Gå til innhold
Arkivverket

[#13331] Jacob Olson f. 1867 i Sund. Reiste til Minnesota i USA i 1888


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg og finne noe ut om Jacob Olson f. apr. 1867 på Hevrøy i Austevoll (i daværende Sund sogn). Jacob drog til USA i 1888, og det gjorde også brødrene hans Nils Olai og Hans Olai Olson. Hans bodde hele sitt liv i Adams i Minnesota. Nils bosatte seg siden i Oklahoma. Jeg har fått opplyst at Jacob døde i ung alder, men jeg vet ikke når tid han døde eller om han hadde familie da han døde. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Forøvrig kan jeg opplyse at Jacob, Nils og Hans var brødrene til min morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Ønsker å ta opp igjen denne saken her. Håper at det er noen som har tilgang på folketellinger i USA som ev. kan finne fram til opplysningar om Jacob. Etter det jeg har har fått opplyst så døde Jacob i ung alder, men jeg vet ikke når og hvor eller hva som skjedde med han. Jeg vet at en av brødrene hans (Nils) fikk tilsendt billett til USA, det kan være mulig at det var Jacob som sendte den. Jeg antar at Jacob bosatte seg i Minnesota? (Han var også i nær slekt med de som utvandret fra Lundøy). Det er mange brikker som mangler i mitt 'puslespill', men det er bare denne jeg ikke har fått plassert av min morfar sine søsken. Jeg vet ikke om han hadde famile? Jeg vet omtrent ingenting om han. Det hadde vert fint om jeg kunne få litt info om Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Terje.Jeg lurer på hvordan du vet at Jacob døde i ung alder?Og hvordan vet du at Nils reiste til Minnesota og Hans reiste til Oklahoma?Har du deres opplysninger via folketellinger, familiehistorier eller annet?Etter hva jeg kan se står det ingenting om destinasjonen til Jacob i den emigrantlisten du ga lenke til.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg, har forsøkt en masse, men har ikke funnet riktig ut av det. Jeg har brukt Google og har funnet mye ut ved å benytte meg av den søkemotoren, men har ikke kommet i mål med denne. Det er mulig at Jacob døde rundt århundreskiftet, men jeg vet ikke, bare antar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Grunnen til at jeg vet at Hans reiste til Minnesota og at hans reiste til Oklahoma er følgende: I 1995 var jeg på leit etter disse personene og en slektning av meg (en prest) som er fra Iowa var i kontakt med en kollega i Adams i Minnesota og fant fram til at Hans døde i 1959. Siden så reiste denne presten til den adressen som var Hans sin siste bostedsadresse og der fant han dattera hans på over 90. Hun visste lite om Nils, men en annen slektning av meg fant at Nils flyttet til Oklahoma i 1918 og etter mye søking i Oklahoma så fant jeg frem til noen av tremenningene mine i Tulsa i Oklahoma. Når det gjelder Jacob, så vet jeg bare det min mor har fortalt etter sin far. Jeg vet at Jacob reiste bort i 1888 sannsynligvis sammen med noen av sine slektninger fra Lundøy. De var i hvertfall mange fettere og kusiner som reiste til Amerika på den tiden. Noen reiste til Minnesota andre til andre steder i USA. Siden både Nils og Hans bodde en til i Minnesota så antar jeg at også Jacob bådde der, men jeg vet så altfor lite om hva som skjedde med Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Av denne Lenke går det fram at Jacob reiste sammen med Elling, Nils og Otto som var hans fettere på morsiden. Det kan tenkes at alle tre har havnet på samme sted. Det kan nok være mulig at de har havnet på et helt annet sted en det jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Jeg hadde regnet det som sannsynlig at Jacob hadde reist til Minnesota siden hans brødre også reiste dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har obit for Hans. Det står ingenting om hans søsken der. Hans døde i 1959. Det dukket imidlertid et nytt problem opp da jeg fikk obit'en fra Hans og det var at han hadde en søn ved navn Odin. Jeg fant siden at han bosatte seg i Chicago og at han hadde familie der, men ellers ingenting annet. Jeg har også fått obit'en etter kona til Hans. Nils døde i førti åra, men Jacob var død lenge før det. Jeg vet at det i noen tilfeller står i Obit'en om det var andre søsken som var død tidligere, men jeg har ikke funnet opplysninger om Jacob på noen av de obit'ene som jeg har fått. Hvor ung Jacob var da han døde vet jeg ikke. Kanskje det var rundt århundreskiftet? i 1900 var han 33 år gammel, men gammel nok til å kunne hatt familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Terje!Jeg har noen forslag til deg, slik at det blir litt enklere for andre å hjelpe deg:Du har jo laget iallefall et tema tidligere som grenser opp til det du spør om her.Da anbefaler jeg følgende:1. Link tydlig til det andre temaet.2. Skap 'luft' mellom opplysningene ved å bruke Enter-tasten. Dette gjør det enklere for andre å lese.3. Samle all informasjonen du har om hver enkelt person hver for seg. For eksempel. Skriv kun om Jacob ( med fødselsdato og alt annet du har om Jacob) for seg, skap 'luft' og så legg spørsmålet under dette.4. Har du funnet noe på nettet, så kopier lenken og 'lim det inn' i innlegget ditt.Det gjør det enklere for andre å hjelpe deg! Det er mange som ønsker å hjelpe, men det blir ofte vanskelig å få oversikt når alt skrives i ett.5. Og hvis du lager nye tema, så sørg for at du linker til tidligere tema, ellers risikerer du å få dobbelt opp av informasjon.Ta heller med for mye informasjon - bare sørg for å systimatisere den.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for gode tips. Jeg er enig i at det ser mye mer oversiktlig ut når man har litt mer 'luft' i mellom.Denne linke viser til noen av slektningene som Jacob utvandret sammen med.Jeg vet veldig lite om Jacob.Født april 1867 på Hevrøy i Austevoll daverende Sund Sogn. Faren het Ole Jacobsen Hevrøen og moren Ingeborg (fra Lunnøy eller Lundøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er også en lenke som kan knyttes til denne etterlysingen. LenkeJeg har prøvt det meste, men jeg har ikke tilgang til folketellingene for USA. Det er mulig at han døde rundt århundreskiftet. Jeg vet ikke om det finnes noe reg. som er tilgjengelig for de som døde for så lenge siden? Det er også mulig at han brukte et annet fornavn som til dømes Jack. Jeg vet ikke om det var vanlig på den tiden og forandre fornavn. Brødrene hans tok etternavent Olson, så jeg antar at Jakob også kalte seg for Olson, men stort mer vet jeg ikke om han. Skulle så gjerne visst noe mer, men står helt fast i min søken etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Terje!Ettersom du vet at en av fetterene til Jacob emigrerte til Minnesota, og ettersom du tror at det er der Jacob endte opp, så kan du jo legge inn en etterlysning påRootsweb, Minnesota:[url="http://boards.ancestry.com/mbexec?htx=board&r=rw&p=localities.northam.usa.states.minnesota>LenkeLegg det inn under 'Unknown' eller finn fram til det county som passer best.Ellers har duMinnesota Historical Society http://www.mnhs.org/som kanskje kan hjelpe deg.Den eneste folketellingen som kan hjelpe deg er vel 1890-tellingen, hvis den eksisterer der hvor Jacob emigrerte til..Ellers kan jo en etterlysning på : Norwegian Heritage hjelpe deg videre med hvor og når (og OM ) Jacob kom seg til Amerika:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.