Gå til innhold
Arkivverket

[#13306] Anders Johannesen f. ca. 1795, Enebakk, Akershus


Gjest Leif Erik Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Nilsen

En av mine tipp-tippoldefedre het Anders Johannesen. Han var gift med Maria Petersdtr, og jeg antar at det er disse som gifter seg i Ås 31. mars 1823. Anders er skomaker, 27 år gammel. Maria, som kom fra Trøgstad, er 26, ifølge kirkeboken.Da min tippoldemor Johanne ble født 11. sep 1825, bodde de på husmannsplassen Altona u. Ungersnes, Enebakk. Familien flytter til Hobøl, og der ble sønnen Carl født 3. mars 1829.Carl bosetter seg senere på gården Solbergelven i Frogn, og der finner jeg også Anders i 1865. Han er oppgitt å være født i Enebakk, og han sies å være i sitt 71. år. I den rekonstruerte kirkeboken for Frogn (originalen brant), oppgis dødsåret til 1873, og han sies å være født i Enebakk i 1794.Jeg har bare funnet en Anders Johannesen født i Enebakk rundt 1795. Anders, sønn av Johannes Opsal, blir døpt 29 mar 1795. Foreldre er da Johannes Andersen og Kari Hansdtr, bosatt på Engen u. Oppsal. Johannes Andersen Fladebye og Kari Hansen Berskou ble ekteviet 16 okt 1786, og jeg antar at det er disse som er foreldrene til Anders. Denne Anders fra Engen blir konfirmert 1811. De finnes under Opsal i ft 1801: LenkePå FamilySearch finner jeg en annen familie, med en Anders Johannesen født i Enebakk 29 sep 1795. Foreldre: Johannes Christoffersen og Kari Torbjørnsen. De oppgis å ha sju barn; Kristoffer f. 27. okt 1782, Torbjørn, f. 3. juni 1783, Karen, f. 12 apr 1788, Inger f. 5 aug 1793, Anders, Hasgina, f. 27 jul 1797 og Ole, f. 16 jul 1799.Jeg vet inderlig godt at jeg ikke skal stole på FamilySearch. Det er likevel underlig med en slik familie som jeg ikke finner igjen i kirkebøkene. Jeg finner Johannes Christoffersen, døpt 14 feb 1754, men ingen av de andre. Er dette bare en oppkonstruert familie? Jeg ser jo at det også er en Johannes Christoffersen med rett alder under Oppsal, men han er gift med Kirsten Torbiørnsdtr, og barna stemmer heller ikke.Det jeg ført og fremst lurer på, er om noen kan bekrefte om Anders, sønn av Johannes Andersen og Karen Hansdtr, er den samme som senere gifter seg med Maria og får barna Johanne og Carl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.