Gå til innhold
Arkivverket

[#13352] Jordgamme


Gjest Åse Killingröd
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Killingröd

Da jeg forsøker å kartlegge omstreiferne i Norge i FT 1865 har jeg på Røros funnet noe merkelig. Under gardsnavn sto det Jordgamme.Er det en jordgamme i ordets rette betydning, eller er det et gardsnavn? Det sto også at det tilhørte garden Galaaen. Noen som vet?mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I tellingene kan man treffe på beskrivelser av bostedet. Jeg har selv truffet på 'Barhytte', så 'Jordgamme' kan utmerket godt være bostedets art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er nok jordgamme i ordets egentlige forstand, bebodd av sørsamer. I folketellingene kalles de find, lapp, lappefind. Hvis du ser under FT 1900 for Røros - under etnisitet - vil du finne 31 Lf (lappefinner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Nøyaktig hvilken type det var på Røros, vil jeg ikke uttale meg om, men fikk lyst til å sende følgende:ELVERUM BYGDEBOK B.4. HERADSBYGDA S.82: Maleren Gerhard Munthe 1849 - 1929, ble født og vokste opp i Heradsbygda, Elverum. I sine erindringer skriver han: ” Før i Tiden boede mange fattigfolk i disse Sandmæler ( sandbakker ned mot Glomma ), men jeg mindes bare et sligt Hus, og der laa en Mængde Børn og grov i Sanden og de store slæbte paa de smaa. Moren var ude i Arbeide et eller andet steds, men Manden stod alltid oppe paa Skrænten og glante....... Jeg var naturligvis aldrig inde i denne Jordgamme, men den havde som alle de smaa Stuer nede ved Veien, en liden Kjælder til Gjeterne for at holde Stuen Gulvevarm ”ÅSMUND OLAVSON VINJE: Fra FERDAMINNE SUMAREN 1860: Etter å ha kjørt tog til fra Oslo til Eidsvoll, tar Vinje fatt på turen videre mot Odalen og Solør. ” Etter denne tvo mil breie skog er ein geiteveg på forfedra vis med jordhytter ikringom austigjennom ville skogen so der kom rjukande røyken opp gjenom eit rundt hol i bratte bakken. Halvnakne ungar og fillute og svarte foreldre kom ut or desse jordholane, liksom folk seier det er ikring Rom ”Artikkel i NST XXXII - om svensk innvandring til Danmark: Der nevnt at fattigfolk fra landdistriktene i Sør-Sverige bodde i ”backstugor”, inngravd i en bakke. Der blir dette kalt et sydsvensk fenomen.I Solør var jordkojer et uttrykk som ble brukt om slike bosteder. Kommer til uttrykk i stedsnavn som Jordkojvika.Viser også til en artikkel om dette i Årbok for Glåmdalen, men hvilken årgang har jeg ikke i hodet. Andre navn på disse bostedene er kørre og køye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.