Gå til innhold
Arkivverket

[#13299] Christopher Hansen fra Ski


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med å finne opplysninger om mine tippoldeforeldre Christopher Hansen f. 1810 i Ski og Berthe Johnsdatter f. 1814 i Ski. Ifølge FT bodde de i 1865 på Neubergløkken i Aker med fire sønner (Hans Martin f. 1841, Johan Peter f. 1855, Andreas f. 1860 og Johannes f. 1860 - alle født i Aker)og en pleiesønn 'for betaling' Emil Eriksen f. 1857 i Christiania. Jeg er også interessert i opplysninger om pleiesønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Mo

Foreldrene til Christopher Hansen var antagelig Hans Christophersen og Anne Tostensdatter, og foreldrene til Berthe Johnsdatter var datter til John (Joen) Andersen og Mari Olsdatter. Kan det være opplysninger som gjør at noen kan spore tidligere slektsledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg vet ikke hvor sikre fødselsårene for Hans Christophersen og Berthe Joensdatter skulle være, men det nærmeste du kommer er;CHRISTOPHER, født 11.01.1811, døpt 20.01.1811, sønn av Hans Christophersen og Anne Pedersdatter Dahlspladsen. (Kråkstad Mini I 2 1786-1814 3/5 f.77b)likeledesBERTE, født 11.09.1814, døpt 22.10.1814. datter av Joen Andersen og Mari Olsdatter. (Kråkstad Mini I 3 1813-1824 1/9 f.4b no.11).Å ta alle 5 barna samt pleiesønnen med eventuelle familer og samtidig lete bakover fra dine tippoldeforeldre, er vel å 'overta' slekten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Hei Geir!Jeg ønsker ikke at du 'overtar' slekten min. Men jeg tar gjerne imot mer hjelp. Jeg har ganske god oversikt over familien til oldefar Hans Martin født 1841 og hans brødre Kristian August født 1848 og Johannes født 1860. Verre er det med brødrene Johan Petter født 1855 og Andreas født 1860. De ble konfirmert i Ullensaker i 1875, men der slutter de fleste spor. Tror de var under fattigvesenet i Aker. Ønsker også hjelp til å finne opplysninger om Emil Eriksen født 1857.Litt hjelp til å lete bakover fra mine tippoldeforeldre tas også imot med takk! Et alternativ til den Christopher du oppgir, kan være Christopher Hansen født 3.10.1810 i Sørum. Dette kan vel konstateres når jeg finner ut når de giftet seg!hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg holdt meg kun til Ski pga. opplysningene under (1).Dessuten står ved vielsen 21.04.1840 at Christoffer Hansen er født på Dahlseie i Krogstad og Berthe Johnsdatter på Klemmen. (Kråkstad Mini I 5 1837-1847 3/6 f.124 nr.6)hvilket eleminerer så vidt jeg kan se Christoffer fra Sørum om kirkeboka er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Siden du bor i Oslo, bør du unne deg en tur til Riksarkivet, der de jo har 'alt' av de kildene du trenger! Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.