Men hun reiser nok langt føre det året du sier dersom dette er rett person:-----23.06.1887 Anna Sørlie, 21, Asker MinneapolisHun reiser sammen medHelene Sørlie, 30, Asker Minneapolis-----Her er andre kandidater jeg lurer på hvem er:Utreise Kristiania 29.06.1906 Amalie Anders. Sørli, ugift syerske, 51 år fra Asker til Washington.Utreise Kristiania 23.06.1887 Amalie A. Sørli, k 30 Asker Minneapolis-----Utreise Kristiania 1925 Novbr.18, Asta Margrethe Sørlie, ug tj.pike, født 02061893, fra Asker til Visc.-----Oslo 1929 mars 26 1104 Gunnar Sørlie m ug jordbr.arb. 03111904 Asker Canada-----Utreise Kristiania 11.11.1910 Dagmar Sørli ug tj.p. k 05.08.1892 Asker New York----- Hvilke kilder angir at AH giftet seg med en Stewart? Hadde hun andre søsken her hjemme, tanter, onkler etc., og søsken som emigrerte?----------------------------Den 12.juni 1902 ankommer en Helene Sorlie Ellis Island, Hun er 30 år og kommer fra Asker.Alle vil vi gjerne være yngre ......så det kan jo være henneManifestet sier at hennes dest. var NY, og at hun har vært her for 9 år siden. Kan det stemme ut av manifestet at hun skulle til Pettersen i New York?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg lister opp eventuelle familiemedlemmer i håp om at disse skal kunne lede oss i riktig rettningArnt Sørlie ankommer Ellis Island 19.april 1911. Han er 28 år og skal til sin søster Gunda Andersen i New Jersey (linje 4 i manifestet)[url="http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi%2Dbin%2Ftif2gif%2Eexe%3FT%3DH%3A%5C%5CT715%2D1663%5C%5CT715%2D16630328%2ETIF%26S%3D%2E5&pID=101110050160&name=Arnt%26nbsp%3BSorlie&doa=April+++++19%2C+1911&port=Christiania&line=0004>Lenke-----Samme Arnt kommer enda en gang og nå i 1915 som 32-åring. Han oppgir da at han har vært i Minneapolis både i 1910 og 1914.Utrreise Köbenhavn (kan det være samme Arnt?)Denne gangen skal han til vennen Jules Christiansen, 300 first avenue sout, Minneap.Altså ikke mye å hente her heller.Linje 8Lenke-----TIl Ellis I. den 7.august 1906; Searle, 16 år, og Christian, 33 år, Sorlie til Minneap.Christian er oppført som gentleman og Searle som student født i USA. 100 Washington Avenue, Minneapolis er deres hjem og adresse.Linje 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Vesthagen

Hei Nina!Hans A. Sørli: Jeg er usikker på om dette er den rette, da datoen ikke stemmer. Han står registrert i DA's utflytterliste for Hamar som utflyttet den 9.12. 1885. (Han flyttet da til Asker).Anna og Helene Sørli: Er usikker på disse også, da 'min' Anne Helene bodde i Asker i 1900. Hun kunne selvsagt ha vært på besøk i Amerika før 1900.Amalie Sørli: Hun som reiste i 1906 er Anne Helenes søster. Om hun emigrerte eller bare var på besøk er jeg usikker på, da jeg ikke har noen opplysninger om henne.Asta Margrethe og Gunnar Sørlie: Disse er fra en annen familie.Dagmar Sørli: Hun er kusine til Anne Helene.Opplysningen om at Anne Helene giftet seg med en Stewart har jeg fra et privat brev. Hun kaller seg da for Helene Stewart.Den siste som du har funnet, Helene, kan muligens være den rette, men mr. Pettersen er totalt ukjent for meg.Fra ditt siste innlegg: Arnt Sørli som reiste i 1911 er fetter til Anne Helene. Han bosatte seg for godt i Amerika. Men hvor?De siste du har funnet, Christian og Searle er interessante. Anne Helene hadde en bror som het Christian. At han hadde vært på en tur til Amerika er ukjent, men godt mulig. Han var bosatt i Asker fram til 1906, da han flyttet til Oslo, hvor han bodde resten av sitt liv. Searle har jeg aldri hørt om før, men siden han er født i Washington kan dette muligens være en etterkommer av 'min familie' der borte.Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1930 U.S. Federal Census Washington Spokane Spokane District 7812th avenue???? vondt å lese Stewart, Helen Head, leier sitt hjem, 61 år, enke, var 35 år når hun giftet seg, f. i Norge, intet arbeide. naturalizedStewart, Clarence, sønn, 19 år, ugift, f. i Washington, far f. i Michigan, mor f. i Norge, arbeider hos gardener?Stewart Arthur, sønn, 18 år, ugift, arbeideri samme husstand: Anderson, Hans A. brother, 68 år, singel, norsk f. i Norge, cabinet maker------------Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1930-censusen var forresten tatt opp 5. april 1930SSDI: ARTHUR STEWART 30 Aug 1911 Sep 1984 99208 (Spokane, Spokane, WA) (none specified) 536-05-3108 Washington

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Helen var enke også i 1920. Da bodde også datteren Violet sammen med moren og de to brødrene. Violet var i 1920 11 år, altså f. ca 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Iflg. 1920-census så immigrerte Helen i 1887. Dette stemmer med at hun hadde vært i US 9 år før 1902 (EI-record som Nina fant).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Og denne damen da?Kaja Andersen, 19 år, fra Heggedal ankommer EI den 21.april 1904. Reisen betalt av Sorlie. Hun skulle ikke lenger en sin 'fathers cousin' Ch.. Nilsen, 12899, 8 Ave, NY.-----Se linje 3 Lenke-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Vesthagen

Til Nina og Laila! Hjertelig takk for hjelpen begge to. Hovedsaken er nå løst, men det finnes fremdeles noen løse tråder som jeg gjerne skulle hatt svar på.1. Fornavnet til Stewart som var gift med Anne Helene?2. Amalie Sørli, Anne Helenes søster. Hvor var hun bosatt? Var hun gift?3. Searle Sørli som reiste tilbake til Amerika sammen med Christian i 1906. Er det mulig å oppspore ham. Hans fornavn høres ut som stavefeil. Kan han ha et annet fornavn?Vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ad punkt 4 så ser det ut av manifestet som om jeg ikke har fått med meg første linje i adressen. det er faktisk mulig at de har hver sin adresse også. Beklager.-----Christians adresse:Scandinavian American Line's office,MinneapolisJeg lurer også på om han ikke er enkemann.-----Searles adresse100 Washington Avenue, Minneapolis.-----Linje 19 og 20Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Inger! 1. Fornavnet til Stewart som var gift med Anne Helene?ooo Jeg greier ikke å finne Hr. Stewart i 1910 censusen. Det er altfor mange å lete i i Washington. Regner med at de bodde der, siden Violet var født der i ca 1909.Men, ved å sende etter obituary for Arthur som døde i 1984, kan det være at det der står både foreldrenes navn, og Violets navn som gift. Og, kanskje og adresser på etterkommere av Arthur.---------2. Amalie Sørli, Anne Helenes søster. Hvor var hun bosatt? Var hun gift?ooo har ikke sett etter henne enda....---------3. Searle Sørli som reiste tilbake til Amerika sammen med Christian i 1906. Er det mulig å oppspore ham. Hans fornavn høres ut som stavefeil. Kan han ha et annet fornavn?ooo Det er ingen med dette fornavnet i 1920 eller 1930 censusene. Jeg tror helt klart det må være en kreativ stavning ute og går. Siden gutten jo var amerikansk statsborger, så snakket han engelsk. Kanskje han som skrev manifestet snakket norsk? Kanskje han sa f.eks. Charle/y med litt tynn Schj? Det kan jo høres ut som Searle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.