Gå til innhold
Arkivverket

[#13339] Christian Hansen i Modum kirkebok 1821?


Gjest Siri Undall
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Undall

Kan noen hjelpe meg med Christian Hansen født i Modum i 1821? Foreldre og ev. søsken? Jeg finner ham i folketellingene for Kristiania i 1865 og 1875, med kone Christine Marie og to døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Siri Undall

Jeg prøver meg på denne igjen, for nå har jeg funnet dåpen i kirkeboken for Modum:Født December 25 1821 Christian. Dåp 3 S. e H 3 K(= 3. søndag e. Hellig-trekongers dag) Snarum Januar 27de. Foreldre: Hans Larsen Aamodts Eje Evensæter og Hustru Berthe Christophersd. Faddere: Anne Hansdtr. Præsterud, Oline Hansd. ibd (=sammesteds) Ole Ingebretsen Aurvandsbraaten, Ole Ingebrigtsen AamodtEje, Ole Andersen ibd.Jeg leter etter info om foreldrene Hans Larsen og Berthe Christophersd. og ev. søsken til Christian. Det finnes kandidater i 1801-tellingen, men navnene er så vanlige, at det ikke er til å stole på. Finnes det noe Evensæter på Modum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 finner du Evensæter i Hole.Jeg kan ikke hjelpe deg, men iflg. FS så ble Hans Larssen og Berthe Christophersdatter gift 13/8 1803 i Modum. Kanskje står det et gårdsnavn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg kan ikke hjelpe med navn, men Evenseter er en plass som ligger under gården Aamot på Drolsum i Modum.Denne plassen ligger nesten helt på grensen mot dagens Ringerike Kommune. Jeg tror det tidligere het Tyristrand.I Modumbøkene er det meget lite om denne plassen:'I nærheten av Gravermoen ligger plassen Evenseter som i følge matrikkelen av 1803, var solgt i 1777 til Ole Andersen fra Ringerike. Bruket var ikke skyldsatt, men ytet skatthjelp til Aamot. Gravermoen var den gang ansett som seterbøle under Aamot.'Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Hei, og tusen takk for gode innspill om foreldrene og info om Evensæter!Til innlegg 4: Jeg har sjekket kirkeboken for Modum 1803: '13. S. e. Trin lyst 1ste Gang, for Ungkarl Hans Larssen Solum (skal forevise Attest) og Pige Berthe Christoffersdr. Caut: Christian Knudsen Aamodt, Peder Povelsen Aamodt bet 1rd Do 5rd Copul Heggen 13. Aug'. Det er jo mulig dette er riktig par. Men det er jo temmelig lenge før Christian fødes i 1821.Til innlegg 5: Den første lenken er en mulig kandidat, men den siste har jeg slått litt i fra meg. Han ville vært 68 når Christian ble født. Men det er jo selvfølgelig ikke helt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hvisomatte denne Hans Larsen lenket i innlegg (8) viser seg å være den du søker, bør du ta en titt i *Ringerikske Slekter bind I*, utgitt 1927. Forfatter A. Lagesen.Dette bindet hjelper deg i så fall godt stykke bakover i tid. Når det gjelder Hans Larsens moder, Ronnow (Rønnaug) Ellingsdatter, kan jeg hjelpe deg med linjer som går lengre bakover i tid enn bygdeboka forteller om. Hun ætter fra de eldste bondeslekter i Soknedalen på Ringerike, ditto fra Flå i Hallingdal.Men først må det bekreftes at 'din' Hans Larsen var identisk med Hans Larsen som bodde på Solum i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Jeg vet ikke om dette er de rette, men der er mye som synes å passe.Ekteparet Berthe Christophersd. og Hans Larsen dør på gården Hoele i Modum henholdsvis 14/3 og 12/11 1829. Hun er 56 år og han 69 år.Det oppgis at de har 5 barn. 1 sønn som er blitt myndig (fylt 25 år)mellom de to dødsfallene, 3 ugifte døtre og 1 mindreårig sønn.mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Alderen på Hans Larsen som døde 1829 passer bra med Hans Larsen Solums alder i 1801.Tilllegg til (10): Dersom du finner ut du vil se i 'Ringerikske Slekter - bind I*, anbefaler jeg også å ta en titt i medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag,*Hringariki nr. 2 - 2005*. Både artikkelen *Tyristrandslekter* og artikkelen *Noen ættelinjer fra Flå i Hallingdal til Ringerike* blir til god hjelp. LenkeBåde boka og heftet er å få via fjernlån. Kjøpt også, dersom du skulle ønske. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Tusen takk for innspillene! Så spennende! Jeg skal se på Ringerikske Slekter og Hringariki på biblioteket, og se etter om jeg finner ut noe mer.Til innlegg 11: Dette ser lovende ut. Hva er kilden til disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Den myndige sønnen i (11) kan vel hete Lars Hansen, ett søk i FS(IGI) kom med en med det navnet f. 1805 på Evenseter. Han giftet seg 22/9-1831 med Maren Dorthea Nielsen f. 15/1-1806, 4 barn er også knyttet til dem: Berthe Carine Larsen f. 04 OCT 1831 Flannum, Modum, Buskerud, Norway Halfdan Inge Larsen f. 02 OCT 1833 Haug, Modum, Buskerud, Norway Nils Larsen f. 06 NOV 1836 Saetersberg, Modum, Buskerud, Norway Hans Jorgen Larsen f. 19 MAY 1839 Nordbraaten, Modum, Buskerud, NorwaySøk med Hans Larsen som far og Berthe Christophersdr. som mor resulterer i ei Randi f. 16/3-1811 og Helle f. 28/4-1815 samt Christian (2)Disse bør sjekkes i kirkeboken, men jeg har den ikke tilgjengelig for tiden.Kandidat til Helle i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Etter litt søking i FS(VRI) finner jeg en Christian Hansen (sønn til Hans Larsen) som 33 år gammel gifter seg 13/10-1855 i Oslo med 23 år gamle Maria Christine Solfeldt (datter til Peter Solfeldt). Aldersforskjellen stemmer ikke helt, men ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Regner som sagt med det er meget stor sjanse for at Hans Larsen på Solum i 1801, var samme karen som giftet seg 1803. Skulle forundre meg om det levde to jevngamle Hans Larsen Solum på de trakter.Legger derfor ved et grovt kladdeutkast til en anesirkel, slik at det blir lettere å finne fram i de sekundærkildene som eventuelt lånes. Som det forhåpentligvis vises, går mange linjer tilbake til Flå. Anbefaler samtidig å låne *Gards og Slektshistorie for Flå i Hallingdal - bind I og II*, utgitt 2003. Forfatter Terje Østro.Disse 2 bindene er de første i en serie fra Flå. Av de gårdene sirkelen viser til dekkes Gulsvik, Buøen og Sønsteby av disse 2 bindene. Vi kommer derfor adskillig lengere bakover enn sirkelen viser. Mvh Ellef.

bilete0680.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Takk igjen, alle sammen, dette ser jo fortsatt meget lovende ut!Til innlegg 15: Der er du tilbake på riktig Christian. I kirkeboken står det at han er 33¾ år når han gifter seg, så da passer det godt allikevel.Til innlegg 17: Dette ser jo kjempeflott ut! Jeg håper dette er min Hans Larsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (18): Det blir trolig ikke enkelt å få fastslått hvem Hans Larsen Solum var. Såpass langt tilbake i tid finnes neppe fødested eller dåpsdato innført ved hans begravelse i 1829?Tror heller ikke det var holdt skifte etter foreldrene til Hans Larsen. Men Ringerikske Slekter opplyser at han brukte gården Solum mot avgift *og formontlig hadde den, saalænge forældrene levde*. Da kan det være en ide å ta en titt i kirkeboka fra Hole, for å se om Hans Larsen Solum og Berthe Christophersdatter også hadde barn til dåpen i Hole. Sjøl om de ble gift på Modum, bodde de kanhende på Solum de første årene etter ekteskapet.Som sagt vil det forundre meg dersom ikke Hans Solum er *din*. Sjøl om vi i tillegg til Tyristrand, finner Solum både i Sigdal og Flesberg, høver kun Tyristrandingen (Holeværingen) med 1801-tellingene fra Buskerud. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Jeg var på biblioteket i dag, og kikket i Ringerikske Slekter - bind I og Modums historie, men jeg fant ingen flere spor på at jeg er på rett vei. Jeg må nok lete i kirkebøkene for Modum og Hole. Det skal jeg gjøre etter hvert. Takk igjen for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Undersøkte litt fra Modum for et par dager siden, og hadde nok etterlysningen din i minne.Det kan tyde på Hans Larsens fødested nå begynner å sirkles inn. Hans og Berthe bodde trolig på Solum de første årene etter ekteskapet. Etter Kirkebok nr.2 fra Hole, fol.147a (Rull HF 405) hadde de dattera Kristine til dåpen 13de S. Trinit 1804 (= 26.aug). Faddere var: Gunild Wesetterud, Marie Berggaarden, Christian Solum, Hans Christophersen ibid, Ole Christiansen Aamodt. Kunne ikke se at Kristine var begravet før 1812 i Hole.Likeså opptrer både 'Berte Solum' og 'Hans Solum' som faddere da et barn fra Grefsrud på Tyristrand ble døpt 20.Søndag i Trin.1806 (= 19.okt). Funnet i Kirkebok nr.3 fra Hole, Rull HF 406. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Takk igjen for hjelpen! Kristine er et lovende navn, en av døtrene til Christian Hansen het Hanna Christine (den andre Marie Birgitte). Når jeg får anledning, skal jeg kikke mer i kirkeboken for Modum (og Hole).Hringariki nr. 2 var ergelig nok forsvunnet på Deichman, så det får jeg finne et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dersom ikke *Hringariki nr.2 - 2005* er å få på Deichman, er det trolig et eksemplar på Riksarkivet og et hos Norsk Slektshistorisk Forening.De to artikkelene er på tilsammen 31 A4 sider. Jeg kan kopiere de dersom du ønsker. Likeså formidle salget av heftet. (Prisen på heftet er kr.100 + porto). Send meg i så fall en privat mail. Adressen er: ellef-e(krøllsnabel)online.noForsøkte i går aften å forfølge et annet par fra Tyristrand. De levde på samme tid, og forsvant også og over grensen til Modum. Forfulgte disse et stykke, og tok samtidig et blikk i kirkeboka på ekteskapet til Hans og Berthe, lik det du har funnet (7). Synes det var merkelig at Hans skulle forevise attest, dersom han var fra Modum. La merke til at dette også var anmerket for en Sigdøl, hvis lysning var ført på samme side.Tok en ny pause i jakta på det andre paret, og tittet på dåpen til Randi dpt. Mar.Bebud.1811 og Helle dpt.3.die S.e.Trinit 1815. (født 28.apr.1815). Innlegg (14) viste veien. Legg spessielt merke til to faddere ved Helles dåp. Kari Larsdatter Vesetrud, var nok Tyristranding. Og ikke minst Lars Aslesen Bergaarden.Sistnevnte var høyst trolig fra Berggaarden på Tyristrand, og fetteren til Hans Larsen. Forholdt seg slik at faren til Hans - Lars Larsen Solum hadde ei søster Anne. Denne Anne (farsøstra til Hans) vart gm Asle Trondsen Berggaarden. En av deres sønner het Lars, og var nok fadderen Lars Aslesen Bergaarden.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Til innlegg 24: Tusen takk for tilbudet om kopiering. Hvis det viser seg at 'mine' er nevnt, vil jeg heller bestille heftet. Jeg sender deg en epost.Jeg tror også Hans ikke var fra Modum fordi han skulle forevise attest.Jeg har også vært og kikket i kirkeboken for Modum i dag, men jeg er nok ikke like dreven som deg i dette. Jeg fant bare Randis dåp, og hadde problemer med å lese hva det stod. Så takk for det du har skrevet fra kirkeboken!Fadderen Lars Aslesen Bergaarden: jeg tror han er Hans og broren Lars Larsens nevø (ikke fetter), men dåpsbarnets fetter. Jeg har notert meg fra Ringerikske slekter at Asle Tronsen Berggaarden 1758-1827 var gift med Hans og Lars sin søster Anne Larsdatter 1758-1844.Til innlegg 2: Christian Hansens fadder Anne Hansdtr. Præsterud tror jeg må være den Anne gift med Ellef Hansen som fikk Presterud under Øderud (Modum) ca 1818-1842 (i flg. Ringerikske slekter). Men om en av dem er i slekt med denne familien, har jeg ikke funnet ut av ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.