Gå til innhold
Arkivverket

[#13335] Inderøy: Berit Sivertsdtr. (f. ca. 1773). Foreldre?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Berit Sivertsdtr. var i følge folketellingen 1801 født ca. 1773 og gift med Johannes Jonsen (f. ca. 1774). De ble gift til plassfolk på Grandan i Røra, nærmere bestemt Grandholmen. Senere flyttet de til Grandhaug.De giftet seg sannsynligvis 17. mars 1796 og hadde i hvert fall sønnen Sivert (f. 1796).Hvem var foreldrene til Berit?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Den eneste Berit Sivertsdatter med riktig alder, som jeg i farten finner, er Berit Sivertsdatter Austad. Hun var født 30. jan. 1771, men var gift med Ole Pedersen Berg (nevnes også i 'Ættetavlor fraa Innherad').Jeg vil derfor anta at 'din' Berit ikke er fra Inderøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk svært mye for avklarende opplysninger. Kan Berit være fra Ytterøya? Jeg finner heller ikke hennes mann Johannes Jonsen (f. 1774) på Inderøy i det aktuelle tidsrom. Kan begge være derfra?Jeg harr en teori en gang om at Berit sivertsdtr. var datter av Sivert Toresen (f. 1744) fra Grandan, der Berit og Johannes ble boende. Men jeg har ikke funnet at de hadde en datter ved navn Berit.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Sivert Toresen (ca 1744) gm. Berit Iversdtr.(ca 1734) hadde iallefall disse barna: 1) Elen (ca 1764) 2) Hans (ca 1770) 3) Anne Marta (ca 1774) 4) Tore (ca 1777) 5) Lars (ca 1780)Berit Iversdatter hadde vært gift før med en Paul, og hadde med ham sønnen Iver Paulsen (ca 1761).Finner nok ingen Berit på Grandan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Hallvard!Selv om det kunne være nærliggende å hevde at datteren slo seg ned på foreldrenes gård, har ikke jeg heller funnet Berit som datter til Sivert Toresen. Hun kan jo ha 'gjemt' seg bort...Forloverne til dem het Christian Loraas og Ole Klædt. Vet ikke om dette kan være en pekepinn for lokalkjente? Ligger Lorås nær Grandhaug f.eks?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Gården Grandhaug eksisterer ikke lenger. I bygdeboka for Inderøy (1937) kan vi lese at Tore Sivertsen, eier av nabogården Grandan, kjøpte Grandhaug rundt 1770, og la eiendommen under sin egen gård, Grandan.Husmannsplassen Grandhaug er omtalt seinest 1801, nevnes ikke i tellingen av 1825 eller seinere.Grandan og Lorås er nabogårder på Røra i Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Hallvard, igjen. Nå vet jeg det også, at Grandhaug ikke finnes i dag, men Grandan.Er det litt merkelig at de to, Johannes Jonsen og Berit Sivertsdtr., slo seg ned på Grandan uten å ha tilknytning til den?Når Lorås er nabogård til Grandan, kan Johannes være derfra, også sett ut fra at en av forloverne var derfra? Ser i Inderøyboka, bd. 3, at i 1762 var Jon Olsen og Berte Jonsdtr. plassfolk under Lorås. Kan dette være en pekepinn?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.