Gå til innhold
Arkivverket

[#13312] Berganstua på Sigedal museum.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Er det noen som har kjenskap til denne Berganstua som står på Sigdal Museum. Hvem Bergan gård tilhørte den? I Sigedal og Eggedals gard og slekt er det nevnt 2 Bergan gårder.Det er den som er nevnt på side 1 som jeg er interresert i. Er det noen som vet om dett er den som finnes på Sigdal museum +MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Ifølge mueseumsbestyrer Sigrid Kvisle ved Sigdals Museum er det snakk om Bergan på østsida av 'soner'n'(?), altså Bergan nedre gnr 85, bnr. 4. Berganstua er en 1-etasje bygning med svalgang og inndelt etter akershusisk modell med stort stuerom og 2 kammers. Altså et standard størrelse hus fra ca. år 1800.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hmm,'mueseumsbestyrer' skal selvfølgelig være _museumsbestyrer_. Ja, i tillegg finnes det også andre bygninger ved museet, bl.a. et 1-etasjes stabbur fra en av Gren-gårdene fra omlag 1625-1630.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk for svarene Rigmor og Are.Jeg har forfedere både på Bergan og Green på 1600 tallet. Om berganstua er fra 1800 er den ikke byggd eller brukt av mine forfedere men jeg skal ta turen til sommeren alikevell.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det 1-etasjes stabburet skal være fra Nordre Gren, og bygget ca. 1625. Dette _kan_ bety at det ska settes i sammenheng med Gunnild Nerisdotter, som bodde her på begynnelsen av 1620-tallet, eller hennes sønn Engebret ('Embret') Reidarsson, som er nevnt her fra senest 1629.Forøvrig vil jeg anbefale de som kommer inn på denne slekten fra Bergan og Hovland på Modum, om å lese min artikkel om Lindum i Skoger som kommer i neste Gjallarhorn (nr. 31). Tidsskriftet går i trykken i disse dager kan ventes i postkassene i løpet av et par uker.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.