Gå til innhold
Arkivverket

[#13342] Foreldre til Hans Henrik Hansen født 1789 Aarvik Skjervøy Troms.


Gjest Arvin Andreassen Skjervøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvin Andreassen Skjervøy

Jeg ønsker også å vite foreldrene til hans kone, Ane Marta Malene Nilsdatter. Vet ikke hennes fødsels år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg ønsker å hjelpe deg, men det er ikke helt enkelt. Du har mange Tema som alle gjelder omtrent det samme, og det er vanskelig å lete gjennom flere tema. Dessuten bør du være helt klar på hva du ønsker å vite. Overskrifta bør inneholde navn på fylke hvis du vet det.Etter å ha lest alle dine tema har jeg oppfattet det slik at du vil finne forfedre til Andreas Bertheus Hansen bosatt på Rekvik nordre i 1875 sammen med sin kone Marie Karoline Hanssen og deres sju barn.Andreas B.Hanssen f.11.aug.1835, døpt 1836 i Loppa, Finnmark. Kilde Kirkebok for Loppa, Digitalarkivet. Gift 1859 med Marie Karoline eller Caroline Maria. Jeg har ikke funnet dem i 1865, men i 1875 er hennes navn skrevet som Marie Karoline Hanssen f.1832(ca) i Skjervøy, og hun er av etnisitet l(lappisk). Du ønsker å finne hennes foreldre, ikke sant?Foreldrene til Andreas B. er Hans Andreas Hansen og Gjertrud Marie Bertheusdtr. Gift i Hasvik kirke i Loppa 28.4.1826. Begges bosted er Brevig (i Loppa?). Hans alder er 26 år,f.ca.1800, fødested ikke angitt, hun er 20 år, f ca.1806, fødested 'i Tromsøe'. Kilde Kirkebok for Loppa, DA.Jeg har ikke funnet begge to i 1865, men jeg har funnet ei Gjertrud M.Bertheusdtr. på Haraldseng i Loppa,55 år f.i Tranøy, gift med en ca. 30 år yngre mann, sannsynligvis en enke gift på nytt. Om det er den rette Gjertrud kan hun være datter av Berteus Thommesen og Ingeborg Jørgensdtr., bosatt på Furø i Tranøy i 1801 (Nevnt i et svar til deg på et annet innlegg.)Farfaren Hans Henrik Hansen ser det ut til at du allerede har opplysninger om, men jeg gjentar dem likevel. Døpt 1789 i Skjervøy, fødested Aarvik, død 1856 i Skjervøy. Hans foreldre er Hans Joensen, fødselsår ukjent, død før 1792 da kona blir gift på nytt. Mora heter Ane Mikkelsdtr., 54 år i 1801, gift på nytt med Hendrich Jacobsen, bosted Aarvik, Skjervøy.Hans Henrik Hansens kone var Ane Marta Malene Nilsdtr. Har du fødselsår og fødested på henne? Jeg forstår at det er hennes foreldre du nå ønsker å finne fram til? Har du lett i Folketelling 1801 og 1865?Jeg tror det kunne være lurt å spørre etter forfedrene dine på denne siden www.troms-slekt.com på det som heter Query Forum. Det er mange gode hjelpere der som har tilgang på avskrifter av Skjervøy kirkebok. Og kanskje det står noe i Skjervøy bygdebok?Sist, men ikke minst: Jeg ønsker en tilbakemelding på at du har lest dette. Bruk blyanten og si fra om det jeg har funnet stemmer med det du vet.Til andre mulige hjelpere: Jeg har dessverre ikke lært å lage linker når jeg skriver innlegg i DA, det ville jo gjøre det lettere for andre.Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Husk at det finnes en avskrift av den første kirkeboken for Skjervøy. Avskriften dekker kun døpte årene 1748-1763 og 1781-1785. Den finnes på Nord-Troms museums internettsider [url="http://ntrm.no>http://ntrm.no under kilder.Flere nyttige linker til slektsforskning i Nord-Troms kan finnes på denne adressen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Hei Arvin. Nå har jeg sett på Skjervøy kirkebok, avskriften som Andreas Snildal nevner ovenfor.1781 døpt Hans Johansen og Ane Michelsdtr., Singlen, deres 3.barn, navn Rachel. Alle fadderne er fra Årvik.1783 døpt Hans Johansen og Ane Michelsdtr., Årvik, deres 4.barn, navn Martha. Fant ikke deres 5.barn døpt, men lette vel ikke nok.1787, 28.oktober døpt Hans Joensen og Ane Michelsdtr., Årvik, deres 5.barn, navn Hans Henrich. Faddere var klokker Stabrun, prestefrua, Jens Jensen og Niels Tygesen, Årvik. Som du ser er navnet skrevet Hans Johansen tidligere, men det er samme person som er far.1787 18.mars holdt presten likpreken over 3 mennesker som omkom på sjøen, fra Årvik. Min tanke er at Henrik Johansen muligens var en av disse, slik at Ane Michelsdtr. ble enke allerede mens hun var på vei med Hans Henrich. Allerede i 1791/92 er hun gift for 2.gang og får et nytt barn, se Folketelling 1801.Både Hans Johansen og Ane Michelsdtr. må være født rundt 1750, så jeg lette etter deres fødsel. Fant ikke dåp på Hans, men i 1749 døpes Johan Sørensens barn av Årvik, navn Søren. Johan Sørensen mulig far til Hans?1750 døpt Michel Olsens barn av Skorpen (Kvænangen), navn Ane. Det var ikke mange som het Michel på den tiden, i hvert fall ikke i kirkeboka. Det kan stemme med Ane Michelsdtr. som sies å være i sitt 55 år i 1801. +/- 2 til 5 år i avvik fra riktig alder er ikke uvanlig i Folketellingene.Jeg forsto det slik at du hadde funnet forfedrene til Hans Henriks kone Ane Malena Nilsdtr. Det var jo så mange Anne/Anna Nielsdtr. i Skjervøy i 1801. Den som passer best er Niels Tygesens datter, Årvik.Fant i Skjervøy kirkebok 1791 døpt 18.september Niels Tygesen og Ane Catrina Jacobsdtr. Årvik, deres 1.barn, navn Ane Malena. Døpt 1792 samme foreldre deres 2.barn Karen. Sammenlignet med FT 1801 stemmer det med Niels Tygesen og familien på Årvik, men der er kona bare kalt Abel. Hun het vel egentlig Abel Catrine Jacobsdtr.(Danefær?) Jeg har ikke funnet fødselen hennes, rundt 1763.Jeg fortsetter å lete litt til om det skulle dukke opp noe. MVH. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Nå fant jeg Andreas Bertheus Hansen og familien hans i 1865. De bodde på gården Rækvik nordre i Skjervøy (som i 1875). Hans navn er skrevet Andrias, så da jeg søkte på 'Børjar på Andre' fikk jeg ikke opp hans navn. Husmann m/jord, 32 år.Om kona står det: Maria Karolina Hansen, 35 år. Fødested Svirige, 33 år i Norge. Merknader: E - flyttet fra kvenlista. Lurer på hva E betyr? Enke? At hun hadde vært gift før? De har barna Hans Martin, Karl og Anders Johan, samt pleiedatter Magrete Hansdtr. f.ca 1852. I 1875 har de ei datter Ane Margrete f.1852.Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Så dum jeg er! E betyr selvfølgelig Etnisitet. Overført fra kvenlista, ikke finsk, men svensk.Når det gjelder foreldre til Marie Karoline så bør du se på vielsen i Skjervøy(?) 1859. Der skal brudens fars navn være oppgitt. Jeg ser at Olaf Hansen har tilgang på Kirkebok for Skjervøy for den perioden. Kanskje han er snill og gjør et oppslag for deg?Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Her følger litt ministeralia fra Skjervøy 1748-1781.----------------Trolovede, 1777, fol. 86b:d: 19 Julii, trolovet Hans Johansen som har til bøxel ??? Henrich Jensens Jord i Aarvig med Pigen Ane Michelsdtr. Spons: Henrich Jensen Søren Erichsen----------------Copulerte, 1778, fol. 107b:d: 1ste Decbr ægteviet Hans Johanss. Aarvig med Ane Michelsdtr.----------------Døbte, 1778, fol. 65b1ste Søndag i fasten, introd Hans Johansens (kone?) af Aarvig barnet blev(?) døbt og død----------------Døbte, 1779, fol. 57bTrinit. Søndag, introd Hans Johansens kone efter døbt og dødt barn ??????? Aarvig----------------Og litt fra Skjervøy 1781-1817:Begravede, side 264, 1787Den 18de Marti jordet1mo Hendrich Jensen Aarvig død in Februarij 59 Aar2do Hans Jonsen ???? død in Februarij 39 (?) Aar3tio Ole Michelsen ???? død in Februarij 27 Aar----------------Her var det en del ord som var vanskelige å lese, blant annet alderen til Hans Jonsen. Er ikke helt sikker på om det skal være et nitall etter tretallet.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Hans Johansen/Jensen må være identisk med Hans Jansøn som vi i Ekstraskatten 1763 for Tromsøe fogderi finner i Aarvig. Han bor sammen med Henrik Jensøn og hans kone Rakel Hansdr:, og han er listet opp som barn. Henrik Jensen som dukker opp i kildene rundt Hans Johansen var altså hans stefar, og ut i fra trolovelsen med Anne Mikkelsdatter, virker det som om Hans hadde fått jord av stefaren. Siden moren heter Rakel og Hans kaller sitt tredje barn dette, hersker det ingen tvil om at dette er rett person.Litt leting i kirkeboken for Skjervøy 1748-1781 bør avsløre navnet på Rakel Hansdatter første ektemann. I avskriften finner vi følgende 17. søndag etter trinitatis 1757:'introduceret Johan Sørensens kone Rachel Olsd: efterlevende barn, Nom: Tyche. Test: Jacob Tychesøn, Thyche Nielsøn, Hans Kobye, Anna Maria Meldal, Berith Mathiædatter'Åse Kristiansen introduserer denne Johan Sørensen fra Årvik som en mulig far til Hans Johansens, og når det viser seg at kona het Rakel, kan nok dette stemme. Olsdatter er nok enten en avskrivningsfeil (skal sjekke orginalen) eller presten som har blingset.La oss se barneflokken til Johan Sørensen og kone fra kirkebok:- Søren, døpt 7. søndag e. trinit. 1749- Ane Martha, døpt søndag septuagesima 1753- Tyche, døpt 17. sønd. e. trinit. 1757Navnet Martha finner vi igjen blant Hans Johansens barn, så jeg kan vanskelig se at Hans Johansen kan være barn av andre enn Johan Sørensen og Rakel Hansdatter fra Årvik.Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Aha! Sønnen Søren bør finnes i ekstraskatten 1763 (som har med alle personer over 12 år), og hva finner vi i ekstraskatten under Aarviig? La oss se:Henrik Jensøn MRakel Hansdr: KHans Jansøn BSøren Jansøn BAadsel Jansdr: BHans Johansen var utvilsomt sønn av Johan Sørensen og Rakel Hansdatter Årvik.Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Dette var jo kjempegreier, Andreas. Det bekrefter jo den følelsen jeg fikk da jeg leste om likprekenen som ble holdt 18.mars 1787. Man får et innblikk i tidligere generasjoners hverdag, og personene blir ikke lenger bare navn og årstall. Jeg snakket nettopp med Arvin og kona om disse opplysningene, og de høres fornøyde ut. Mvh.Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det høres bra ut. Du hadde nok rett følelse både hva gjelder likpreken og farskap. Jeg skal se om jeg ikke finner begravelsen til Johan Sørensen i kirkeboken, og vielsen til Rakel Hansdtr. og Henrik Jensen.Opphavet til Ane Mikkelsdatter tror jeg det blir verre med når det ikke er opplyst hvor hun kom fra hverken i trolovelse eller kopulasjon.Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Mer fra Skjervøy 1748-1781Copulerte, 1760, fol. 105aFer. 4 Nat. blev Henric Jenson og Rachel Hansd copuleredeTrolovelsen fant sted 17. oktober samme år, og forlovere var Torben Hansen og Jens Sørensen Orvig.Jeg har ikke funnet begravelsen til Johan Sørensen, men han må ha dødd mellom 1757 og 1760.Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.