Gå til innhold
Arkivverket

[#13344] Kirsten Marie Lech Johannesdatter, f ca 1800, Kvæfjord. Foreldre?


Gjest Anne Grete Mensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Grete Mensen

Kirsten Marie Lech Johannesdatter giftet seg den 08.11.1827 i Evenes kirke, 27 år gammel, med Ole Harr Jensen (1804-1874). (Digitalarkivet: Vigde i Evenes 1820-1851). Kirsten Marie har da bosted Ytterbø i Ballangen (Nordland)I følge ft 1865 er hun født i 1804 i Berg Prgj. (Troms)I følge ft 1875 er hun født i 1800 i Kvæfjord Sogn og Prgj (Troms)Jeg finner henne ikke i 1801. Muligens ble hun født senere.Jeg ønske å finne hennes foreldre, evt søsken osv. Kanskje noen som har tilgang til aktuelle kirkebøker kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Hei Anne GreteDu finner Kirsten Marie Johannesdatter på Familysearch:f. 21.mar 1800, dpt 19.apr.1900 i Kvæfjord.Foreldre: Johannes Henrichsen og Karen Rog.Ft 1801: Nordland, Dverberg prg og sogn, gården Myhre:Johannes Henrichsen 46 år, Karen Nilsdtr Røg 36 år, Kirsten Maria Johannesdatter, 2 år.-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Hjertelig tusen takk for hjelpen. Det er ingen tvil om at dette er rett person. Dette var virkelig brikken som falt på plass. Kirstens mor, Karen Nilsdatter Røgh hadde jeg nemlig fra før, fordi hun er søster av Hans Nilsen Røgh, som bor på Ytterbø i 1801, og er ene av min manns aner. Så det forklarer bosted Ytterbø ved Kirstens bryllup. Og Karens mor heter Kristene Marie Lech Eddisdatter, og det forklarer Kirstens navn Lech. Dessuten fant jeg med dette ut at min manns far og mor er 6-menninger, og det var det ingen som visste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Paul Thode

Hei Anne Grete Ser at du er borti LECH. Under min søken bakover kom jeg over en 3xtipp Johanne Margrethe Iversdtr Lech. Videre leting på DA bragte for dagen i FT 1801 for Nygård, Ankenes følgende: Iver Lech. Husbonde. 59 (dvs f. ca 1742). Enkemann etter 1. ekteskap. Skipper , gjestegiver og gårdbeboer. Eddis Iversen Lech. Hans børn. 21. Ugivt (Dvs. f. ca 1780) Kirsten Maria Lech. Hans børn. 17. (Dvs. f. ca. 1784)Siden min 3xtipp Johanne Margrethe Iversdtr Lech er 23 under FT 1801 og heter Iversdtr Lech, antar jeg at hun er datter av Iver Lech. Alderen passe bra med Ivers alder og de to andre barna. Har ikke vært innom noen kirkebøker enda.Var så innom ”Debattforum” og fant at du hadde stillt spørsmål om Lech. Har du noen informasjon som kobler disse sammen? Din Karen Nilsdtr Rog må jo være født ca 1765, og hennes mor Kristene Marie Lech Eddisdtr kan jo da være født rundt 1740? Kan min Iver og din Kristene være bror og søster? Ivers navneoppkalling av sin sønn kan tyde på en far/farfar med navn Eddis.mvh Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

For det første: Du har rett i at din 3Xtipp Johanne Margrethe Iversdatter Lech er datter av Iver Edisen Lech. Det fremgår av skifte etter Ivers hustru Kiersten Axelsdatter Lech, Nygård, i 1800 ( Skifter i Salten).For det andre: Jeg har nå lett etter bevis på at din Iver og min Kristine er søsken, for jeg er enig i at det ser sannsynlig ut. Og på FamilySearch finer jeg foreldrene til Iver, Edis Kristoffersen Lech f. ca 1698 og Johanna Margrethe Andersdatter Harr, født 1700, og det er disse foreldrene jeg har i databasen min for Kristine ( Kirsten), hvilket må bety at de er søsken. Jeg finner også Edis (Edias) og Johanna oppført med sine 4 barn: Kirsten Ediasdr Lech født ca 1742, Anne Margrethe Ediasdatter Lech født 1736, Mette Maria Ediasdr. Lech født 1738 og Iver Ediasen Lech født 1741. Så det ser ut som du har rett, men disse opplysningene fra FamilySearch bør jo sjekkes mot kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei, og takk for svaret. FS var ikke i mine tanker. Har du et transkribert skifte etter Ivers hustru, Kiersten Axselsdtr Lech, Nygård? Da skal jeg bestille KB for Ankenes for det gjeldende tidsrom, så får vi se hva som kommer ut av det. mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Skifte etter Kiersten Axeldatter Lech, madam, Nyegaard i Ofoten, åpnet 28/-1800. Arvinger:Iver Ediesen Lech, Nyegaard i Ofoten. Ektemann av Avdøde. Enkemann. Avdødes andre mann.Axel Olsen, Ektemann av avdøde. Avdødes første mann.Edies Lech Iversen, Nyegaard i Ofoten, 20 år. Sønn av avdød. Verge: curator Anders Jensen. Av 2. ekteskap. Hjemme hos faren.Ane Maria Axelsdatter, Wirach i Ofoten. Datter av avdøde. Ektefelle: Ole Knudsen. Av 1. ekteskap.Ole Knudsen, giæstg. jægteskipper, Wirach i Ofoten. Svigersønn av avdøde.Johanna Margrethe Iversdatter Lech, Seines i Ofoten. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Nicolai Conrad Kaufman. Av 2. ekteskap.Nicolai Conrad Kaufman, styrmann, Seines i Ofoten. Svigersønn av avdøde.Kirsten Maria Iversdatter Lech, Nyegaard i Ofoten, 18 år. Datter av avdøde. Av 2. ekteskap. Hjemme hos faren.Dette skiftet er også beskrevet i boken Ofoten II av Magnus Pettersen, der det går frem at det var mye gods og verdier. I denne boken står Nygårds historie beskrevet (s165) , og Iver Ediesen Lech er en av de som er omtalt. Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Da sier jeg takk for hjelpen så langt. Det var mye informasjon. Bok og kirkebok er bestillt. mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiEidis Christoffersen Lech f. ca 1690 Leikvik, Torsken d. 1745 Tovik er mann nr. 2 til g. ca 1736 Johanna Margrete Andersdtr Har f. 1700 Renså, Trondenes d, 1763 i Tovik, Trondenes (Skånland i Troms) de hadde 3 barn: 1. Kirsten Marie Eidisdtr Lech 1734 - 1789 Tjelle, Ballangen 2. Anne Marie Eidisdtr Lech 1737 - 1795 Vika, Trondenes 3. Iver Eidisen Lech 1741 - 1801 Nygård, AnkenesJohanna var først gift med Iver Andersen (Vivel) f. 25061692 på Balstad i Lødingen. d. 1734 i Tovik. de hadde datteren Mette Maria Iversdtr Harr 1728 - 1761 Lia DyrøySteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Paul Thode

Hei!Takk for tipset om boken. Boken er ankommet. Den var meget interessant. Jeg fant også mye om andre grener av familien der. Bl. a. Kaufmann. Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Til Paul. Fint at du fant boken interessant. Jeg har også stor nytte av den når det gjelder å finne stoff om min manns slekt i Ofoten.Til Steinar. Dine opplysninger forteller hvilke barn Johanna har med sine respektive ektemenn. Dette fremgikk ikke av FS, som jo ofte har feil og unøyaktigheter. Hvilke kilder har du for dine opplysninger?Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiher er en del forskjellige, bl. a. samtaler med Konrad Naustvik og Rolf Hellem. Folk og slekt i Trondenes og skifter i Salten. Har og diskutert saken med en av forfatterene av Folk og slekt. Pluss at det er omtalt en del om den i en Harstad tidene artikkel om slekten Ravn. Har og funnet noe i Hans Nilsen Grunnvassbotns papirer som er i Harstad. Tjeldsund boken var og med blant kildene.Det var ikke let å finne frem til dette oppsettet men etter at skifter i salten berørte denne familien og noen av barna ikke var nevnt der, men fremdeles var i live ved skiftene, gikk jeg nøye gjennom opplysningene og fant at dette oppsettet på barn og ekteskap var det korekte.Som du skriver er det en del forskjellige oppsett her. men etter å ha funnet de forskjellige barn knyttet til personer i slekt med moren/faren ble som sagt dette oppsettet valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei!Ut i fra svar jeg har fått her, og opplysninger i 'Ofoten II', så må jeg muligens revidere tidligere familienotater om forfedrene til Kristine Elrikke/Ulrikke Mostrøm, f. 1827 som ble gift med John Bertheussen, f. 1822.Kristine skulle iflg tidligere mottatt informasjon være datter av Kirsten Elrikke Aas(Hvorfor Aas) Kaufmann, g.m. Jacob A. Jacobsen, Lindseth, Hamarøy.Hun var igjen datter av Johanne Margrethe Iversdtr Lech og Nicolai Conrad Kaufmann.Kan ikke se hvordan Mostrøm kommer inn i bildet her. Johanna Margrethe Iversdtr Lech hadde derimot en søster som ble gift med Peder Mostrøm fra Sverige.Kan Kristine Elrikke/Ulrikke Mostrøm være ettekommer etter de to sistnevnte? Har noen noe kunskap om dette? Kirkebok for angjeldende tidsrom for Ofoten er bestillt for kontroll.PS. I 'Ofoten II', s-174, står det at Peder Mostrøm var handelsmann i Bjerkvik etter 1800. Iflg FT 1801 arbeidet han da på Løvøe gård i Steigen prestegjeld som snekker og kirkebygger hos gjestgiver og jekteskipper Ellingsen.mvh Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Paul Thode

Hei! Etter gjennomgang av film PF 444, KB Ofoten, bok 3, 4 og 5 finner jeg ingen etterkommere etter Kirsten Marie Iversdtr Lech og Peder Moestrøm.Det betyr vel da at de notatene jeg har arvet er korrekte, og at 'uegte, Kirsten Elrica (det står ikke Moestrøm her), f. 6. august 1827 med foreldre pigen Kirsten Elrica Kaufman og Jacob And: Jacobsen(står det Hamarøy tro?) bare er oppkallt etter morens onkel'.I 1830 er Kirsten Elrica Kaufmann ikke lenger pige, men gift med Ole Hanson Bjø??? og får en datter: Peternille Mostrøm. Kirsten ble senere gift for andre gang med Amund Berg, Heriang gaard. (Kirstens datter, Kristine, f. 1827 blir gift med John Bertheussen, f. 1822, Heriang og blir i 1860 foreldre til en av mine oldemødre, Hanna Fredrikke)Er det noen som har kjenskap til ovennevnte:1. Jacob And: Jacobsen (muligens Hamarøy) og2. Peder Moestrøm som var fra Sverige. Første spor etter han, som jeg har funnet, er på Løvø gård i Steigen. Her arbeidet han som snekker og kirkebygger (ref FT 1801). Senere ble han handelsmann på Bjerkvik (ref Lofoten II).PS. Disse bøkene, Lofoten I og II var virkelig interessante skildringer av livet i Ofoten opp gjennom tidene.mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Jeg har prøvd å lete litt i skifter i Salten og i folketellinger, men ikke funnet noe særlig. Men jeg fant John Berteussen og Kirsten med familie i Grønnegade i Tromsø i 1865: LenkeAnne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei! Var ikke klar over at de hadde vært innom Tromsø. I 1875 finner jeg dem igjen i Vardø. Datter Hanna blir kjent med min oldefar som var lege på festningen. Resultat, giftermål etter et opphold i Rostock, Tyskland hos hans familie for å 'få litt utdannelse'.Peder Moestrøm som jeg spør om, er igrunnen bare et sidespor, men er jo interesant nok det som en del av familien.Den jeg egentlig er mest interessert i er denne 'Jacob And: Jacobsen' som 6. august 1827 iflg KB, ugift ble far til Kirsten Elrica som ble min tip-oldemor.Slektspapirene jeg har arvet sier Jacob Jacobsen, Lindseth, Hammarøy. Men jeg har ikke klart å finne han ut i fra det.Når sommeren er over og biblioteket åpner igjen er det vel bare å bestille kirkebøker igjen og lete videre etter han.mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen.Vet ikke hva jeg har gjort feil i tidligere søk, men da jeg bare skulle ta en rask titt innom FT 1801 og Steigen igjen så dukket Jacob Andreas Jacobsen, 19 år, ugift, Tysnes, Hammarøy opp. Da har jeg iallefall en mulig kandidat. Stedet Lindset har jeg imidlertid ikke klart å finne.Kanskje jeg etter hvert burde legge ut dette som eget tema hvis jeg ikke finner han i løpet av høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.