Gå til innhold
Arkivverket

[#13358] Ringebu, Forrestadstuen, Vennebygden 1865


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Hvem er foreldrene til Mari Olsdt., 60 år, g.m. Peder Kristensen, 58 år ?Peder og Mari ble gift i Ringebu 3.12. 1830. Har funnet 2 som kan være aktuelle: Mari, f. 13.10 1805 av foreldre Ole Bardons. Iverbakken og Berte Mortensdt., eller Mari, f. 2.2. 1806, av foreldre Ole Larsen Lunde og Kari Gulbrandsdt..Står det oppgitt i kirkeboka ved giftermålet hvem som er foreldrene, eller er det noen som vet det på annen måte ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det må være Mari, datter til Ole Larsen og Kari Gulbrandsd. som ble gift med Peder Kristensen. For det første er Lunde og Forrestadstuen nesten nabogårder, mens Ivabakken ligger 3 mil unna, i Sør-Fåvang. For det andre var forloverne til Mari og Peder fra Venabygda (Peder Ødegården) og Ringebu (Engebret Midtrøen). For det tredje ble Mari Olsdatter Ivabakken sannsynligvis gift med Haldor Olsen Bakke i 1837. Mari bodde da på Bakke, som ligger i Fåvang. Foreldra til Mari Ivabakken flytta nordover i 1832 med de fleste barna, men Mari var ikke med.Mari Olsdatter Lunde ble konf. i 1821. Det står da at hun ble født 3. april 1805, noe som kan være riktig, da 2.2.1806 er dåpsdatoen. Mari Olsdatter Ivabakken ble konf. 1822, 17 år gml. Alt i alt er det ingen ting som tyder på at hun ble gift med Peder Kristensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiTusen takk skal du ha. Jeg har også lurt på om det var disse som hørte sammen (Mari Lunde og Peder), men jeg er veldig glad for å få en uttalelse fra en som er lokalkjent. Du skjønner det er giftermålet til Mari Olsdt. Ivabakken jeg egentlig er ute etter, og prøver å bruke eliminasjonsmetoden.Kan faddrene være med å bekrefte om Mari Olsdt. Ivabakken ble gift med Holdor ?Faddrene til Mari og Haldors barn er:Ole, f. 1837: Engebreth og Peder Bakke, Hans Myren, Berit Bakke og Anne Torsgaard.Martha, f. 1841: Østen Løsnæs, Niels Bakkestuen, Lisbeth Løsnæs, Kari Bakke og Lisbeth Bakkestuen.Forloverne til Mari og Haldor var: Ingebret A. Bakke og Ole Løsnes.Har du utifra din lokalkunnskap noen formening om det her kan være snakk om Mari Olsdt. Ivabakken ?Setter veldig stor pris på din hjelp.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Av fadrene til barna til Mari og Haldor er det bare Anne Torsgaard som skiller seg ut. Torsgård ligger i samme kretsen som Ivabakken og Bjørge, mens de andre gårdene som er nevnt ligger nær Bakke. En må også huske på at Ole Berdonsen med familie ikke lenger bodde i Fåvang. Han kom flyttende til Stoksund i Bjørnør i 1839.Jeg må si at jeg er omtrent sikker på at Mari Olsdatter Bakke er datter til Ole Berdonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha, Halvor. Det var godt å høre. Da tror jeg faktisk at jeg regner saken som løst. Tror ikke det går an å komme nærmere.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.