Gå til innhold
Arkivverket

[#13347] Marte M. Guldbrandsdtr,Kalvøen, Norderhov & forfedrene Hendrik & Caspar


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Marte Maria Gulbrandsdatter (19 år) fra Kalvøen, Norderhov ble gift med Petter Iversen Sandseteren (26 år) den 15/6-1869 i Norderhov. De bosatte seg på Sadelmakerplads, Norderhov:Cautionister: Gulbrand Hansen Stamper og Anders Jensen Sandseteren.Gulbrand antar jeg er hennes far. Stamper (som i tråkke?), har det noe å gjøre med hans yrkes som elvearbeider?-----I 1865 bor Maren sammen med sin mor og far på Kalvøen, Norderhov. Gudbrand Hansen og Maren Henriksdatter ble gift i 1839.Lenke-----Maren Hendriksdatter ble født den 7.5.1816 i Frogseie, Norderhov.Hennes foreldre var Hendrik Hansen, død på Frogseie, og Marthe Casparsdotter, født i Hun.../Mun .... Foreldrene kjenner jeg lite til.Marens mann Gudbrand var noen år eldre, og jeg tror at han ble født 1811 på Frogseie (under Frogstad gård?).Kjenner noen flere til slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

NinaVet ikke om dette kan være til noe hjelp...men i slekten til min mann ble en Dorthe Hansdtr. Sandseter gift m. Gudbrand Johannessen Østby, f. 1775-d. 1844. Noe mer har jeg dessverre ikke om hennes slekt, men hun kan jo ha hatt brødre som Petter Iversen stammer fra?(Sandseter ligger idyllisk til ved Storelva v. Helgelandsmoen på Ringerike)Ang. Frogseie så er nok det en husmannspl. under gården Frog i Norderhov :-)Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Petter er grei, se tema 13203. Det er mer Marte og hennes forfedre jeg er interessert i.Etter sigende skal en av disse gamle damene ha kommet fra en øy ute i fjorden ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Kan dessverre ikke hjelpe deg da :-) Men Kalvøen antar jeg ligger i Juvern, ett tjern dannet av Storelva, ved Helgelandsmoen. (ikke langt fra Sandseter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.