Gå til innhold
Arkivverket

[#13353] Vilhelm Lisborg - uknekkelig nøtt ?


Gjest Olaf Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Hansen

Ft. 1900, Grinder, Nes, Akershus: Vilhelm Lisborg, korn møller f. 1877 i Kristiania.Vilhelm gifter seg med Gunnhild Gustavsdatter, f. 1881 på Grinder, Nes, Akershus og får datteren Gina i 1902. Etterkommerne og Gunnhild's aner kjenner vi.Det som blir fortalt blant etterkommerne er at Vilhelm var sønn av dansk sjømann, Gotfred eller Steffen, og at mora var svensk, Kaisa. Det er imidlertid usikkert om han var født i Norge eller Danmark, (eller i Sverige, for den saks skyld).Vilhelm kom til gården Aarus på Nes som 6-åring.Forblir anene til Vilhelm ukjent ?-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen!Det du etter min mening burde gjøre, er å forsøke finne vielsen mellom Vilhelm og Gunnhild. Her burde fremkomme både hvor og når Vilhelm var født, konfirmert og navnet på hans far.(Nå er det ikke alltid opplysningene som gis er helt riktige, har en og annen sjelden gang opplevd at det oppgitte fødestedet er stedet personen f.eks. er konfirmert. Årsaken er kanskje at det er sistnevnte prestegjeld som har utstedt attest. Men det burde gi et godt grunnlag for videre søk).Er vielsen vanskelig å finne, så start med å finne frem dåpsnotatet til alle barna. Kanskje finnes det en henvisning der. Dessuten kan det jo tenkes at det er noen slektninger som er faddere?Også i begravelsesnotatet ved Vilhelms død bør det stå noe om fødselsdato og -sted.Lykke til!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om det viser seg at faren heter Gotfred så kanskje dette sporet kan være noe å følge videre. Steffen høres mer svenskt ut.-----IGI FamilysearchGotfred Lisborg, Birth: 28 MAR 1851, døpt 3.aug., Fladstrand, Hjorring, DenmarkFather:Jens Christensen LisborgMother:Ane Margrethe Hansen-----Hva het barna til Vilhelm og Gunnhild?-----En nyttig link i Danmark, med eller uten fornavn[url="http://www.rat.de/kuijsten/navigator/denmark/denmark.html>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Den danske emigrasjonsdatabasen:Name: Lisborg, Jens Chr. Alfr. JensenOccupation: SømandAge: 21 Destination: SuperiorContract no.: 405400 Registration date: 8/30/1906Birth place: Fr'havn Birth place: FrederikshavnLast res. parish: Frederikshavn. Last res. county: HjørringLast residence: Fr'havn Destination country: USADestination city: Superior Destination state: ?Name of ship: C.F. TietgenRemarks: ANM: Tietgen. IDcode: D0507L2416-----En slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Olaf, kjenner du Aina F. nå B. fra Nes/Ullensaker nå Oslo? Jeg mener hun er et olde/tippolde barn av relativt unge Lisborg.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ok. Da er det greit :o) jeg vet hun har sett litt på Bygdebøkene ang. denne karen. Jeg har sendt henne link til dette temaet, men hun er litt opptatt m/barn etc. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Hei NinaTakk for nyttige linker. Det er flere Lisborg'er fra den tiden, også skippere og søemænd. Må bare prøve å grave dypere.Vilhelm og Gunnhild hadde flere barn, de jeg kjenner navnene på er Gina og Astrid.-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Pernille Benfeldt Tuxen

Hej!Jeg selv er efterkommer af den danske Liisborg-slægt fra Hjørring. Hvis der er nogen i dette forum, som er interesseret i oplysninger om denne familie, så lad mig vide det. Det kan være, at jeg kan hjælpe lidt på vej.Med venlig hilsenPernille Benfeldt Tuxen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.