Gå til innhold
Arkivverket

[#13364] Etterkommere etter familie Mathisen på Gjøvik 1900?


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

I FT 1900 finner vi denne familien på Gjøvik: dagarbeider Albert Mathisen f 1867 på Vestre Toten, kona Ingeborg Larsdatter f 1870 på Nes, Hedmark, og barna Markus Mathisen f 1891, Laura Mathisen f 1894 og Halvard Mathisen f 1899.Se LenkeEr det noen som drar kjensel på denne familien og evt vet om noen etterkommere som det går an å kontakte? Og hvor er Lunds gård i Gjøvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bare for ordens skyld: vi er her nær vår egen tid. Hvis noen vet noenting og av personvernhensyn ønsker å kontakte meg direkte, så be meg om å oppgi en mailadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Legg ut den samme etterlysningen på slektshistorielaget.no Der er det kanskje noen som kan svare på etterlysningen din. Lunds gård vil jeg tippe lå på det vi nå kaller Tongjordet. Der er det ihvertfall Lunds gate nå. Lykke til. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Kan jeg tolke deg dithen at Lunds gård ikke finnes lenger? Jeg skal legge ut etterlysningen, takk. Men vil gjerne også prøve dette forumet med en større leserkrets. Så jeg prøver igjen: noen som gjenkjenner navnene Albert Mathisen (eller Mathiasen), kona Ingeborg og barna Markus, Laura og Halvard Mathisen (Mathiasen) på Gjøvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Gå til slekthistorielaget.no; 'kilder', 'Gjøvik', 'Kirkegårder', 'Gjøvik', søk på etternavn 'math' og du finner i hvert fall Albert og Ingeborg som døde tidlig '30-tallet. Siste adresse er Storgt.28 Jeg har ikke sett etter barna. Søk også samme sted etter 'kirkegårder' i f.eks. Ø.Toten Om du ikke kommer videre; hva med en etterlysning i Oppland Arbeiderblad? For de yngste av barna burde det kanskje være muligheter til å forsøke 'skatteveien'; er det ikke så at det er bra system etter ca 1960??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du har rett. Jeg finner både Markus og Halvard som døde i hhv 1912 og 1924. Så med mindre de skulle ha fått barn etter 1900 så er det bare Laura igjen. Jeg må nok prøve å finne henne (hennes etternavn) i dødsannonsen i avisene i 1924, eller i kommunale folketellinger, hvis de finnes. Men det er vel mest sannsynlig at etternavnet ikke står i dødsannonse-sammenheng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jada, du har naturligvis rett i det. Markus ble 21, Halvard 24, så det kan godt være etterkomere der. Og Laura vet jeg ingenting om. Og det kan jo tross alt ha blitt flere etter 1900. Nok å finne utav. Det jeg mest av alt satset på var at noen faktisk dro kjensel på dem. Den jeg derimot har hørt litt om, var Ingeborgs eneste bror Østen Larsen (f 1879) som skal ha vært noe bortimot en byoriginal i Gjøvik. Men hvis altså noen vet noe mere, så gi lyd fra dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.