Gå til innhold
Arkivverket

[#13327] Emigranter til USA.


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Eriksen

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg finner ytterligere opplysninger om følgende personer, og hvordan jeg kan finne eventuelle etterkommere av:Rolf Erik Eriksen, reiste til Indiana, USA, 1922 Juni 1909.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&variabel=0&postnr=165523&fulle=true&spraak=n>LenkeIda Kaspara Eriksen, reiste til Chicago, USA, 15.07.1910.LenkeAstrid Emilie Eriksen, reiste til Washington, 26.11.1910.LenkeAstrid Eriksen giftet seg med Osmund T. Espedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Stein!Jeg begynner med de siste, Astrid Eriksen og Osmund Espedal Fra SSDI: /dette kan du selv se på på http://www.rootsweb.com (jeg bruker en annen som gir litt mer)ESPEDAL, OSMUND SS#320-05-6197 Issue State: IL BIrth: 25 Mar 1884 Death: Feb 1979 Death State: Europe Last Known residence: Norway (Oslo), XX703 58250 (Lankin, North Dakota)ESPEDAL, ASTRID 538-05-7547 WA 9 Feb 1892 May 1975 CA Los Alamitos, California 90720-----I California Death Index fortelles det: ESPEDAL ASTRID E FEMALE 9 Feb 1892 31 May 1975 Birth: OTHER COUNTRY LOS ANGELES 538057547---------I 1930 bodde følgende familie i 1930 U.S. Federal Census Washington Grays Harbor Hoquiam District 36 (25 av 30)Osmund Espedal, fotograf i studio, eide sitt hjem 38 år gml. (ja, det står det), f. i Norge, imm. 1909, naturalisert.Astrid Espedal, intet arbeide, 38 år, (her stemmer det jo), f. i Norge, alienRolf Espedal 11 år f. i WAEleanor Espedal 7 år, f. i WAR Espedal 819 Emerson Ave Hoquiam, WA 98550-1834 (360)532-7360Denne heter ikke Rolf, jeg tror han heter Ronald. Men, det er jo verdt en telefon?Ellers kan det jo være interessant å se at Osmund jo ser ut til å ha dødd i NOrge? Laila -------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

For ordens skyld så emigrerte Rolf den 9.juni i 1922, og det står oppført i emigrantprotkollen at han hadde perm til 1923 med 'bedre fortjeneste'. Antakelig har han fått utsatt militærtjenesten. Kom han tilbake?-----Den 30.august 1922 ankommer det en Rolf Eriksen med SS Gaute fra Cardiff. Joda det må være din Rolf selv om han har pyntet 6 år på alderen.I manifestet står det at han tok hyre den 10.6.1922 i Oslo som 'fireman'. Han jobbet tydligvis på båten sammen med andre. Se linje 20 i manifestetLenke-----I census 1930 finnes den en Rolf EriksenEricksen, RolfAge: 32 Year: 1930, Birthplace: NorwayState: New Jersey ED: 6, County: BergenTownship: Bergenfield-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Rolf E. og Ragnhild Ericksen ankom Ellis Island 20. juni 1922. De skulle til brother in-law Edward Tandberg, 235 Marshall Str. Gary, Indiana. Denne Edward er gift med Kaspara.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Så la oss ta Ida Kaspara som da dro i 1910 til Chicago, og havnet i Gray, Indiana med her Tandberg... 1930 U.S. Federal Census Indiana Lake Co Gary District 51Marshall StreetTandberg, Edward N. eide sitt hjme, 42 år gml. har vært gift siden han var 23, f. i Norge, immigrerte i 1910, formann, Bridge worker. NaturalisertTandberg, Kaspara, hustru, 40 år, g. siden hun var 21, f. i Norge, immigrerte i 1910Victor sønn f. i Indiana, 17 år, checking clerk, bridge works Dorothy, datter f. i Indiana 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du kan jo sjekke ut manifestet til disse Rolf'ene som ankommer Ellis Island. Antakelig har Rolf jobbet seg over flere ganger. Alderen får du ta med en klype salt.[url="http://ellisisland.jewishgen.org/GenSearch/Search?LNMDM=&FNMDM=&TOWNDM=&REPEAT26=&uid=10447377123301044737949000&firstkind=close&FNM=Rolf>Lenke &kind=close&LNM=Eriks&townkind=close&town=&SYR=&EYR=&offset=1&SAGE=&EAGE=&pagesize=500&BSYR=&BEYR=-----Tilbake til Rolf i forrige innlegg.Om det er riktig Rolf (32 år),maler av yrke, så er han gift med svenske Agnes (37 år). De har en datter som heter Aase (?)(5 år)født i New York.Rolf fikk stasborgersakp i 1915. Se linje 40,41 og 42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nei, jeg tror ikke det... han var 'warehoouse-worker'....Hvordan lager du link til de forstørrede manifestene?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

He he .... nå kan du lure nå!!Når du kommer inn på disse Census-sidene eller på manifestet til Ellis Island trykker du rett og slett bare på funksjonstasten 'F11' og adressefeltet kommer opp klar til å kopieres. Manifestet er jo en ting man kan kjøpe, og det er få tror jeg som kjenner til F11. Synd er jo det.Det er kjekt å kunne angi kilden, og jeg synes forøvrig det er flott at Stein også har gjort det i sitt innlegg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, census-sidene går ikke for de som ikke har subscribsjon, så de linkene kan en bare glemme...men, takk for tips!! Jeg får den allikevel ikke med meg over, men det er jo ikke din skyld... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Victor Tandberg ser ut til å dø i Oregon:TANDBERG, VICTOR 355-05-6438 Issued: IL Born: 16 Nov 1912 Died: Sep 1984 OR Forest Grove, Oregon 97116det var kun han reg. i Oregon med navnet Tandberg i SSDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Tusen takk for all hjelp. Her fikk jeg litt å jobbe med.Rolf Eric, Astrid Emilie og Ida Kaspara er min farfar's søsken så det hadde vært artig å funnet noen etterkommere av ovennevnte emigranter.Kan dere gi meg et tips om hvor jeg kan legge ut en etterlysning i USA, for det er vel eneste måten å prøve å finne nålevende etterkommere ?Igjen takk for hjelpen.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Takk Laila.Jeg forsto ikke at det var hentet fra telefonkatalogen. Forbandt det med tellingen 1930.......Jeg skal prøve det du sier.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, det kan jeg se nå... må huske på en strek og en enter og.....Lykke til!!! FOrtell hvordan det går! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Stein Eriksen

Laila.Vil bare fortelle at jeg nå har fått mail i fra en av mine tremeninger i USA. Jeg prøvde å ringe, men kom aldri frem. Da sendte jeg brev til de Espedalene i Hoquiam som kunne være aktuelle.Hun ble veldig glad for å høre fra meg, og det var moro.Tusen takk til flotte medhjelpere her på forumet.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.