Gå til innhold
Arkivverket

[#13345] Ønsker opplysninger om los ved navn Niels, fra Tjøme


Gjest Trond Gulvik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gulvik Larsen

Ønsker opplysninger om los ved navn Niels, fra Tjøme. Født 1695, flyttet til Stavern/Rakke og jobbet som los der, det samme gjorde mange av etterkommerne hans. Kjenner ikke til etternavnet, men siden hans førstefødte sønn heter Lars er det en viss sjanse for at etternavnet er Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du oppgir ikke kildene dine, hvilke kan være til nytte for dem som forsøker å hjelpe deg. Alle opplysninger, som dødsår, navn på kone og barn samt årstall kan også være til hjelp.På http://www.vestfold-slekt.net kan du søke blant døpte i Nøtterøy Prestegjeld 1686-1738 (Tjøme var annekssogn til Nøtterøy på den tid). Flere Nils/Niels døpt i årene rundt 1695, dog ingen med Lars som far.En ide kan være å sjekke opp disse Nils'ene i bygdeboka for Tjøme. Du kan ha riktig flaks og få bekreftet at en av dem er den rette, men om ikke annet, vil det sikkert være mulig å eliminere en del kandidater ved hjelp av opplysningene i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gulvik Larsen

Kilder; Boken Gamle Stavernslekter 1700-1900. Har ikke hatt tid til å dobbeltsjekke opp mot mikrofilmene for Stavern ennå, kan være jeg finner mer her:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvilke opplysninger er du ute etter? Etterkommere, forfedre, etternavn?Vet du når han flyttet til Stavern, når han giftet seg og hva kona het?Dette ble visst bare spørsmål, men som Kristian skriver er det viktig å komme med så mange opplysniger som mulig. Det gjør det enklere og hjelpe og kan avverge unødig dobbeltarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gulvik Larsen

Sant at jo flere opplysninger jeg har, jo mere dobbeltarbeid sparer jeg dere andre for. Det er her problemet ligger, jeg vet nærmest ingenting om Nils, dvs. etterkommerne hans har jeg styring på, er jo en av dem selv:-) Forfedre og etternavn, samt navn på kona og hennes foreldre. Hadde vært fint om noen vet noe om dette:-) På forhånd takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket Brunlanes bygdebok(Tanum), Grevle gård. I det minste tror jeg det hører under Grevle gård som ligger på Rakke. Den dag i dag ligger det et hus der ute hvor losene skal ha bodd før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gulvik Larsen

Har sjekka Brunlanes bygdebok, det stemmer at Rakke opprinnelig lå under Grevle gård. En av Nils' etterkommere giftet seg med ei fra Grevle; Hans Larsen, sønn av Nils' sønn Lars, giftet seg med Gunnhild Sørensdatter Grevle. Husker du hvilket av husene der ute som losene skal ha bodd i? Mine forfedre bodde visstnok en stund i Rakkehavn, var ute på Rakke i november ifjor, men fant ikke helt ut hvor på Rakke Rakkehavn var. Fant dog et hus som iflg. de som bodde der het Rakkeløkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan ikke ta feil av loshuset. Et toetasjes hvit trevilla(var iallfall hvit) med glassveranda. Ingen andre hus ligner på det. Det ligger alene med et uthus på en 'slette' ytterst mot sør eller sør sørøst. Du må gå gjennom en bom for å komme dit. Rart om det ikke er bilde av det i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gulvik Larsen

Takk for opplysningen! Høres ut som det er lengre ute enn Rakkeløkken, da. Rakkeløkken er huset som ligger rett etter bommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.