Gå til innhold
Arkivverket

[#13310] Vinje: Aslak Svendsen (1813-1899)


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Aslak Svendsen (Egeli), 1813-1899, min tipptippoldefars eldste (halv-)bror, står i 1875-folketellingen som bruker på plassen Øikelien. Hans kone var Sigrid Gjermundsdatter, som var 20 år eldre.Men jeg finner ikke Aslak i folketellingen i Vinje 1891. Finnes det noen grunn til det? Mine kilder forteller at nevnte Aslak døde i 1899 som enkemann og at plassen deretter gikk ut av slekten for godt.Dag T. Hoelseth (1/4 Ekeli!) http://www.geocities.com/dagtho/ekeli.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Dag Vågslid

Hei navnebror. Jeg har lenge vært opptatt av Øykjeleslekta, og jeg har sett på sidene dine med stor interesse. Grunnen til at Aslak ikke er i folketellingen for 1890, er at han døde 1/5 1890. Hans kone døde 28/12 1890. Under folketellingen 2/1 1891 i Øykjelie bor det ei dame so heter Guro Såvesdatter. Hun har som stilling 'oppvarterske for en gammel nu avdød enke', i følge orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Vågslid

Hei navnebror Jeg har lenge vært opptatt av Øykjeleslekta, og jeg har sett på sidene dine med stor interesse. Grunnen til at Aslak ikke er i folketellingen for 1890, er at han døde 1/5 1890. Hans kone døde 28/12 1890. Under folketellingen 2/1 1891 i Øykjelie bor det ei dame so heter Guro Såvesdatter. Hun har som stilling 'oppvarterske for en gammel nu avdød enke', i følge orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Ah! Så opplysningene om at Aslak Svendsen døde i 1899 er altså feil! Jeg har aldri kommet så langt som å dobbeltsjekke dødsdatoen hans da jeg har mest beskjeftiget meg med andre Ekeli-grener. Aslaks gren døde jo ut, da de ikke hadde barn. Jeg antar at det er kirkeboken du har sjekket vedrørende nøyaktig dødsdato? Tror 1899-årstallet er hentet fra bygdeboken (hvis oppl. i de fleste tilfeller må etterkontrolleres), må sjekke hjemme først.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.