Gå til innhold
Arkivverket

[#13368] Oppslag fødte i Marker den 28. desember 1823


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Er det Aremark eller Øymark du egentlig spør om? Kirkebøker for Aremark med anneks Øymark begynner i 1733. Hva er forøvrig den kilde som opplyser at Elias skal være født i Marker på den nevnte dato i 1823? Noe du har funnet i Sverige (Naverstad)?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg må faktisk bekjenne at jeg ikke er særlig bevandret i området du beskriver. Det er husforhørslengdene i Naverstad som angir Marker som stedet han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk for hjelpen. Svært så mobil denne unge karen har vært da. Han beveger seg langs etter svenskegrensa så hvem vet om han var svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!I dagens Marker kommune (trodde da dette navnet var av langt nyere dato enn at det burde opptre i en svensk kilde fra 'forna da'r', men det er mulig jeg tar feil) inngår ikke bare Øymark sokn i Aremark prestegjeld, men også Rødenes hovedsokn i Rødenes prestegjeld. (Som igjen har annekssoknet Rømskog, som er egen kommune fortsatt. Huff!!!)Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei, ingen barn ble født i desember(hvilket er rart) og evt. døpt neste år. Filmen jeg så på gjaldt prestegjeldet Aremark. Sjekket for sikkerhets skyld også 1822-1825. Har ikke sjekket konf. og utflyttede.Kanskje han var født i Halden?Finnes det ikke Marker i Sverige? Jeg synes det egentlig høres svensk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket litt om beliggenheten til Marker som Ørje er hovedsenteret i, men jeg har ikke funnet noe kirkesogn som heter Ørje. Øymark kirke ligger syd, Klund kirke ligger nord og Rødenes ligger 'langt nord'. I vest finnes Töcksmark i Sverige, og i øst er Momarken, Mysen og Rakkestad. Noen som vet hvor man skal finne fødte i f.eks. Ørje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Takk Laila, overlater til de lokalkjente å finne ut hvor Marker 'lå' på denne tiden.Marius sier i et tidligere innlegg '...I dagens Marker kommune inngår ikke bare Øymark sokn i Aremark prestegjeld, men også Rødenes hovedsokn i Rødenes prestegjeld. (Som igjen har annekssoknet Rømskog, som er egen kommune ...'Har Rødenes og Rømskog vært sjekket ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette ble visst rotete. Ørje er som Berit har funnet tettstedet til Marker kommune. Ørje fikk sin egen kirke først på 1930 tallet. Kirkene i Marker i dag er Øymark, Ørje, Klund og Rødenes. Aremark og Rømskog er i dag egne kommuner.I 1823 er det for alle disse bare en kirkebok, da Aremark og Rømskog tilhørte Marker prestegjeld. mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Rødenes har egen kirkebok fra 1721 og var eget prestegjeld. Rømskog var inkl. i Rødenes prestegjeld. Aremark Prestegjelds kirkebok begynner i 1735. Øymark var annekssogn til Aremark med Kirkebok fra 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk for innsatsen. Merkelig... det kan nesten virke som om han ble sendt fra oven.Kan det likevel være noe i ryktene som sier at han kom fra Telemark da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Laila utregna den fra hans dødsdato. Jeg fant også samme dato da han kom over fra Enningdalen til Vassbotten. Men man skal aldri si aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg trengte ikke å regne det ut fra dødsdato, den datoen står i husforhørslengdene, flere år på rad! (mener å huske, har dette på kontoret, der man bør ha slike private ting.....) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.